Hej.
Vi har renoveret en gammel kåk fra 1880, og i halvdelen af huset var der sildebenparket, som vi valgte at beholde og renovere, men i den anden halvdel var vi nødt til at rive det gamle gulv op. På grund af de forskellige niveauforskelle i huset kunne vi ikke spartle op hele vejen til parketten, det er store områder og ville have krævet et utroligt tykt lag spartelmasse. En ulempe for både pengepung og gamle gulvregler.

Eftersom der er forskellige højder, og det gamle parketgulv er charmerende skævt, vil jeg finde en løsning på overgangstærskel mellem parketten og klinkergulvet. Messingliste fungerer ikke, fordi gulvhøjden går fra 18mm-5mm et sted og 20mm-8mm et andet. Jeg spekulerer på, om der findes en anden måde at gøre dette på? Træspartel? Kan man spartle en stærk og holdbar kant, der hæfter godt mod parketkanten? Hvad tænker I?

• Gulvovergang mellem gammel sildebensparket og nyt klinkergulv med synlig niveauforskel i renoveret hus fra 1880.
  • Overgang mellem sildebensparket og klinkegulv i et gammelt hus; viser forskellige gulvniveauer og behov for løsning til overgangstrin.
En niveau liste, en bænk, en tvinge, en tommestok, en blyant, og... meget tid, tålmodighed og et bredt stemmejern med rigtig skarpt blad.

torparavgrund torparavgrund sagde:
En niveau liste, en bænk, en tvinge, en tommestok, en blyant, og... meget tid, tålmodighed og en bred stemmejern med rigtig skarp klinge.
Ja men så bliver det 90 grader på vinkel vel? Jeg har tænkt mig en blød kant som ikke bryder tæerne så let :)

En tærskel i eg? Den har vel to højder og afrundede kanter. 3 mm forskellen kan nok håndteres med shims og fugemasse.

Fjern fliserne inden for de gule linjer, og tilføj en egetræsstribe, der vil have en "deformeret" overflade.

Gulv med fliser markeret med gule linjer, der skal fjernes for at tilføje en egstrip med en buet overflade.

• Synes
Jenpet og 1 anden
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
En tærskel i eg? Den har vel to højder og afrundede kanter. 3 mm forskellen kan nok håndteres med shims og fugemasse.
Forskellen er mere end 3mm. Den er 12mm på den ene dør og 13mm på den anden. Jeg har ikke fundet eklister, der klarer 20mm højde :-/.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.