Hej,
Har lige fået en kassette installeret i min pejs. I forbindelse med dette blev spjæld/greb fjernet i murstensvæggen ovenfor, hvilket har ført til, at mørtlen der er lysere og adskiller sig fra resten af væggen. Jeg fik et tip om at blande fugemasse med vand og pensle på fugen for at udjævne farveforskellene, men resultatet blev desværre ikke så godt. Nu leder jeg efter bedre metoder til at farve fugen, så den smelter ind og matcher den originale væg.
Murstensvæggen er fra 1960'erne og er blevet misfarvet med lysere pletter over pejsen. Jeg formoder, at det skyldes varmeudvekslingerne fra pejsen, som har påvirket farvetonen i stenen. Målet er at friske hele væggen op og få et mere ensartet udseende. I øjeblikket er væggen til venstre betydeligt friskere end den til højre.
Jeg har også forsøgt at rengøre med fortyndet saltsyre for at forsøge at fremhæve den røde farve og fjerne hvide misfarvninger, men det ser ud til snarere at have bleget stenen yderligere. Nu er jeg usikker på, hvordan jeg skal gå videre uden at forværre situationen.
To spørgsmål egentlig:
1. Hvordan frisker jeg selve murstensfarven/stenen op
2. Hvordan matcher jeg fugen på bedste måde?
Så har nogen her tips eller råd om, hvordan jeg bedst går frem for at gendanne eller udjævne farvetonen på murstenene og fugerne? Alle idéer og erfaringer modtages gerne!