er i gang med planlægning af en slags uddannelse for unge i skoven.
vi skal bygge en spændsav.
skal lave et spor til savklingen at ligge i. har nothøvl (4mm fungerer perfekt).
overvejer om nogen kan komme med et andet forslag?
lave spor med sav er udelukket. bliver for smalt.
vi skal bygge en spændsav.
skal lave et spor til savklingen at ligge i. har nothøvl (4mm fungerer perfekt).
overvejer om nogen kan komme med et andet forslag?
lave spor med sav er udelukket. bliver for smalt.
Lav et snit med savklingen, der skal sidde i spændsaven. Så kan du være sikker på, at snittet ikke bliver for smalt. Hvis noget, bliver det for groft på grund af skrækningen. Lav snittet med klingen fastsat i en billig købt buehåndsav, hvis det er et buehåndsavblad. Eller med en færdig spændsav af samme type.
Ellers vil man nok helst have et så smalt spor som muligt, smallere end savsnittet fra bladet, så savbladet får styring. Det kan fungere godt at blot kløve enderne på saven og binde dem sammen med klem mod bladet.
Ellers vil man nok helst have et så smalt spor som muligt, smallere end savsnittet fra bladet, så savbladet får styring. Det kan fungere godt at blot kløve enderne på saven og binde dem sammen med klem mod bladet.
sandt. har tænkt på det også. men det bliver gerne lidt for smalt med savklingen.Adoby sagde:
Lav et snit med savklingen, der skal sidde i spændsaven. Så kan du være sikker på, at snittet ikke bliver for smalt. Hvis noget bliver det, så bliver det for bredt på grund af skrankningen. Lav snittet med klingen fastsat i en billig købt buesav, hvis det er en buesavklinge. Eller med en færdig spændsav af samme type.
Ellers vil man nok helst have en så smal rille som muligt, smallere end savsnittet fra klingen, så savklingen får styring. Det kan fungere godt med blot at flække enderne på saven og binde dem sammen med pres mod klingen.
tænker på at køre de stykker i flæksaven. så slipper de for et trin.
jeg selv lavede min sav med en japansk og to snit og kniv.
helst vil vi lave alt i skoven. men tanker går på at låne en sløjdværksted to eller tre aftener.
jeg må jo forklare, at jeg selv har lavet nogle tests før.
snæver spor med bladet. enten skrammel i sporet eller at træet svulmer op og "lukker" sporet.
spor med læder(for ikke at larme). læderet bliver vådt. svulmer. lidt mere rust. (variant to læder ekstra indfedtet. klistret blad og problemer med spån)
nu er det spændsav og økse i et canvasetui, der har bærerem. dog går det nemt at have på rygsæk.
jeg og de ældre piger og drenge i gruppen har testet mine eksemplarer.
og de er kommet frem til vores bedste variant.
lige nu laver de egne økseskaft
de bruger skarøkker, båndknive, "spånhøvl".
og vil nogen anden gøre dette i gruppen, tipper jeg om http://www.slojdfokus.se
selvom jeg har suppleret med bedre skæreværktøj, har vi købt meget materiale der.
snæver spor med bladet. enten skrammel i sporet eller at træet svulmer op og "lukker" sporet.
spor med læder(for ikke at larme). læderet bliver vådt. svulmer. lidt mere rust. (variant to læder ekstra indfedtet. klistret blad og problemer med spån)
nu er det spændsav og økse i et canvasetui, der har bærerem. dog går det nemt at have på rygsæk.
jeg og de ældre piger og drenge i gruppen har testet mine eksemplarer.
og de er kommet frem til vores bedste variant.
lige nu laver de egne økseskaft
de bruger skarøkker, båndknive, "spånhøvl".
og vil nogen anden gøre dette i gruppen, tipper jeg om http://www.slojdfokus.se
selvom jeg har suppleret med bedre skæreværktøj, har vi købt meget materiale der.
Klik her for at svare