Skal snart til at lægge gulvet i huset. Og undrer om jeg tænker rigtigt. Læser hele tiden at gulvet skal lægges i lysets retning, men som billederne nedenfor synes jeg det bliver mere naturligt. Vil gerne have synspunkter på dette. Måske noget vi ikke har tænkt på som I ved?
Plantegning med pile, der viser retning af gulvbelægning i forskellige rum. Stue, køkken og entré er markeret.
Plantegning af hus med pile, der viser retningen for gulvbelægning. Værelserne inkluderer stue, soveværelser og walk-in closet.

Derudover undrer jeg også, hvordan man skal gøre inden gulvet lægges, som er 8mm laminat. I dag ligger der sporede 22mm spånplader. Ifølge LK'S beskrivelse skal man lægge gulvspån 10mm på dette inden laminatet. Er dette nødvendigt, undrer jeg så? Eller kan man lægge gulvgips i stedet?

Skal du have det samme gulv på førstesalen, eller kan du bryde mønster og farve ved dørene til soveværelserne?

Det bliver samme gulv oppe som nede.

Jeg anbefaler at lægge en dilatationsfuge under tærskler ved dørene i det mindste.

Jeg ville selv kigge på forskellige mønstre/farver til soveværelserne og derved få en mere naturlig overgang i retningen, da det sandsynligvis vil føles mærkeligt med retningen i soveværelserne.

Du kan lægge gulvet i den retning, du foreslår. Nogle gange er det at foretrække at følge en logisk retning i huset fremfor at lægge det efter, hvordan lyset falder.

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
corre sagde:
Jeg ville selv kigge på forskellige mønstre/farver til soveværelserne og så få et mere naturligt brud af retningen, da det sandsynligvis vil føles mærkeligt med retningen i soveværelserne.
Jeg synes derimod, stræb efter at have så ensartet gulv som muligt i hele huset og lagt i samme retning overalt.

• Synes
Rabbithole og 1 anden
  • Laddar…
Vedrørende bevægelsesfuge i køkken/entré, stueetage, fungerer det med den udvidelse, der opstår, hvis man gør som jeg har tænkt ovenfor?

Tænker du altså at lægge "gulvplanker" langs de pile du har tegnet? Tjek hvad gulvproducenten angiver som længste strækning man kan lægge uden bevægelsesfuge. Stue og køkken kan muligvis blive lidt langt med 11m.
Jeg arbejdede tidligere et sted, hvor der var lagt laminatgulv langs en lang korridor. Det var flot i en måned, men så begyndte plankerne at krympe, så de gik fra hinanden på nogle kortender og der blev sprækker på 10-15mm nogle steder midt i korridoren. Dette forsøgte nogle andre lejere desperat at fikse med farvet fugemasse, men sprækkerne voksede bare og skulle fyldes på hele tiden, hvilket var et værre sjaskeri og ikke særlig kønt.
Måske var det heller ikke særlig passende at bruge billigt klikgulv i et fællesområde på en arbejdsplads, men det er jo en anden sag.
Tænk også på at lade gulvet ligge inde i huset et stykke tid, inden I begynder at lægge det, så det når at akklimatisere sig, så undgår I forhåbentlig en del af bevægelserne. Der plejer at stå et antal dage på pakken, men giv det gerne lidt ekstra tid, hvis I nu skal lægge en så lang strækning.

At lægge det i lysets retning gør, at samlingerne ikke ses lige så let.
Desuden bliver det enklere at lægge 4m lange stykker i stedet for 11m =).

Det er altid naturligt at lægge i husets længderetning, eftersom gamle plankegulve generelt ligger sådan, da bærende bjælkelag plejer at ligge på tværs.

Er der ingen forskel på længder og bredder afhængigt af om det skal limes eller klikkes?

Tak venner!
Ingen der ved noget ang. Gulvvarmen i bjælkelaget? Nogen der har brugt LK'S sporede gulvspånplader?

Det fungerer godt at skifte til gips.

I spisestuen ville jeg absolut lægge plankerne på tværs. Rummet bliver alt for langt ellers. De andre rum er jo mindre aflange i overflade.
Men hvis du har mønstre, der er mindre retningsbetonede som hollandsk forband eller også sildeben, så bliver dette mindre vigtigt.
Hvis du har æstetiske idéer, skal du overveje, om du vil have samlingerne udstrakt tilfældigt eller jævnt. Rutinemæssigt lægger man faldende længder, hvor udseendet bliver, hvad det bliver, og spildet som mindst. Jeg selv vil have planksamlingerne i et gentaget mønster, men det kan være besværligt at regne ud, og spildet kan øges.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.