4,073 læst ·
19 svar
4k læst
19 svar
Tips til enkel og så uigennemsigtig espalier som muligt?
Hej! Overvejer at bygge en espalier langs vores grund ud mod en cykelsti, mest fordi vi har klippet vores måbærhæk, og det vil tage mange år, før den når maksimal højde, og selv da bliver den ikke højere end 1.50. Så for lidt følelse af inddeling og indsynsbeskyttelse af grunden.
Har tjekket med kommunen, og det er okay at bygge 1.80m høj med 50% luft.
Min tanke er så, hvordan man kan bygge den for at få så lidt gennemsigtighed som muligt? Har fået nogle forskellige idéer.
1. Sætte 28x45-lister med den forkerte side, altså 28mm vertikalt og 45 horisontalt, hvilket bør mindske gennemsigtigheden en del, da jeg stadig har 50% luft mellem listerne, altså 28mm. Kan man skrue dem på den måde uden at de flækker, og vil det se ok ud?
2. Vinkle listerne nedad/opad på en eller anden måde. Er dette tilladt? Der er jo stadig 50% luft mellem listerne, men man vil ikke kunne se direkte ind. Har heller ingen specialværktøj, så spørgsmålet er, om dette kan gøres på en enkel måde?
3. Bruge meget små lister, f.eks. 25x25 for at få små huller mellem dem. Tænker dog, at det vil blive meget arbejde at sætte så små lister 15m langt og 1.80m højt.
Afvis gerne en idé direkte eller kom med et bedre forslag. At ansøge om og bygge plankeværk vil blive alt for dyrt for det, vi har tænkt os at bruge, tanken er, at det skal være et relativt hurtigt og billigt arbejde.
Har tjekket med kommunen, og det er okay at bygge 1.80m høj med 50% luft.
Min tanke er så, hvordan man kan bygge den for at få så lidt gennemsigtighed som muligt? Har fået nogle forskellige idéer.
1. Sætte 28x45-lister med den forkerte side, altså 28mm vertikalt og 45 horisontalt, hvilket bør mindske gennemsigtigheden en del, da jeg stadig har 50% luft mellem listerne, altså 28mm. Kan man skrue dem på den måde uden at de flækker, og vil det se ok ud?
2. Vinkle listerne nedad/opad på en eller anden måde. Er dette tilladt? Der er jo stadig 50% luft mellem listerne, men man vil ikke kunne se direkte ind. Har heller ingen specialværktøj, så spørgsmålet er, om dette kan gøres på en enkel måde?
3. Bruge meget små lister, f.eks. 25x25 for at få små huller mellem dem. Tænker dog, at det vil blive meget arbejde at sætte så små lister 15m langt og 1.80m højt.
Afvis gerne en idé direkte eller kom med et bedre forslag. At ansøge om og bygge plankeværk vil blive alt for dyrt for det, vi har tænkt os at bruge, tanken er, at det skal være et relativt hurtigt og billigt arbejde.
Senest redigeret:
Må I bygge tættere hegn eller lignende til en vis højde, så vinder I meget i afskærmning, hvis I har det i bunden.
Så kan I bruge variant 1 på resten.
Tilføj nogle klatreplanter, enten for at skære visse vinkler af eller langs hele espalieret.
Til sidst kan I se om der er mulighed for at skære de eventuelle resterende vinkler af på anden måde inde i haven.
Så kan I bruge variant 1 på resten.
Tilføj nogle klatreplanter, enten for at skære visse vinkler af eller langs hele espalieret.
Til sidst kan I se om der er mulighed for at skære de eventuelle resterende vinkler af på anden måde inde i haven.
Den røde del er langs med cykel/gang-stien og den grønne del overvejede jeg også for at forhindre indsyn, hvis man kommer sydfra, men venter på svar fra naboen.yonna sagde:
Nu hvor hækken er klippet ned føles det næsten som om folk cykler på vores grund, man kan bare træde lige ind.
Vi får bygge helt tæt op til 1,1m, men ved ikke om det påvirker udsigten på nogen måde? Lidt for nysgerrige børn måskeZ z_bumbi sagde:Får ni bygga tættere stakit eller tilsvarende til en vis højde så vinder i meget I afsondrethed hvis i har det det i bunden.
Så kører i variant 1 på resten.
Læg til nogle klatreplanter, enten for at skære af visse vinkler eller langs hele espalieret.
Til sidst så se om det kan lade sig gøre at skære de eventuelle resterende vinkler af på anden måde inde i haven
Det bliver forholdsvis dyrt at espalier hele vejen langs gangstien. Derimod kan I forvente, at ribsbuskhegnet kommer sig ret hurtigt, hvis I også plejer det lidt ekstra ved at holde ukrudt væk, gøde og vande. Om 2 år er det en solid hæk. Fordelen ved ribs er, at det er den hæk, der spirer først på foråret.
Hvor højt er beskyttelsen ved terrassen? Eftersom denne er i forbindelse med huset, er det bedre at satse på et flot, højere hegn i vinkel. Hvis den nu, når den er forynget, plejes regelmæssigt og ikke holdes alt for bred, kan den holdes højere end 110 cm.
Hvor højt er beskyttelsen ved terrassen? Eftersom denne er i forbindelse med huset, er det bedre at satse på et flot, højere hegn i vinkel. Hvis den nu, når den er forynget, plejes regelmæssigt og ikke holdes alt for bred, kan den holdes højere end 110 cm.
Jeg læste, at man skal lade en måbærhæk vokse helst 10 cm om året, max 20 for at den skal blive stærk. Men måske kan det gå hurtigere end det? Men under alle omstændigheder tror jeg ikke, måbær kan blive så høje, at de beskytter mod indkig?yonna sagde:
Det bliver forholdsvis dyrt at espalier hele vejen langs gangstien. Derimod kan I regne med, at måbærhækken vil komme sig ret hurtigt, hvis I også plejer den lidt ekstra ved at holde ukrudt væk, gøde og vande. Om 2 år er det en solid hæk. Fordelen ved måbær er, at det er den hæk, der springer ud tidligst om foråret.
Hvor højt er beskyttelsen ved terrassen? Eftersom denne er i tilknytning til huset, er det bedre at satse på et flot, højere plankeværk i vinkel.
Terrassen er 1.90 høj, så dér har vi indkigssikring, så det var primært for haven, jeg ønskede ekstra.
Ja, angående omkostningerne, måske bliver det for dyrt. Men jeg kunne forestille mig kun at have det halvt vejen, langs bagsiden og så have hæk resten, der er der jo kun parkering alligevel.