Hej
Jeg skal renovere mit køkken i min lejlighed, som er fra 1903.
Der sidder et gammelt spændloft der, og under det er der et såkaldt
kloasong loft. Dvs. Kalkpuds på en måtte af tagrør, der er bundet sammen med ståltråd, og
under det er der træ.
Mit spørgsmål er nu, om jeg skal forsøge at reparere loftet, eller hvad jeg tror er lettest, at lave et skelet og sætte gipsplader på det. Der er ingen stukatur desværre, så bortset fra nogle cm lofthøjde, mister jeg ikke noget. Spændloftet sad 16 cm nede, og så længe jeg får lidt mere lofthøjde, er jeg tilfreds.
Jeg vil sænke loftet så lidt som muligt. Har ingen planer om at have spottet lys i det.
Hvordan ville det gå til at få et loft helt vandret, sætte en rotationslaser og markere?
Tror I, at man kan skrue sig igennem loftspudset (kommer sikkert til at falde lidt dårlig puds ned) og derefter fastgøre reglerne i træbjælkerne ovenfor?
Kan jeg bruge 28x70 regler?
Nogen der har tips til, hvordan jeg kan lukke hullet, som ser ud til at være en gammel ventilation, der ikke bruges længere, som kan ses i loftet på det ene billede ved træreglen.
Taknemmelig for alle tips // Venlig hilsen Christian
Du behøver ikke regle, men kan skrue gipsen direkte mod pudsen. Loftbrædderne sidder normalt tæt, så det er mest uheld, hvis skruen ikke skulle trække et sted. Brug lange gipsskruer, puds/væg plejer at være ca. 25 mm.
Rotationslaser fungerer fint, men det går også fint med et længere vaterpas.
Sæt rotationslaseren op, så du får linjen ca. 15 cm fra den ønskede lofthøjde.
Foretag nogle prøvemålinger for at finde det laveste punkt, hvor du sætter gitterpanelet direkte på.
Juster laseren, så du får et ensartet mål ved det laveste punkt, f.eks. at linjen ligger på 10,0 cm under loft + gitterpanel.
Resten understøtter du med masonit (hvilket også er let at spalte, hvis du skal underlægge mindre end 3mm) eller træklodser, hvis det er nødvendigt.
Gitterpanel cc30 cm med maksimum cc120 cm mellem fastgørelsespunkterne.
Metoden oven har jeg brugt selv, og det gik meget hurtigt at få et helt vandret tag i alle led.
Men nogle synes nok, det er overdrevet nøje, men det går hurtigere sådan end at rende rundt med trappestige og vaterpas.
13mm gips, forsøg at få fat i loftgips da de er forsænkede rundt om, letter spartelarbejdet betydeligt (hvis du vil have helt glat loft).
Eller gipsplank hvis du ikke vil spartle overhovedet, så får du synlige samlinger/V-spor.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.