Jeg har købt noget fint tømmer, valnød, eg osv., som jeg bl.a. tænkte lave skærebrætter af. Problemet er, at jeg har meget begrænset plads og har ikke plads til at købe store afretter- og tykkelseshøvle. Er der nogen, der har tips til en god lille og helst billig maskine, der kan gøre begge dele? Alternativet, jeg kigger på, er at bygge en rig til overfladefræsning, men jeg ville have foretrukket en afretter- og tykkelseshøvl, da det føles hurtigere og mere praktisk.

jeg havde brugt min tvangsroterende Makita BO6040. en ujævnhed i en bordplade på et par mm spiser den til morgenmad, og med god overfladefinish allerede med groft papir. en senere efterfølger hedder BO6050. Bosch og nogle andre har lignende alternativer, Rotex og hvad de kan hedde. vær dog ikke dum og køb altså ikke en model uden tvangsrotation. det er den der er sagen.

• Synes
Per Karlsson7922
  • Laddar…
her et hurtigt job med en bordplade med mm-dybe sår efter lang tids brug. ovenpå det en meget sej lak, der skal fjernes. var gjort på en strax.
, Slidning af en træbordplade med en elektrisk slibemaskine for at fjerne gammel lak og reparere overfladens ridser og skader. Slidning af en træbordplade med en elektrisk slibemaskine for at fjerne gammel lak og reparere overfladens ridser og skader.

før-efter...
.

Bord af træ i en have ved siden af en blå blåsemaskine, viser en nyrenoveret bordplade i solen.

• Træbord på græsplæne med telefon og orange ledning, ses i skarp sollys. Mulig før-efter renoveringsprojekt.
  • Synes
ulfben og 2 andre
  • Laddar…
rakt09 rakt09 sagde:
jeg ville have brugt min tvangsroterende makita bo6040. en ujævnhed i en bordplade på et par mm spiser den til morgenmad, og med god overfladefinish allerede med groft papir. en sen efterfølger hedder bo6050. bosch og nogle andre har lignende alternativer, rotex og hvad de kan hedde. vær dog ikke nærig og køb altså ikke en model uden tvangsrotationen. det er den, der er sagerne.
.
Tak! Jeg vil selvfølgelig slibe efterfølgende, og der virker Makitaen som et godt alternativ, men det, jeg har brug for at gøre, er først at rette skævt træ for derefter at plane dem ned til en vis tykkelse.

Jeg har både en tykkelseshøvl og en afretter samt en fræsejig til at kunne planere større stykker. For at være helt ærlig er fræsejiggen lettere at bruge. Men for at nå dertil, hvor den skal bruges, bruger jeg tykkelseshøvlen og afretteren meget for at forberede materialet til at kunne lime stykkerne sammen.

Et alternativ er jo en større håndholdt høvl til det hele. Kræver lidt mere af dig, men det bliver godt med lidt arbejde.

• Synes
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
ja Per, i den situation virker en afretter værdifuld :) det er dog kun siderne på hver del, der behøver være plane i forhold til hinanden, så du bør klare dig med en lille model. overfladen på det færdige skærebræt er let at bearbejde med fx mit forslag ovenfor.

og ved svinget ådring kan en høvl komme til at hugge skålede dele ud af overfladerne, man efterfølgende ser med øjet, så der opstår behov for fx udfyldning. det slipper man stort set med mit forslag.

hvis emnerne er ujævnt årede, kan der også senere opstå fugtspændinger. hvis man kexer skærebrættet sammen bliver det mere robust. der findes jo kexmaskiner, men en overfræser er god nok.

• Synes
Per Karlsson7922
  • Laddar…
Bart Bart sagde:
Jeg har både ret- og afretterhøvl samt en fræsejigg til at kunne plane større stykker. For at være helt ærlig er fræsejiggen nemmere at bruge. Men for at komme så langt at den skal bruges, bruger jeg ret- og afretterhøvlen meget for at få til materiale til at kunne lime stykkerne sammen.

Et alternativ er jo en større håndholdt høvl til alt. Kræver lidt mere af dig, men bliver godt med lidt arbejde.
Ja, det er jo selvfølgelig det optimale. Bliver lidt misundelig på dem, der har så store arealer til rådighed, for det er jo sådan man "bør" gøre.
Ok, jeg havde som tanke at rette op træet med små kiler for at få det nogenlunde plant og derefter køre det i en fræserig. Når man har kørt den ene side, har man jo så en plant side, som man kan lægge mod arbejdsbordet og køre den anden side. Er dette en variant, hvis man ikke har hverken ret- eller afretterhøvl som dig?
Nja, jeg vil nok ret hurtigt blive træt af at håndhøvle, hvis jeg kender mig selv ret 😄

så et rigtig fulmek-tip. det er aldrig blevet til, at jeg har købt limtvinger. altså de koster ikke meget, men løst problemet med at lime skivmaterial hver gang det har været aktuelt - med pakke tape.

overstrækker man den og kører et par tre omgange opnås overraskende god kompression.

fravær af kantskader får man med i købet.

• Synes
hempularen og 1 anden
  • Laddar…
rakt09 rakt09 sagde:
ja Per, i den situation ser en afretter ud til at være værdifuld :) det er dog kun siderne på hvert stykke, der behøver være plane i forhold til hinanden, så du burde klare dig med en lille model. overfladen på det færdige skærebræt er let at bearbejde med f.eks. mit forslag ovenfor.

og ved svingende ådring kan en høvl hakke skårede stykker løs fra overfladerne, som man senere ser med øjet, så der opstår behov for f.eks. udfyldning. det undgår man stort set med mit forslag.

derudover, hvis emnerne er ujævnt årede, kan der også senere opstå fugtspændinger. hvis man lamellos skærebrættet sammen, bliver det mere robust. der findes jo lamellofræsemaskiner, men en overfræser er også tilstrækkelig.
Ok, så tænker vi ens. Ja, det er netop det. Hvis jeg kører træet i en tykkelseshøvl, bliver det fladt, men ikke plant mod den anden side. Hvis jeg derimod kun bruger en afretter, vil alle evnt. skævheder forblive i brættet, selvom siderne er plane mod hinanden, så jeg har jo brug for begge. Jeg har set, at man kan støtte træet op med kiler, inden man kører det gennem afretteren for at få en side plan for derefter at vende det og køre den anden side igennem. På den måde kunne man klare sig med en afretter, men jeg er usikker på, hvordan man gør med kanterne? Kan man køre træet på højkant i en afretter?

Bedste svar

En tykkelseshøvl af modellen lunchbox kan også fungere som en afretterhøvl. Fastgør det, du vil afrette, på en plade, så det ligger stille, og send det gennem tykkelseshøvlen. En sådan fylder ikke så meget og kan ofte tage ret brede emner, så behovet for en fræsejigg vil ikke altid være nødvendigt.

• Synes
Per Karlsson7922
  • Laddar…
Bart Bart sagde:
En planhøvl af model lunchbox kan agere afretter også. Fastgør det du vil afrette på en skive, så det ligger stille og send det igennem planhøvlen. En sådan tager ikke så meget plads, og kan ofte tage ret brede emner også, så behovet for en fræsejig ikke altid vil forekomme.

[media]
Tak, det er præcis en sådan model jeg har kikket på, men tipsene i videoen er fremragende, hvilket jeg forsøgte at beskrive i et af mine svar i tråden. Så får man jo, som du siger, både retning og planing i ét. Skal kigge videre på disse, har fundet flere til omkring 4000 kr.

• Synes
Bart
  • Laddar…
Om den "lille" bordhøvl kan rette op, afhænger af hvor brede (som sættes på kant) brædder man har samt som jeg forstår det på hvor stærk en fikstur man har på slæden. Jeg er ikke kommet så langt at jeg har testet det. Tykkelsen har også indflydelse da der er en minimumgrænse som kan køres.

Har du rethøvlet træet, kan du fræse kanten langs en skinne, vaterpas eller en rigtig lige plade/bræt. En indstillet rundsav fungerer også eller en dykker-sav (har ikke prøvet).

Jeg er endt med en lille rethøvl og så en rimelig metode til at rette op. Fra håndhøvl, fræser eller båndsav (jeg har luksusen at få plads til en) afhængigt af hvad jeg skal gøre. Jeg er heller ikke fremmed for at slibe hvilket giver mindst risiko for flosning. Fastgør papiret på en lige skinne og slib så bliver det rimeligt lige.

• Synes
Per Karlsson7922
  • Laddar…
så et yderligere fulmektips.

hvis bundpladerne er vredet og du efter opskæring i stykker til at lime sammen, vender hvert andet stykke, vil vinkelafvigelserne udligne hinanden. ikke noget der ses på det færdige skærebræt.

eventuel bøjning af fladerne, der skal limes, kan nemt fjernes ved at slibe mod et ark sandpapir lagt på en plan flade. det drejer sig om en begrænset mængde materiale, der skal fjernes.

at få overfladen plan og pæn på det færdige skærebræt, som vi har set, er en let opgave.

i sidste ende handler det om, hvor mange skærebrætter du skal lave, og eventuelt anden brug af de værktøjer, du køber.

mere generelt anvendelige værktøjer til træbearbejdning synes jeg er dyksav, multisav, vinkelsliber med 24-papir, og selvfølgelig den tvangsdrive excentersliber. og det hører vel til at eje en stiksav og en mindre excentersliber til pudsning. nyttigt, men ikke uundværligt, er elhøvl og håndoverfræser.

ingen af disse kræver deres eget rum med frie flader omkring som en over- og underhøvl gør. ifølge mig et ret stort skridt at tage. regn med at 10 kvm koster en tusindlap om måneden at opretholde. bliver hurtigt ret dyre skærebrætter, hvis ikke anden brug medfølger....

• Synes
Oldboy og 1 anden
  • Laddar…
Z z_bumbi sagde:
Om den "lille" bordhøvl klarer at rette afhænger af, hvor brede (som stilles på kant) brædder man har, samt som jeg forstår det, hvor stærk fixtur man har på slæden. Jeg er ikke kommet så langt, at jeg har testet det. Tykkelsen har også indflydelse, da der findes en minimumsgrænse, som kan køres.

Har du planslebet træet, kan du fræse kanten langs en skinne, vaterpas eller en rigtig lige plade/bræt. En justeret rundsav virker også eller en dyksav (har ikke prøvet).

Jeg har landet på en lille planhøvl og så en rimelig metode til at fikse retningen. Fra håndhøvl, fræser eller båndsav (jeg har luksus at kunne have en) afhængig af, hvad jeg skal gøre. Jeg er heller ikke fremmed for at slibe, hvilket giver mindst risiko for uddrivning. Fastgør papir på en lige skinne og slib, så bliver det rimelig lige.
Tak! Ja, jeg har en god rundsav og har lavet rigtig gode rigs til 90 gr kanthøvling, så hvis det ikke virker i høvlen, så virker det selvfølgelig. Jeg har også en overfræser, som ville fungere, men det er selvfølgelig nemmere, hvis man kan rette og plane alle overflader samtidigt i samme maskine 😊
En båndsav vil jeg desværre aldrig få plads til i mit nuværende hus, men vi får se i fremtiden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.