når jeg satte panelet, tænkte jeg ikke et skridt længere og forsøgte at få dem mere lige nederst ved gulvlisten. Væggen går lidt i bølger, da det er et ældre hus, men her var det ekstremt.
nogen der har tips til, hvad jeg kan gøre?
De er sømmet i noten, så de sidder ikke fast for meget. Overvejer at bore hul dér, hvor gulvlisten vil dække, og sprøjte skum ind for at få det til at udvide sig udad. Men tænker, at der måske er risiko for, at det presser for meget ud og bliver en bule i stedet ^^
Jeg har ikke et godt tip nu i efterhånden.
Er det nemt at fjerne uden at ødelægge panelet eller malingen?
Er væggen ujævn, så er mit tip at sætte liggende regler/glespanel først. Sæt dem i højde med dine spikerrækker. Så skal det nok blive helt lige, selvom væggen er lidt ujævn.
Jeg havde pillet panelet ned og rettet væggen bagved op. Det der er for bølget, og 1,5 cm er for meget at trylle væk med tricks føler jeg spontant. Et par mm er jo ikke noget problem, men 1,5 cm går bare ikke. Det bliver ikke godt.
Gør du som du tænker, er der en overhængende risiko for, at det bliver meget iøjnefaldende.
Men det er jo mig, jeg plejer at se og bemærke store sprækker eller dårlige vinkler på lister i hjørner på hotelværelser, på arbejdet og mere. Andre ser måske ikke sådan noget?
Jeg som har sat panel op og vil virkelig ikke tage det ned, da jeg har pres fra alle sider om at få det færdigt. Det sidste i det rum nu er maling af lidt foder omkring en dør og derefter få op alle gulvlister.
Så perfektion har jeg efterladt bag mig, da jeg ellers vil gå ind i væggen med dette. Jeg vil egentlig bare få en afslutning på denne del, så jeg kan tage en pause fra alt med renovering og slippe stress og pres fra forskellige kanter.
væggen bagved er massive vægge, og havde jeg bare ikke haft så travlt med alt, så havde jeg måske tænkt et skridt længere og ikke glemt den nederste del af panelet for at få det lige.
Men forstår, at det allerbedste ville have været at tage det ned og gøre det om, men der er allerede for meget tid brugt på dette projekt, og jeg er helt udmattet af renoveringer siden 2019.
nu blev det måske mere info, end der var nødvendigt, men det er rart at få skrevet af sig med.
Hvis du lægger en afstand på måske 10 - 11 mm mod panelet længst, så bliver gulvlisten nogenlunde lige i forhold til gulvet. Træk derefter gulvlisten ind oppe med skruer, så den følger panelet?
Hvis du lægger en afstand på måske 10 - 11 mm mod panelet længst, så bliver fodlisten nogenlunde lige i forhold til gulvet. Træk derefter fodlisten ind foroven med skruer, så den følger panelet?
Fodlisten vil jeg sige er lige i dette stadie, hvis man ser mod gulvet. Men der er 2 partier på væggen på ca. 20 cm hver, som går mere indad og skaber en sprække på 0.5-1,2 cm.
Så dér hvor væggen går ind, ville jeg have brug for at skubbe den ud. Jeg overvejer ellers at save en del af den nedre plade væk og derefter prøve at skubbe masonit eller smallere stykker ind nedenunder for at forsøge at tilpasse sig væggen.
Det bedste er selvfølgelig at gøre om, og først rette væggen bagved inden panelopsætning.
Et andet alternativ er at "rette panelet", dvs. sømme nogle træklodser på panelets værste indbøjninger nederst, som derefter bruges til at støtte og fastgøre fodlisten. Fyld revnerne med fint kalkmørtel, som jo er hvidt. Mal over, hvis det er nødvendigt. Kalkmørtel er let at arbejde med og fjerne. Leret kan også bruges, men det skal males. Det kan endda være, at det ser bedst ud, hvis kalken/leret er i samme farve som væggen.
For at få de værste revner lidt mindre kan fodlisten svagt følge væggens buer, det må man prøve sig frem til hvad der passer bedst.
Jeg havde prøvet noget lignende som Kurtivan. Prøv at skrue så små skruer som muligt i listen, som alligevel har kraft til at trække panelet ud/samle liste/panel. Sandsynligvis skal du forsænke dem lidt for ikke at skade listen. Sidder panelet ret løst, kan det fungere. Sandsynligvis får listen/panelet en vis bøjning, men det bliver samlet set meget pænere end at have en åbning på 1,5 cm. Tror ikke det bliver pænt at fuge/udfylde så meget...
Der bliver også lidt arbejde med at spartle/fuge/male over skruerne i listen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.