Åbnet et gammelt vindue til en passage til tilbygningen.
Et eller andet sted lavede jeg en tankefejl, da gulvene adskiller sig med 38mm.
Skitserede 2 muligheder på krydsfiner (se nedenfor), som kom op direkte i hovedet. Input på disse???
spørgsmål 2.
Eftersom passagen går sammen med væggen, bliver der selvfølgelig foder på denne side, men der smygen skal slutte mod korridoren.
Det føles ikke rigtig at sætte en liste der.
Skitserede 2 muligheder nedenfor også. Input?
Gipset er lidt skadet, så at gå lige mod med smygen og fuge kan blive tricky.
Ser ud til at være et gammelt hus med synlige bjælker.
Jeg ville nok have valgt at knytte an til det og brugt massivt træ, bejdset/laserede i samme mørke træton som de gamle eksisterende synlige træbjælker.
Lavet en almindelig tærskel.
Fordelen med massivt træ er, at det er nemt at bearbejde med fræsninger osv., samt at det på den måde også er muligt at undgå det meste af listerne, hvis man ikke ønsker det. Alle overflader af massivt træ kan være synlige. Det går fint at fræse ud underdelene, så det kan gå overlappende, (op over en samling, og dermed fungere som "afdækningsliste" også).
Er det ikke muligt at gipse lysningen og spartle samlingen. Og i stedet for lister sætte en hjørnelist i passende dimension?
Og angående gulvet så tror jeg personligt, at løsning 2 bliver pænere
Ideen fra starten var at fortsætte med gipsen ind i nichen/åbningen, men nu ser jeg, at de 2 sammenbyggede huse bevæger sig forskelligt på grund af vejr/vind/alder konstruktion
Så derfor tror jeg, spartlingen vil revne.
Ser ud til at være et gammelt hus med synlige bjælker.
Jeg ville nok have valgt at tilslutte mig det og brugt massivt træ, bejdset/laseret i samme mørke trætone som de gamle eksisterende synlige træbjælker.
Lavet en almindelig tærskel.
Fordelen med massivt træ er, at det er let at bearbejde med fræsninger osv., samt at det på den måde også er muligt at undgå det meste af listerne, hvis man ikke vil have dem. Alle overflader af massivt træ kan være synlige. Det går fint at fræse underside ud, så det kan gå overlappende, (op over en samling, og dermed agere som "dækliste" også).
På overetagen vil jeg helst have, at åbningen smelter ind, så det ikke føles som 2 forskellige dele af huset.
På underetagen er åbningen 160 cm bred og skal være mere markeret, så der ville det være pænt med en fake tømret/træ åbning. god idé
Men jeg må bygge smygen ud udenfor gipsen, ellers har fodlisten i korridoren ikke noget at gå imod? Det bliver mærkeligt at gå forbi med listen i hullet, når der kommer en karm?
"Men jeg må bygge ud smygen uden for gipset, ellers har ikke gulvsoklen i korridoren noget at gå imod? Det bliver mærkeligt at gå forbi med soklen i hullet, for så kommer der et foder?"
Tænkte at sidestykkerne/dørfoderet skulle være en bred bræt, hvor man fræser ud på bagsiden, så det går nogle mm ind over korridorens gipsplader. (Tænk kæmpebred brystliste stående vertikalt.)
Kiggede igen på dine billeder og ser, at det er samme løsning som din første, med den forskel at det er en massiv bræt i stedet for mdf...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.