7,628 læst ·
22 svar
8k læst
22 svar
Tips, lægge overpap på garagetag
Medlem
· Västmanland
· 261 indlæg
Men det skader vel ikke at trække længdegående så langt som det går op på væggen?Rickard. sagde:
At lægge på bredden her er vel ifølge producentens anbefalinger, og at lægges i den anden retning med sådan pap anbefales kun ved høj hældning. Professionelle har ikke sådan noget at forholde sig til, så de fleste foretrækker den anden retning, når det passer. En hel del viden kan man overføre mellem de forskellige typer, men ikke alt.
At trække tagpappen, der ligger på pladen, mere end 10 cm op ad væggen, er der ikke meget mening med, da den længdegående kappe har en så vigtig rolle i at holde det tæt lige i vinklen, og at undgå den helt synes jeg ville være en stor fejltagelse. At undgå samling på længden synes jeg, du gør rigtigt i, det er også noget for stejle tage.
De længdegående er selvklæbende og derefter nogen special søm?
Hvilke mål skal kappen have, og hvordan fastgør man den? Bare asfaltklister?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,411 indlæg
Selvom det vel ikke gør nogen skade at trække længdegående så langt det går op ad væggen?
Ikke mere end at det er mere arbejde, og du mister lidt længde fra stykkerne til kapperne.
De længdegående er selvklæbende og derefter nogle specialsømmene?
Jeg forstår ikke, hvad du mener?
Hvilke mål skal kappen have, og hvordan fastgøres den? Bare asfaltklister?
Jeg ville sige, at du skruer dem lige oppefra under der, hvor pladen ligger nu, og så bruger du så meget klister, som du føler, du har brug for, nogle striber på væggen og nogle ned mod taget bliver det vel til.
Ikke mere end at det er mere arbejde, og du mister lidt længde fra stykkerne til kapperne.
De længdegående er selvklæbende og derefter nogle specialsømmene?
Jeg forstår ikke, hvad du mener?
Hvilke mål skal kappen have, og hvordan fastgøres den? Bare asfaltklister?
Jeg ville sige, at du skruer dem lige oppefra under der, hvor pladen ligger nu, og så bruger du så meget klister, som du føler, du har brug for, nogle striber på væggen og nogle ned mod taget bliver det vel til.
Medlem
· Västmanland
· 261 indlæg
Jeg tænker på samlingen mellem banerne, som jeg lægger på bredden. I beskrivelsen syntes jeg, der stod, at de var selvklæbende, at man skulle træde samlingen fast.
Bruger man hele bredden af banerne til kappen? Stumperne fra banerne bliver nok ca. 2 meter i længden. Lidt svært at vide, hvad der er "tilstrækkeligt" med asfaltklister, når man klæber dem.
Bruger man hele bredden af banerne til kappen? Stumperne fra banerne bliver nok ca. 2 meter i længden. Lidt svært at vide, hvad der er "tilstrækkeligt" med asfaltklister, når man klæber dem.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,411 indlæg
Ja det stemmer.
Kaprene skal være 15cm ud på taget hele væggen og hele toppen, så de bliver jo forskellige i størrelse hele tiden og lidt kileformede efterhånden som kronerne bliver lavere.
Klister ned mod taget vil vel fremgå tydeligt i montageanvisningerne, hvad de mener, og på resten kører du på mavefornemmelse 😉
Kaprene skal være 15cm ud på taget hele væggen og hele toppen, så de bliver jo forskellige i størrelse hele tiden og lidt kileformede efterhånden som kronerne bliver lavere.
Klister ned mod taget vil vel fremgå tydeligt i montageanvisningerne, hvad de mener, og på resten kører du på mavefornemmelse 😉
Medlem
· Västmanland
· 261 indlæg
Tak, så har jeg klart for mig, hvordan jeg skal gøre.Rickard. sagde:
Ja det stämmer.
Kapperne skal være 15 cm ud på taget hele væggen og hele toppen, så de bliver jo forskellige størrelser hele tiden og lidt kileformede, efterhånden som kronerne bliver lavere.
Klister ned mod taget vil nok fremgå tydeligt i monteringsanvisningerne, hvad de synes, og resten kører du på med mavefornemmelse 😉
Skal der så lægges undertag under? Skal det lægges på bredden også? Med opbuk på kanterne?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,411 indlæg
Underlagspappen behøver du nok ikke, medmindre du har tænkt dig at fjerne pappen, der ligger der. Har du tænkt dig at fjerne, lægger du underlagspappen først og fremmest ifølge montageanvisningerne for ytpappen!!! og kun hvor den ikke dækker, kigger du i montageanvisningerne for underlagspappen.
Følger du kun montageanvisningerne for underlagspappen, bliver det forkert.
Følger du kun montageanvisningerne for underlagspappen, bliver det forkert.
Medlem
· Västmanland
· 261 indlæg
Medlem
· Västmanland
· 261 indlæg
Klik her for at svare