Hej!
Jeg har et gammelt ytpapp tag, som det er begyndt at lække ind i. Det er et lavhældet tag med sarger på siderne.

Jeg har tænkt på at gøre det selv med noget selvklæbende pap. Men jeg finder meget få instruktioner om, hvordan man skal lægge det. Når man læser på fabrikantenes beskrivelser, er det kun "almindelige tage" med.

Overvejer hvilken retning jeg skal lægge dem, hvordan jeg skal lave opbukningen mod sargen på kanterne?

Vedhæfter billede af taget. I dag ligger banerne på langs. Jeg synes, de burde ligge på bredden og begyndes at lægges fra det laveste punkt, så man overlapper samlingen fra den rigtige retning hele tiden.

Tror længderne på rullerne ligger på 7 meter, min garage er 5 meter bred, føles som om, at 2 m spild er ret meget.

https://www.byggmax.se/ytpapp-glaciär-3-kristallsvart
 
  • Lavt skrånende tag med gammel tagpap; mosset kant. Grønt område i baggrunden. Diskussion om reparation med selvklæbende papp.
Rickard.
Trebolit har en fremragende monteringvejledning og hjælpsomme, men langt fra omfattende film, mere som et "tips och trix". Indramningerne laver du lidt som en kombination af gavlliste og opbuk mod væg, lav taget først med en lille opbukning og derefter laver du den lodrette og toppen (sidstnævnte kan du lave med de 2m stykker, der bliver tilovers), det bliver meget klister!

Eller så kan du starte med at indhente nogle tilbud på et sammensvejset tagpap fra en professionel, det er faktisk ret dyrt at gøre sådan noget selv. Eller i det mindste ikke så prisværdigt, hvis jeg skal formulere det sådan.
 
Senest redigeret:
Rickard. Rickard. sagde:
Trebolit har en fremragende montagevejledning og hjælpsomme, men langt fra dækkende, film mere som et "tip og trick". Sargerne laves lidt som en kombination af gavlliste og opbøjning mod væg, lave taget først med en lille opbøjning og så laver du det vertikale og toppen (sidstnævnte kan du lave med de 2m stykker, der bliver til overs), det bliver meget klister!

Eller så kan du starte med at få nogle tilbud på et svejset paptag fra en professionel, det er faktisk ret dyrt at lave sådan noget selv. Eller i det mindste giver det ikke så meget værdi, hvis jeg formulerer det sådan.
Tak, så vil jeg tjekke deres side.
 
F Fredrik_1976 sagde:
Tak, så skal jeg kigge på deres side.
Kan det være så meget mere end 1 dag at lægge et tagpap tag på en garage på 50 m2?
Sen tilkommer så klart at f.eks. ordne råspont som er dårlig nedenunder.
 
P
To tagpappere gør det på en dag..
 
  • Synes
Revs
  • Laddar…
Rickard.
Rejäl sagde:
To papplæggere gør det på en dag..
Inklusive fremstilling og montering af sokkelplade og topplade 😉
 
P
Nja det kan blive stramt tænkte bare på pappen, med alt inklusive plade så 2 dage..
Hvis stillads findes..
 
Når jeg kigger på trebolits monteringsvejledning, synes jeg, at det er svært at se, hvordan jeg skal gøre ved kanten på siderne, skal den foldes op eller ikke, eller er det kun strimlerne, der foldes mod kanten?

Det bliver kun 11 baner på mit tag.
 
Rickard.
De ser ud til, som du siger, ikke at bøje den op, men bare afslutte mod væggen. Det må man ikke gøre med svejset pap, og jeg ved ikke, hvorfor de vælger at ikke foreslå det, når de anbefaler 2-lag ved gavlbrættet, som er en "mildere" detalje, men måske fordi det er sværere at gøre :thinking:
Test dig frem og vælg selv, hvordan du vil gøre.
 
Rickard. Rickard. sagde:
De ser ud som om, du siger, ikke bøjer den op, men blot slutter mod væggen. Sådan må man ikke gøre med svejset pap, og jeg ved ikke, hvorfor de vælger ikke at foreslå det, når de anbefaler 2-lags ved gavlbrættet, som er en "mildere" detalje, men måske fordi det er sværere at gøre :thinking:
Prøv dig frem og vælg selv, hvordan du vil gøre.
Eftersom det är ett platt tak så skulle det kännas bättre att dra upp den på väggen, så är det gjort idag. Sedan tolkar jag det som att man viker en remsa 90 grader op mod væggen.
Frågan är varför man inte gör det, borde finnas någon anledning?
Jag tycker inte riktigt om deres beskrivelse.
 
Rickard.
Jeg kan forestille mig et par forskellige grunde, men det er egentlig ikke så vigtigt, og det er nytteløst at spekulere, hvordan man end vender og drejer det, så er det op til dig at lave et så godt tag som du kan.
Selvbeklædning er et enkelt gds-produkt for villaejere, og det kan man selvfølgelig se i montagevejledningerne også. De kan ikke vise alle tænkelige forskellige trin og forklare alt, men kun det generelle, der viser et almindeligt enkelt tag og nogle almindelige detaljer.

Kigger man på elastolit, som er "proff-pappen", så viser de det med opbukket.
En person ruller et sort tagmateriale ud på en overflade med målinger af 50-100 mm angivet.
 
Som det er lagt i dag er det lettere, hvis du blot folder en bane op og ikke lægger nogle ekstra strimler. På et lavhældningstag løber vandet også lettere af, da hver samling på den anden led bliver tilstrækkelig høj til at holde lidt vand tilbage. Det kan også have givet mindre spild med længden på de ruller, der blev brugt.
Men det har ingen indvirkning på, hvordan du bør gøre i dag, så følg instruktionerne.
Producenterne er nogle gange så tåbelige, at de bedste instruktioner man finder er på indersiden af beskyttelsespapiret rundt om rullen. Derfor er mit forslag at spørge producenten direkte, om de har flere instruktioner til netop deres produkt. Eller mit forslag er snarere at indhente tilbud på hele arbejdet, men så gik mit papudskiftning ikke helt efter planen.
 
Jeg har lagt tilsvarende pap på min garage. Ca. 40 m2 tagoverflade. Ingen problemer med at gøre det på en dag og derefter lidt pladearbejde en anden dag.

Fladt tag med trekantsliste på 3 sider. Jeg trak pappen op over trekantslisten og limede derefter en strimmel/kappe på de to gavlsider i henhold til trin 7 i monteringsvejledningen.

https://www.byggmax.se/media/catalo...3 Monteringsanvisning.pdf-1683049897.8795.pdf

Kapppene blev smurt med asfaltklæber. Jeg brugte asfaltklæber på dåse, og i ca. 15 grader udendørstemperatur blev det virkelig svært at arbejde med. Som at forsøge at male størknet karamel. Jeg gentog senere den samme operation på skuret og valgte da asfaltklæber på tube/patron, hvilket gik meget lettere.

Jeg anbefaler at gøre dette på en rigtig varm sommerdag. Det bliver svedigt, men både pap og lim bliver meget lettere at arbejde med. Selv de færdige klisterstrimler fungerer bedre der. Drik masser af vand undervejs og glem ikke at fejre med en øl bagefter.
 
Z z_bumbi sagde:
Som det er lagt i dag, er det lettere hvis du bare folder op en bane og ikke lægger nogen ekstra strimler. På et tag med lav hældning løber vandet også lettere af, da hver samling på den anden ledd er tilstrækkeligt høj til at holde lidt vand tilbage. Det kan også have været mindre spild med længden på rullerne, der blev brugt.
Men det har ingen indflydelse på, hvordan du bør gøre i dag, følg derfor instruktionerne.
Producenterne er nogle gange så dumme, at de bedste instruktioner, man finder, findes på indersiden af beskyttelsespapiret omkring rullen.. mit forslag er derfor at spørge tilproducenten direkte om de har flere instruktioner til netop deres produkt. Eller mit forslag er snarere at få tilbud på hele arbejdet, men så gik mit papbyt ikke helt efter planen.
Jeg overvejer det, at lægge det på bredden med opfoldning langs væggen så langt op, at pladeskoning dækker afslutningen på pappen.

Så er spørgsmålet, om man behøver at lægge en strimmel mellem tag og væggen. Der bliver jo alligevel spild, da bredden er 5 m og rullen er 7 m.

Man bør vel ikke sammensætte på bredden?

Formentlig er det på grund af spildet, at man tidligere har lagt på længden, der bliver jo ret meget spild.
 
Rickard.
At lægge på bredden her er vel ifølge producentens anbefalinger, og at lægge det den anden vej med sådan papp anbefales kun ved høj hældning. Professionelle har ikke sådan noget at forholde sig til, så de fleste foretrækker den anden retning når det passer. En hel del viden kan overføres mellem de forskellige typer, men ikke alt.

At trække tagpappen, der ligger på platten, mere end 10 cm op på væggen giver ikke meget mening, da den længdegående kappe har så vigtig en rolle i at holde det tæt præcis i vinklen, og at undlade den helt ville jeg mene var en stor fejl. At undgå samling på længden synes jeg, du gør ret i, det er også noget for stejlere tage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.