Hej,

Vi skal bygge om i vores kælderbadeværelse. Jeg har skåret op gulvafløbet og lidt rundt om.

Vi er kommet frem til, at vi skal ændre på afløbet og flytte et toilet bl.a.

Hvor meget tør man skære op "spor" til nye afløb?

Altså det er et kældergulv, der er ca. 5-10 cm beton og derefter skærver/grus/jord direkte under. Jeg er indtil videre ikke stødt på nogen armering overhovedet.

Huset er fra 1959, og det er et terræn-hus med bærende vægge i betonsten, der går ned ca. 120 cm i jorden og derefter en sål.

Jeg gætter på, at kældergulvet er støbt efter, at væggene/stammen er færdig og altså ikke har noget med bæreevnen at gøre, og så burde det vel bare være at skære på, men jeg ved ikke?

Se det rødt markerede rum på tegningen.

• Brudt beton med et udgravet hul i gulvet, hvor værktøj og jord vises. En rød borehammer, en skovl, handsker og et rødt klæde ses tæt på hullet.
  • Byggeplan af kælderbadeværelse med rødt markeret område; viser detaljer af vægge og rørføring, år 1959.
Hvis det ikke er nogle længere strækninger, du skal køre, så er det ingen som helst problemer.

Det kommer blive ret meget, hvis du ser på billedet.

Grønt vil være fra det nye toilet ca. 3m
Gult fra brusegulvafløb ca. 3m
Rødt fra overetagens køkken og håndvask ca. 3m

De to blå er fra små gulvafløb evt. spygatter i sauna og vaskerum ca. 1,5 og 0,5 m

Den sorte er fra håndvask ca. 0,5m

• Plantegning med farvede streger: grøn (nyt toilet), gul (brusegulvafløb), rød (køkken og håndvask), blå (gulvafløb), sort (håndvask).
Det man skal have med i beregningen er, at pladen kan holde imod jordtryk udefra. Men det er først hvis man bryder langs en hel væg f.eks.

Du kan bryde som du har tænkt dig uden problemer, dels er det mindre strækninger og der er andre vægge som holder imod.

Ja, jeg tror jeg forstår, hvad du mener. Har oplevet det samme fænomen, når man har tømt store bassiner for hurtigt.

Men du tror ikke, det er et problem i vores tilfælde, vel?

Jeg overvejede at grave hele den gamle betonstamme op og skifte den, men den går måske ned under husets sål, og det føles ikke så godt. Men nu har vi fundet en anden, mere moderne plasticledning, som vi skal koble på.

T Themattias80 sagde:
Men du tror ikke det er noget problem i vores tilfælde, vel?
Nej, ikke det mindste.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.