Jeg blev nødt til at tage loftet ned i en del af huset, for der boede mus, så lugten var ret ubehagelig. Nu er lugten væk, og jeg vil sætte træplanker op som loft igen.
Jeg har testet med en testplanke, og op kan man få den, men den ligger knap nok på oplægget, ca. 7 mm.
Fik en idé om at måle afstanden mellem udtagene, save planken til, så skære den skråt midt på, fastgøre en liste under den ene, og så sømme hele molevitten fast.
Hvad tror I, eller er der en anden idé?
De må jo have bygget plankerne ind, mens de byggede huset, da der ikke var nogen bevægelsesplads overhovedet.
Skitse nedenfor
Håndtegnet skitse af træplanker set fra siden, viser hvordan planker over hinanden skal justeres med mål 1,5 cm opad og 72 cm mellem udskæringer.

Har du testet at save enderne sådan her?
Skitse af tømmer med afskårne ender og mål, 1,5 cm dyb og ca. 72 cm bred, med tilhørende måling og tekst "Har du testet at save enderne sådan?

Det er ikke sådan, at der findes en større udhulning i bjælkerne på et enkelt sted, hvor det er let at få op brædderne?
Har fået for mig, at man skød ind brædderne fra et sted, omtrent som et træjalousi til et skab.

J justusandersson sagde:
Har du testa att såga ändarna så här?
[billede]
Nej men havde tanken. Jeg har ikke været så produktiv endnu, så det meste er tankeprojekter. God idé!

Oldboy Oldboy sagde:
Det er ikke sådan, at der er en større udhulning i bjælkerne et sted, hvor det er nemt at få brædderne op?
Jeg har fået det indtryk, at man skød brædderne ind fra et sted, lidt ligesom et træjalousi til et skab.
Nja, ikke hvad jeg har set tidligere, tanken har strejfet mig.

Ingen udskæringer var nødvendige, men det var muligt at indsætte dem diagonalt, da plankerne kun er 170 mm brede.
Træplanker installeret diagonalt i loftet med tætsiddende samlinger. Synlige træfibre og afskrabet maling.
Ved at fjerne hjørnerne lykkedes det mig at få det så tæt, at planken bevægede sig maksimalt 6 mm!
Trægulv tæt på ru betonoverflade; et plankehjørne er skråt afskåret.
Til de sidste brædder måtte jeg anvende din teknik @justusandersson.
Jeg satte løs fjeder i fer og not, så træet kan bevæge sig, men de forbliver også tætte
Planke med løs fjeder i enden, fastspændt med en klemme. Saven ses i baggrunden på et udendørs arbejdsbord.

Tak for alle tanker!

• Synes
Oldboy og 1 anden
  • Laddar…
Så det gik at få dem op på diagonalen. 170 mm er alligevel pænt brede brædder. Kan være godt at vide!

God feedback. :) (Jeg nægter at bruge tommelfingeren op, da den er så grim og umulig at se, hvad den skal forestille.)

• Synes
FreQa
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.