Jeg skal bygge en veranda på forsiden.

2x 5 meter veranda

Den ene bjælke sættes langs huset, og yderst skal jeg have tre stolper, der holder en lang bjælke oppe.

Men jeg vil sænke et eller to trappetrin ind, så de begynder før.
Så må jeg skære bjælken yderst og flytte den lidt ind.
Men behøver jeg så to stolper der også? eller kan man løse dette alligevel?

Håber I forstår.

• Planlægningstegning af veranda på hus med markering af søjler og placering af trappe.
Hvor langt er det fra hjørnet nederst til venstre frem til, at trappen begynder? Altså afstanden mellem de to yderste korte gulvbjælker. Tænker at du burde kunne sætte en enkelt pæl i det hjørne men med et leje på pælen som både den yderste bjælke og den som ligger langs trappens venstre side kan hvile på.

Det er ikke mange cm. Skal have en søjle op ved hver pæl til et enklere tag. Så til venstre kun en stolpe 95x95 få plads

Ingen anden som har flyttet ind trappetrin i terrasse veranda?

Bedste svar

Så lyder det som om det er tilstrækkeligt med en plint i det hjørne.

Jeg tænker bjælkelaget omtrent sådan her:

Diagram af et bjælkelag med tre markerede plinter i hjørnerne og midten langs bunden. Skitse i blå blæk på hvidt papir.

• Synes
jonaslatt
  • Laddar…
Kanon. Tænkte først en plint i midten på trappetrinnet Men samtidig er den kun 170-200cm bred, så der burde det fungere kanon.

Hurtigt spørgsmål, hvad tror du /I at jeg skal have for reglar i gulvet 45x145?

Hvad er spændvidden på dem? cc 600 mm?

Stemmer

Og spændvidden, altså afstanden fra væggen ud til bjælken på plinter?

170 eller 200cm vi er ikke helt enige.

Der findes andre, som er bedre til dette, selv er jeg god til hållfasthetsteori men ikke byggnormer.

Men kigger man på Träguidens tabeller for gulvbjælker (https://www.traguiden.se/konstrukti...golvbjalkar-av-konstruktionsvirke-i-ett-fack/) så er den mindste spændvidde i tabellen 3,0 m. Man kan regne baglæns fra den, og hvis man skal have den samme nedbøjning med en punktlast og spændvidde 2,0 m, så kræves der 145x45 mindst C14. Hvis man kun regner med udbredt last, kan man komme ned til 45x120 C24.

Antager fra din beskrivelse, at det er en uisoleret historie. Ellers er det også en faktor, når man bestemmer højden på bjælkelaget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.