Den ene bjælke sættes langs huset, og yderst skal jeg have tre stolper, der holder en lang bjælke oppe.
Men jeg vil sænke et eller to trappetrin ind, så de begynder før.
Så må jeg skære bjælken yderst og flytte den lidt ind.
Men behøver jeg så to stolper der også? eller kan man løse dette alligevel?
Hvor langt er det fra hjørnet nederst til venstre frem til, at trappen begynder? Altså afstanden mellem de to yderste korte gulvbjælker. Tænker at du burde kunne sætte en enkelt pæl i det hjørne men med et leje på pælen som både den yderste bjælke og den som ligger langs trappens venstre side kan hvile på.
Der findes andre, som er bedre til dette, selv er jeg god til hållfasthetsteori men ikke byggnormer.
Men kigger man på Träguidens tabeller for gulvbjælker (https://www.traguiden.se/konstrukti...golvbjalkar-av-konstruktionsvirke-i-ett-fack/) så er den mindste spændvidde i tabellen 3,0 m. Man kan regne baglæns fra den, og hvis man skal have den samme nedbøjning med en punktlast og spændvidde 2,0 m, så kræves der 145x45 mindst C14. Hvis man kun regner med udbredt last, kan man komme ned til 45x120 C24.
Antager fra din beskrivelse, at det er en uisoleret historie. Ellers er det også en faktor, når man bestemmer højden på bjælkelaget.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.