Hej,

Vi har et hul i vores gipsvæg, som er blevet for stort til den pløk, vi skal bruge.

Vi skal bruge en almindelig pløk, da dette skal passe til ophængning af vores rækværk.

Hvordan går man videre for at kunne fastgøre pløkken?
Spartelmasse?
Ankermasse?
Silikone?
Sort magi?

• Et stort hul i en grøn gipsvæg, der kræver løsning til at fastgøre en plugg til opsætning af et rækværk.
  • Hænder holder en stor metalplugg foran et hul i en grøn gipsvæg.
Hvis det er en håndliste til et gelænder, der skal fastgøres, foreslår jeg, at du skruer det i vægstolperne, hvis du ikke har råspont, krydsfiner eller OSB bag gipsen.

• Synes
Anonymiserad 405730 og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Hvis det er en håndliste til et gelænder, der skal fastgøres, foreslår jeg, at du skruer det i vægstolperne, medmindre du har råspont, krydsfiner eller osb bag gipsen.
Det kan ikke flyttes.

Dette skete efter en ommaling og lidt misforståelser med maleren.

Dvs de to andre fastgørelsespunkter sidder allerede, hvor de skal.

Det kommer ikke holde i gipset. Flyt de andre fastgørelsespunkterne så du får alle i en regel. Spartel og mal igen de forkerte huller.

Det er nok nødvendigt med sort magi for at få det der til at sidde.

Mit første spørgsmål er, om det virkelig er en gipsplade, du fastgør i? Det ser slet ikke ud som gips på billedet med hullet. Det ser træfarvet gult ud, ikke hvidt.

Hvorfor kan fastgørelsen ikke flyttes nogle centimeter?

En så grov skrue vil få en plug til at snurre i gips - det kan ikke lade sig gøre at få det til at fungere.

MathiasS MathiasS sagde:
Det behövs nog sort magi for at få det der til at sidde.
Mon ikke en ordentlig kortling mellem væg reglerne er endnu bedre?

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ja, det er det, men så er der brug for sort magi for at få den kortling derhen, hvis man ikke skal rive den nye fine væg ned.

Jeg tror, det er svært at få et godt resultat uden at skrue i reglar eller kortlingar.

Desværre, den der misforståelse med maleren fører til, at der kommer til at skulle laves noget ekstra arbejde.

Det der beslag kan I ikke sætte i en gipsplade.
Selv om I finder en plug, der sidder rimeligt, så I er tilfredse nu, vil væggen hurtigt gå i stykker omkring beslaget.

Hvis I ikke kan flytte beslaget til en skrue, bliver I nødt til at flytte en skrue/kortling til beslaget.
Det er de eneste to muligheder, der vil holde i længden.

Hvis rækværket ikke kan justeres, skal I med andre ord åbne væggen og sætte en kortling/skruerne, som er fastgjort til de andre skruer.
I og med at væggen er nymalet, føles det selvfølgelig ret trist,
Samtidig er det jo en mulighed for at få slutresultatet perfekt, da I ikke har noget problem med at få præcis den rigtige farve, når I maler efterfølgende.

Et alternativ kan måske være at åbne væggen fra den anden side afhængigt af, hvilket rum der er der, og om det er et mindre indgreb end at åbne den væg, vi ser på billedet.

Er enig i at plugs i gips ikke vil holde. Muligvis hvis de andre to fastgørelsespunkter, der tales om, sidder i reglar, så denne 3. fastgørelsespunkt egentlig ikke bærer noget. Mere skal sidde der for syns skyld.

Tak for alle svar! Jeg værdsætter virkelig hjælpen.

Jeg indså, at jeg glemte en vigtig detalje: Rækværket har faktisk siddet stabilt i over 10 år! Det er først nu, efter at maleren fjernede den gamle rawlplug, at vi har problemer med netop dette fastgøringspunkt. De andre sidder godt.

Med det i tankerne, måske kan vi lave en løsning, hvor det er okay, at dette punkt sidder lidt dårligere, da de andre sidder godt.
Jeg forstår, at en kortling er den sikreste løsning på længere sigt, men eftersom det har fungeret før, føles det værd at udforske andre alternativer først. Jeg må tænke over sagen.

(ps: det er ikke muligt at åbne væggen fra den anden side, da der på den anden side er vores køkken)

Men de andre beslag, sidder de virkelig kun i gips? Ikke sådan at du der har formået at ramme reglar?

H hempularen sagde:
Jeg er enig i, at plugger i gips ikke vil holde. Måske hvis de to andre fastgøringspunkterne, der tales om, sidder i reglar, så dette 3. fastgøringspunkt egentlig ikke bærer noget. Mere skal sidde der for syns skyld.
Nej, jeg ville ikke engang anbefale det i så fald. Da jeg flyttede ind, var der et trappeskinne, der sad på tilsvarende vis med mollyplugger i spånplade.
Dvs. meget bedre forhold samlet set.
Men selvom det kun var "for syns skyld" i midten og fik en ret begrænset belastning, havde det gennem årene vippet frem og tilbage så mange gange, at spånpladen var spist op omkring pluggen.

Det kommer til at gå *hurtigt* med en gipsskive.

Dvs. det vil ikke vare længe, før det begynder at støve og løsne omkring fastgørelsen og se rigtig grimt ud, selvom rækværket ikke vil falde ned.

• Synes
hempularen
  • Laddar…
Tips fra coachen. Jeg ville have drejet ned handledarfæstets inderside til M6 og derefter sat en M6 Mollyplugg i gipsvæggen. Hvis de øvrige 2 fæster sidder stabilt allerede og det aktuelle hul ikke er for stort til Mollyn.

• Synes
coconut og 1 anden
  • Laddar…
Det kan jo være, at de andre punkter sidder i reglar. Jeg må undersøge det, når jeg kommer hjem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.