Hej,
Jeg har et bindingsværkshus, der blev rekonstrueret i 1995 ifølge nedenstående beskrivelse. Nu har lerstenen/pudset sluppet, fordi træet har bevæget sig og dannet forskellige store revner.
Jeg undrer mig om nogen kan hjælpe med:
1) Hvilket materiale bør man bruge til at lukke de revner, der er opstået?
2) Hvornår på året er det passende at udføre arbejdet?
3) Hvilken type maling kan jeg bruge, og hvilken forberedelse kræves, hvis jeg vil male hele huset?
Her er beskrivelsen
Ydervæggene er af ubrændt lersten, og bindingsværket er lavet af massivt kerneved i fyr. Ca. 80 % af bindingsværket er udskiftet. Træet til bindingsværket er købt som rod af langsomtvoksende fyr fra Norrland. Disse er siden tørret i ovne, hvor stokkene krympedes ca. 15 % for yderligere at hærde træet. Stokkene har, før de blev kappet og hugget til deres bestemte pladser, ligget i særligt svejsede bade med rå linolie, hvor de fik lov til at mættes i lang tid inden monteringen.
Lerstenen er pudset med kalkmørtel og malet med kalkfarve. Bindingsværket er malet med Falu rödfärg.
Mange tak på forhånd

Ingen der har nogle tanker?

Burde du ikke kunne bruge det samme materiale som før? Altså fylde revner med kalkmørtel og male med kalkmaling? Eller misforstår jeg noget?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.