Hej,

Har problemer med lækage ind til udestuen da den tidligere ejer ikke har lavet en så god løsning med udestuetaget mod vægpanel :(

Lader billederne tale for sig selv...
Rådnet træ og utæthed mellem vægpanel og tag i et udestueprojekt.
Uterum med synlig lækage langs vægpanel og tagplader. Der er en stige ved siden af og tegn på fugtskader.

Jeg skal udbedre dette i sommer, og jeg overvejer, hvordan jeg skal gøre det på den bedste måde for at få det helt tæt.

Er der nogen, der kan komme med gode forslag? Jeg vil alligevel skifte al vægpanel ud, så jeg har brug for at få en så god løsning som muligt!

Undrer hvor mange tuber fugemasse der gik til?😄

Løsningen jeg ville bruge:
Gå til blikkenslager og få lavet en ståndskive 2 grader stejlere end taghældningen med indstikskant.
Sav et 5 mm snit med en rundsav/dyksav i panelet.
Træk en streng udendørsfuge af god kvalitet, ikke noget byggmax-gejl.
Ind med pladen i sporet og fastgør med skruer.

Hvis du alligevel skal skifte panel, ville jeg nok sætte 2-3 28*70 gles på væggen langs med taget og derefter fastgøre en stånskiva på den og så fastgøre panelen udenpå. Efterlad 3 cm mellem panelen og plåten. Glem ikke at save droppnäsa på panelen, men ikke på läkten.

Gør som hantverkare1 siger. Du kan gerne trække ned lockläkten udenpå pladen derefter, hvis du alligevel skal skifte denne, men stop et stykke ovenfor bunden og sav droppnäsor. Forbindelsen mod taget bør jo også blive tæt, og der kan du jo lægge nogen fuge i underkanten alternativt nogen gummiliste som tætner mod pladen. Ellers er der jo risiko for at vand løber ind bagved, hvis taget ikke falder fra pladen. Se skitsen:

Skitse af en byggekonstruktion, der viser en tagdetalje med plade, lockläkt og droppnæse. Anbefalinger til tætning mod taget.

Senest redigeret:
  • Synes
Frigolitnisse og 1 anden
  • Laddar…
Men hvis du skal udskifte panelet, er der vel ingen grund til at save spor i panelet og stikke plade derind? Man gør vel som byggelæreren Bob skriver ovenfor. På omtrent samme måde som plade over et vindue.

• Synes
BygglärarenBob og 1 anden
  • Laddar…
Missede at panelet skulle skiftes. Da ville jeg også have gjort som BygglärarenBob foreslår

Fortsætter panelen ned under udestuetaget?

Lille enkel tegning af det.
Enkel tegning af konstruktion, viser vægpanel og altantag, med markeringer som "vægpanel", "plåt" og "Eventuellt en svållist".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.