Hej,

Jeg har et gammelt tømmerhus i skråning fra 20'erne, som den tidligere ejer fik en tilbygning til i 2010 på skråningssiden.

Tilbygningen består af en plade på jorden, betonhulsten i væggene i underetagen (uindrettet i dag, jeg har det som værksted) og en køkkendel på overetagen i tilbygningen.

Jeg bemærkede, at gulvet har hævet sig et sted i samlingen mellem den gamle og nye del, og da jeg fjernede klikgulvet, indså jeg, at hele tilbygningen har drejet sig lidt, og at årsagen til, at gulvet har hævet sig, er, at spånpladerne er blevet presset sammen.

Ingen revner i væggene hverken på over- eller underetagen.

Der er ikke meget store sprækker, men det har adskilt sig med måske 10 mm på den ene side og er blevet klemt sammen på den anden side af samlingen.

Er dette normalt? Tilbygningen skal jo sætte sig en del på 14 år, og den gamle del har jo haft 100 år til at finde sin plads, tænker jeg.

Sprække i spånpladegulv med målebånd der viser en åbning på ca. 10 mm mellem gamle og nye del af en tilbygning fra 2010.

Her er den største sprække. Man kan jo se, at noten er separeret.

Spånpladegulv med synlig fuge mellem gammelt og nyt afsnit, lyserød plastkasse og hvid hundebur, ingen vægsprækker.

Her er samlingen, hvor sprækken er opstået. Den fjerneste del er der, hvor det er separeret mest.

Ignorer sparkelmassen, der er ingen revner i væggen 😁
 
Jeg ville sige, at det er helt normalt, at bygningsdele med helt forskellig alder og desuden helt forskellige materialer og byggeteknik bevæger sig i forhold til hinanden. Ser man længst væk på billedet ved gulvlisten under vinduet, ser det også ud til, at den venstre halvdel er sunket noget?

Løsningen er at have en dilatationsfuge i samlingen mellem bygningsdelene, der kan optage bevægelserne, så gulvet ikke behøver at deformeres.
 
B b8q sagde:
Jeg vil sige, at det er helt normalt, at bygningsdele med helt forskellig alder og desuden helt forskellige materialer og byggeteknik bevæger sig i forhold til hinanden. Kigger man længst væk på billedet ved gulvlisten under vinduet ser det også ud til, at venstre halvdel er sunket lidt?

Løsningen er at have en dilatationsfuge i samlingen mellem bygningsdelene, som kan optage bevægelserne, så gulvet ikke behøver at deformeres.
Dejligt at få en second opinion om, at jeg ikke er helt ude og cykle.

Jeg tænker, at jeg saver lidt op der, hvor det er blevet klemt sammen og giver gulvet en ekstra cm at udvide på, så det kan lægge sig igen.

Spånpladen er ikke skruet, medmindre bygieren har trukket den i fjedren, så jeg skal nok gå det igennem og skrue løs, så det holder.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.