3,736 læst ·
9 svar
4k læst
9 svar
Til asbestkyndige: findes det virkelig i disse (typ alle) materialer?
Til at begynde med vil jeg sige, at jeg på ingen måde mentalt ligner dem, der starter tråde ideligt om emnet asbest og er fuldstændigt skrækslagne, når de skriver ting som "de tidligere ejere kom til at ødelægge en eternitplade for tolv år siden, kan jeg få lungekræft nu, når jeg river grusstien?", ja, måske et ekstremscenarie, men jeg har jo set flere lignende tråde. 🙃
Jeg retter mine overvejelser til to kategorier med denne trådstart: folk i branchen, saneringsfolk eller andet fagfolk, der har styr på asbest. Også andre, der har sendt en mængde prøver ind og fået erfaring undervejs med deres huse, er velkomne til at svare. Spekulation hjælper mig ikke meget, og hvis nogen hedder noget i stil med Stefan eller Staffan i brugernavnet, må I gerne klikke videre. 😉
Jeg købte et hus sidste år, hvor jeg vidste, at jeg skulle holde mig beskæftiget med renovering i flere år, inden der ville blive nogen orden på tingenes tilstand. Hvad jeg ikke vidste, var, at asbest kunne findes i fandeme alt fra kælder til tag. For præcis et år siden sendte jeg 10 prøver ind, hvor jeg mistænkte asbest, og 3 var positive. Det var ret indlysende risikomaterialer, så ikke noget mærkeligt der. Udover det jeg testede, ved jeg, at mine rørbøjninger i kælderen har gurmassa, og tre eternitkanaler, for ikke at nævne to elpaneler, der har en hvid grim pap bag sig. Sikkert flere jeg har glemt at nævne, men lige meget.
Når jeg har læst på officielle sider fra Arbejdstilsynet, analysefirmaer og andet, lyder det, som om egentlig ALLE materialer teoretisk kan have en vis mængde asbest i sig. Men det begynder at tære på mig, når jeg arbejder med huset. Det bliver virkelig hårdt økonomisk at teste alle materialer, jeg støder på. Listen over materialer er stort set uendelig og dækker alle tænkelige materialer, når man læser om det.
Er der nogen her på forummet, der VIRKELIG har stødt på det i for eksempel helt almindelige tapeter, tapetlim, spartelmasse og indendørs maling? I papspændte lofter? Det står, at det kan findes i mørtel, da hele mit hus består af pudsede vægge med spærrer, net og mørtel bag gips eller masonit, så ligger jeg jo dårligt, hvis det er tilfældet. Det støver jo af mørtel, så snart man bare kommer til at smække en inderdør for hårdt. Det skulle tilsyneladende kunne findes i betonfliser, flydespartel, vindueskit, elkabler, you name it. Når jeg begynder at rive noget ned, stiller jeg luftrenseren frem, adskiller rummet med plast og tager helmasken på af ren rutine, det er ingen sag. Der findes ikke byggestøv, der er sundt.
Men hvordan kan så få blive syge, hvis det findes i præcis alle materialer i huse, der blev renoveret eller bygget omkring 30-70'erne? Samtidig med at det er et af de farligste kræftfremkaldende stoffer, vi kender til. Aja, det var vel egentlig ikke det, der var mit spørgsmål.
Hvor har I fundet asbest i "almindelige" materialer, hvor man synes, det ikke burde have været? Vinylmåtter, eternit, gulvlim, rørisolering og sådan noget behøver I ikke nævne, men jeg vil meget gerne vide, om der er nogen derude, der har fundet det i almindelig skrabet spartelmasse for eksempel. Tak for mig!
Jeg retter mine overvejelser til to kategorier med denne trådstart: folk i branchen, saneringsfolk eller andet fagfolk, der har styr på asbest. Også andre, der har sendt en mængde prøver ind og fået erfaring undervejs med deres huse, er velkomne til at svare. Spekulation hjælper mig ikke meget, og hvis nogen hedder noget i stil med Stefan eller Staffan i brugernavnet, må I gerne klikke videre. 😉
Jeg købte et hus sidste år, hvor jeg vidste, at jeg skulle holde mig beskæftiget med renovering i flere år, inden der ville blive nogen orden på tingenes tilstand. Hvad jeg ikke vidste, var, at asbest kunne findes i fandeme alt fra kælder til tag. For præcis et år siden sendte jeg 10 prøver ind, hvor jeg mistænkte asbest, og 3 var positive. Det var ret indlysende risikomaterialer, så ikke noget mærkeligt der. Udover det jeg testede, ved jeg, at mine rørbøjninger i kælderen har gurmassa, og tre eternitkanaler, for ikke at nævne to elpaneler, der har en hvid grim pap bag sig. Sikkert flere jeg har glemt at nævne, men lige meget.
Når jeg har læst på officielle sider fra Arbejdstilsynet, analysefirmaer og andet, lyder det, som om egentlig ALLE materialer teoretisk kan have en vis mængde asbest i sig. Men det begynder at tære på mig, når jeg arbejder med huset. Det bliver virkelig hårdt økonomisk at teste alle materialer, jeg støder på. Listen over materialer er stort set uendelig og dækker alle tænkelige materialer, når man læser om det.
Er der nogen her på forummet, der VIRKELIG har stødt på det i for eksempel helt almindelige tapeter, tapetlim, spartelmasse og indendørs maling? I papspændte lofter? Det står, at det kan findes i mørtel, da hele mit hus består af pudsede vægge med spærrer, net og mørtel bag gips eller masonit, så ligger jeg jo dårligt, hvis det er tilfældet. Det støver jo af mørtel, så snart man bare kommer til at smække en inderdør for hårdt. Det skulle tilsyneladende kunne findes i betonfliser, flydespartel, vindueskit, elkabler, you name it. Når jeg begynder at rive noget ned, stiller jeg luftrenseren frem, adskiller rummet med plast og tager helmasken på af ren rutine, det er ingen sag. Der findes ikke byggestøv, der er sundt.
Men hvordan kan så få blive syge, hvis det findes i præcis alle materialer i huse, der blev renoveret eller bygget omkring 30-70'erne? Samtidig med at det er et af de farligste kræftfremkaldende stoffer, vi kender til. Aja, det var vel egentlig ikke det, der var mit spørgsmål.
Hvor har I fundet asbest i "almindelige" materialer, hvor man synes, det ikke burde have været? Vinylmåtter, eternit, gulvlim, rørisolering og sådan noget behøver I ikke nævne, men jeg vil meget gerne vide, om der er nogen derude, der har fundet det i almindelig skrabet spartelmasse for eksempel. Tak for mig!
Synes mine granitborde til vindueskarme var rigtig fine (nej, jeg er ikke geolog..) indtil jeg så undersiden. 
De er i øvrigt stadig fine..
De er i øvrigt stadig fine..
Er du bare nysgerrig efter at vide, eller er det for at lave en plan for at kunne renovere?
Mit hus er som et skjold af eternit.
Gulvbjælkelag
Ydervægge
Loft
Tagsten
Så har jeg revet ventilationskanaler ud, som også var asbest. Og gamle bøjninger til vandrør.
Hvis du undrer dig over, hvorfor så mange har renoveret men ikke taget skade, er det fordi det er mængden og frekvensen, der gør skade.
At arbejde på en eternitfabrik og ryge var ingen god kombination.
Jeg er tilfreds så længe mit hus holder sammen. Måske behøver tagstenene kærlighed på et tidspunkt. Men intet skiftes ud bare fordi det er eternit.
Mit hus er som et skjold af eternit.
Gulvbjælkelag
Ydervægge
Loft
Tagsten
Så har jeg revet ventilationskanaler ud, som også var asbest. Og gamle bøjninger til vandrør.
Hvis du undrer dig over, hvorfor så mange har renoveret men ikke taget skade, er det fordi det er mængden og frekvensen, der gør skade.
At arbejde på en eternitfabrik og ryge var ingen god kombination.
Jeg er tilfreds så længe mit hus holder sammen. Måske behøver tagstenene kærlighed på et tidspunkt. Men intet skiftes ud bare fordi det er eternit.
Det var med andre ord aldrig granit?O [old rusty] sagde:
Har set videoer fra staterne, hvor de i princippet har løs isolering med vermikulit eller de bedrageriske "isoleringsplader," som er ekstremt porøse og har en høj andel asbest. Det er vi heldigvis skånet fra her, men samtidig dør der jo cirka 1200 hvert år i Sverige pga. asbest; man undrer sig over, hvor mange af disse der er "nye ofre," dvs. ikke de, som var med i de gamle gode dage, når man stod og slevet i asbest i fliseklæberen for hånd.
Ja, jeg var helt uvidende, da jeg købte huset, om den mængde materiale, som asbest kunne findes i, i en eller anden form. Så det blev et hårdt opvågnen. Asbestangsten startede godt og vel, efter en VVS-mand havde overbevist mig (jeg følte mig dog aldrig rigtig overbevist) om, at "du har sandelig ingen asbest her, den plejer at ligge tættest på rør som et hvidt papir". Så havde han afbrændt 4 rør med sav og da jeg kiggede lidt mere grundigt efter to uger, var der brunt pulver overalt på gulvet, hvor han havde savet, sammen med iturevne gazebind og glasuld. Da havde jeg været i kælderen mange gange og revet en gammel jordkælder ud imens. Jeg ringede til ham, og han forstod ikke, hvad jeg mente. Jeg sendte til test, og det var amosit, en af de tristere former for asbest. Den VVS-mand bliver desværre nok ikke så gammel.Dr Benz sagde:
Er du bare nysgerrig efter at vide det, eller er det fordi du vil lave en plan for at kunne renovere?
Mit hus er som en Skjold af eternit.
Bjælkelag
Ydervægge
Loft
Tagsten
Hvis du undrer dig over, hvorfor så mange har renoveret, men ikke er blevet skadet, er det, fordi det er mængden og hyppigheden, der gør skade.
At arbejde på eternitfabrik og ryge var ingen god kombination.
Jeg er tilfreds, så længe mit hus holder sammen. Måske tagstenene har brug for kærlighed før eller siden. Men intet bliver udskiftet bare fordi det er eternit.
Efter jeg forstod, at jeg sandsynligvis havde fået en livstidsdosis efter hans fejltagelse, begyndte jeg at læse om asbest og følte, at de allerede hårde renoveringer ville give mig mavepine, når det åbenbart kunne findes i alle tænkelige materialer.
Så ja, det er nysgerrighed, men også en vis bekymring. Indtil videre er prøverne kommet positivt tilbage på materialer, der tydeligt hører til 60'ernes renovering, så jeg er temmelig sikker på, at alt, der er ældre end det, burde være forholdsvis fri for denne plage. Men når man læser om det, skelner de jo ikke mellem materialer.
Det er overvejende mest almindeligt i eternit og industri, eller rørbøjninger og som bagside på visse vinylmåtter og sortlim. Men når man læser om det, får de det til at lyde, som om det er lige så almindeligt i elkabler og almindelige tapeter. Men det kan jo ikke passe!
Ja, jo det har jeg hørt om selvfølgelig, men det må jo være forskel på noget, der slipper fibre ud i fri luft, eller som eternittag, sammenlignet med f.eks. hundrede procent ekstremt flygtig rørisolering i støvform som nogen tilfældigvis saver lige igennem. Der er sådan en utrolig forskel i koncentration fibre per liter luft, at det ikke engang kan sammenlignes.S Strontus sagde:
Har du fundet asbest i noget almindeligt materiale, hvor du ikke regnede med, at det fandtes?
Spændende! Hvad er byggeåret på huset? Og i hvilken form består asbesten af i trossbotten og ydervægge, samme eternit overalt? Især i trossbotten lyder det som et meget velplaceret materiale, da trossbottenskiver ofte mugner og bøjer sig på grund af fugt. Hvis der er et sted, jeg synes asbest faktisk ville være godt, er det i krybekælder, som alligevel er velventileret, haha. Med plader, der bærer isoleringen op, mellem reglarne.Dr Benz sagde:
Er du bare nysgerrig på at vide eller er det for at lave en plan for at kunne renovere?
Mit hus er som en Sköld af eternit.
Trossbotten
Ydervægge
Lofter
Tagsten
Så har jeg fjernet ventilationskanaler, der også var asbest. Og gamle bøjninger til vandrør.
Hvis du undrer dig over, hvorfor så mange har renoveret men ikke taget skade, er det fordi det er mængden og hyppigheden, der gør skaden.
Arbejde på eternitfabrik og ryge var ingen god kombination.
Jeg er tilfreds så længe mit hus holder sammen. Måske tagstenene har brug for kærlighed på et tidspunkt. Men intet skiftes ud kun fordi det er eternit.
Det er bygget i 1965. Et étplanshus LB.K Krabbeluring sagde:Spændende! Hvilket byggeår har huset? Og hvilken form består asbesten af i trossbunden og ydervæggene, samme eternit overalt? Lige i trossbunden lyder det som et meget velplaceret materiale, da trossbundsplader ofte skimmelsvamp og bøjer sig på grund af fugt. Hvis der er et sted, jeg synes asbest faktisk ville være godt, så er det i en slags krybekælder, som alligevel er velventileret, haha. Med plader, der bærer isoleringen, mellem reglarne.
Overalt er det plader (tagsten) af forskellige varianter.
Ja, det er jo perfekt. Kun reglarne er af træ.
Pladerne er lige så stive som nye. Dog er den ikke velventileret, da jeg har lukket den.
Ligeledes er undertaget lavet af eternitplader. Lækker det igennem (samlingerne ligger på tagspærene), så kan man se det, og det vil alligevel tørre. I min tanke behøver undertaget derfor aldrig blive udskiftet. Tagstenene begynder at slippe småstykker og krakelere lidt. Men jeg har tænkt mig at male dem til sommer, så bliver det nok godt. Ydervæggene består af lidt mere ru plader, der er malet.
Frekvensen kan jeg ikke svare for.K Krabbeluring sagde:Ja, jeg var helt uvidende, da jeg købte huset, om den mængde materialer, hvor asbest kunne findes i, i nogen form. Så det var et hårdt opvågnen. Asbestangsten startede vel, efter en blikkenslager havde overbevist mig (jeg følte mig aldrig rigtig overbevist dog) om, at "du har minsandten ingen asbest her, den plejer at ligge tættest på rørene som en hvid pap." Så havde han kappet 4 rør med bajonetsaven, og når jeg kiggede lidt nærmere efter to uger, var der brunt pulver overalt på gulvet, hvor han havde savet, sammen med iturevne gaze og glasuld. Da havde jeg været i kælderen mange gange og revet en gammel jordkælder ud imens. Jeg ringede til ham, men han forstod ikke, hvad jeg hentydede til. Jeg sendte en prøve, og det var amosit, en af de kedeligere former for asbest. Den blikkenslager bliver nok desværre ikke så gammel.
Efter jeg forstod, at jeg formentlig havde fået i mig en livstidsdosis efter hans fejltagelse, begyndte jeg at læse op på asbest og følte, at de allerede hårde renoveringer ville give mig ondt i maven, når de åbenbart kunne findes i alle tænkelige materialer.
Så ja, det er nysgerrighed, men også en vis bekymring. Indtil videre er prøverne jo kommet tilbage positive på materialer, der åbenlyst tilhører 60'er-renoveringen, så jeg er temmelig sikker på, at alt, der er ældre end det, burde være ret befriet fra dette utøj. Men læser man om det, så sondrer de jo ikke på materialet.
Det er overordentligt almindeligt i eternit og industri, eller rørbøjninger og som bagside på visse vinylgulve og sortlim. Men når man læser om det, får de det til at lyde, som om det er præcis lige så almindeligt i elkabler og almindelige tapeter. Men det kan jo ikke passe!
Men for min egen del, så er det ”bare” et hus jeg renoverer. Jeg er ikke så bekymret. Jeg forsøger jo at undgå at indånde det. Men ikke urolig.
Man må selv danne sin opfattelse og tage det derfra.
Klik her for at svare