M
magnusmo sagde:
Jag tror 5-7 kvm/timme är extremt optimistiskt. Tänk pa att det skall pa med minst tva lager.
Absolut, om man ska grunda och sedan putsa två lager. Min uträkning gäller endast en utstockning med banor och skurning, grundning ej medräknad. Den är baserad på ett tillfälle då jag och två kollegor efter två timmars pumpkrångel på morgonen bestämde oss för att putsa för hand istället. Grundning var redan gjord (rödgrund med trattspruta), bruksfickan fylld och 300l planblandare full i bruk.

På sex timmar putsade och skurade vi ca 90 kvadrat och det var ett slit, därför skrev jag ordet "maximalt" för jag tror inte man kunnat jobba speciellt fortare än vi gjorde då och fortfarande få ett ok resultat. Nu var det C-bruk på rödgrundad leca inomhus i källarlokal, så lite annat än kalkputs på tegelblock dock...

Senest redigeret af en moderator:
MaxPax sagde:
...
Låner tråden lidt; (undskyld!)
MaxPax, du ser ud til at have pudset nogle vægge tidligere. Må jeg låne lidt af din viden?
Har du set sådan puds før? Det sidder på vores hus, og har et vist behov for renovering. (Sidste gang vores hus blev pudset var i 40'erne).
Hvad hedder pudsen og hvordan er overfladen lavet? Jeg gætter på, at pudsen er blandet på stedet og revet med sømbræt. De største sten er ~15mm
De fleste murere, der har været her, foreslår en finpuds ~2 mm kornstørrelse. Desværre ikke helt samme resultat, og jeg bilder mig ind at man kan få fremtidige problemer, hvis man bruger cementbaseret puds i stedet for kalkbaseret.
Tak!
Magnus
Grov pudset mur, ca. 15mm stenstørrelse, med tommestok på overfladen til sammenligning.

M
magnusmo sagde:
Låner tråden lidt; (sorry!)
MaxPax, du ser ud til at have pudset nogle vægge tidligere. Må jeg låne lidt af din viden?
Har du set lignende puds før? Sidder på vores hus og har behov for en vis renovering. (Sidste gang vores hus blev pudset var i 40'erne).
Hvad hedder pudsen og hvordan er overfladen lavet? Jeg gætter på, at pudsen er blandet på stedet og rives med et sømbræt. De største sten er ~15 mm.
De fleste murere, der har været her, foreslår en finpuds ~2 mm kornstørrelse. Desværre ikke helt samme resultat, og jeg forestiller mig, at man kan få fremtidige problemer, hvis man bruger cementbaseret puds i stedet for kalkbaseret.
Tak!
Magnus
[billede]
Det bedste er altid at oprette en egen tråd, bare så du ved det, men som et hurtigt svar:

Jeg synes, det ligner sprøjte-puds, så gammelt, at ballastene er blottet. Dette fordi de grove sten stikker så meget ud. Havde det været sømbræt-rivning, tror jeg ikke, de ville have holdt sig så godt, men fotos kan dog være nemme at misforstå.

Gissende er det kalkcementmørtel, men kan muligvis være kalkmørtel også, er ikke helt hjemme i tysk murtradition. Jeg ville sandsynligvis reparere det, der er dårligt, og sprøjte-pudse hele soklen en omgang for at få det ensartet.

Eller ændre mig til en anden fremgangsmåde efter en okulær inspektion. :)

Rediger: Sprøjte-puds påføres med påslag af halvblaskigt mørtel med passende høj kraft, så det bliver en grov struktur.

Senest redigeret af en moderator:
MaxPax sagde:
Ja, kolla med andra. Følg gerne op her hvad du får for tal.

Filmen du linker til er for gipsmørtel, ikke helt ulig men dog et helt andet materiale. Gipsmørtel er mere hurtigarbejdet end kalkmørtel. Proceduren ved kalkmørtel ligner snarere denne film, men sandsynligvis uden nettet:

[link]
Så bliver det vel gips-mørtel jeg vælger. Hvad regner man ellers i tid for at sætte gips-plader op?

Videonisse sagde:
Vi har lige pudset indersiden af Leca-vægge. Har ikke styr på hvor mange kvm, men det tog ca. 2 dage pr. rum. De påførte det i hånden, og jeg har bedt dem være yderst omhyggelige, da vi skal have strygeslys på flere af væggene.

Men vi kører på løbende med loftpris. Så hvis du kender gutterne og ved, at de gør et godt stykke arbejde, hvorfor ikke gøre det samme?
Det gør jeg gerne. Men først vil jeg vide forventet tid, så det er muligt at anslå omkostningen. Jeg vil ikke have en loftpris på 800.000:-. 2 dage for et "rum" lyder mere normalt.

M
MaxPax sagde:
Edit: Spritpuds påføres med påslag af halvblaskigt brug med rimelig høj kraft så det bliver en grov struktur.
Jeg ser, at jeg glemte at nævne, at spritpuds indeholder stort grus, 4-8 mm og nogle gange større. Tidligere s.k. "spritsten" deraf navnet...

MaxPax sagde:
Jeg ser, at jeg glemte at nævne, at spritpuds indeholder stort grus, 4-8 mm og nogle gange større. Tidligere kaldet "spritsten" deraf navnet...
Tak, det er ikke sokkelen men facaden, som ser sådan ud. Hele herlige 360 m² at give sig i kast med. Havde tænkt at øve på garagen til sommer, for det er jo ikke helt indlysende, hvordan man skal få det pænt.

Kan man anvende kalkpuds med kornstørrelse 0-8 mm og få samme struktur? Hvor tykt lægger man spritpudsen på? Normalt troede jeg, at man lægger 2-3 x kornstørrelse, men hvis pudsen er meget flydende, er det vel svært at få det til at hæfte uden at alt havner i bedet?
Kan man blande pigment (Jernoxidsort) direkte i pudsen, når man blander, for derefter at springe over malingen? Eller har farven nogen anden funktion? (kalkfarve)

Her konsumeres der meget lidt spiritus, men desto mere øl. Ham, der pudsede indendørs for mig, blev mærkbart mere sikker på hånden efter den første øl=)

M
magnusmo, du har pm...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.