Hej. Vi er i gang med at få renoveret badeværelset. I forbindelse med dette har vi fjernet råspånten i indendørstaket. Så kan vi se, at bjælkerne er rådskadede. Vi ved, at der har været en vandskade i taget for ca. 15 år siden. Dengang blev der lagt ny spånd i ydertaget, men bjælkerne synes at være efterladt. Det drejer sig om tre bjælker. Den midterste var meget rådskadet og havde hvidskimmel-angreb (?). Vi har ladet snedkeren, som laver badeværelset, fjerne en stor del af den, og han skal sætte en ny bjælke ved siden af den gamle som forstærkning. Jeg kan nu se, at også den anden bjælke er rådskadet, jeg kan nemt udhule de yderste centimeter. Hvor meget skal jeg fjerne af den? Kan jeg lade den sidde? Den er jo tør, taget har været tæt længe. Kan den gøre nogen skade der, hvor den sidder? Jeg har forsøgt at kigge tidligere forum-svar igennem, men bliver ikke klog. Rødskaede bjælker med synlig svamp og frilagt træ i et badeværelsetag, efter fjernelse af loftsbrædder, som følge af tidligere vandskade.

Billede af en trækbjælke med råd- og skimmelangreb i et badeværelsesloft under renovering. Tydelige tegn på skader og tidligere vandskade.

Sådan så det ud fra starten:
Rådnetag i træloft med tydelige tegn på fugtskader og hvidt skimmelvækst. Mørke pletter spredt i træet og skjolder omkring skaderne.

• Et delvist åbent loft med synlige isolationsmaterialer og træbjælker, hvoraf en er beskadiget. En stige står op ad væggen mod loftet.
Senest redigeret:
Det beskadigede træværk på første og anden billed behøver du ikke fjerne, men hvis ikke væggen bagved har en bærende funktion, synes jeg, at du skal sømme en forstærkning på den rådskadede.
Hvis du stadig har skimmel, pensl et par gange med Boracol.

Hej. Tak for svar. Jeg ser ingen skimmel. Vi sætter en forstærkende bjælke parallelt med den rødskadede, som vi fæster i det raske træ. Skal tjekke Boracol.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.