i går aftes kom spærstolene... blev ret overrasket over at de var så store... jeg havde jo kun set dem på billede...

10 meter lange og 4 meter høje rammespær... 25 styk i alt, som skal sidde på cc60 til en garage, kan det tilføjes

disse skal op på resvirket, som er 4,40 højt...

forhåbentlig kan jeg stå med gravemaskinen med kranarm midt på pladen og løfte dem op en efter en...

jeg har tænkt mig at begynde fra gavlen og arbejde mig over til den anden side

hvordan fastgør jeg dem i hammarbandet? jeg har tænkt mig at skrue nedefra og lige op i spærstolen med slags 6x100 skrue, måske 2 styk på skrå i hver ende af spærstolene...
jeg har læst, at mange bruger vinkelbeslag, men er dette virkelig nødvendigt?

dernæst skal de selvfølgelig afstives... den første spærstol på gavlen havde jeg tænkt mig at fastgøre med 2 lange regler, som jeg skruer fast lodret på ydersiden af regelstammen og stikker op passende højt for også at kunne skrues fast i spærstolen...

så kommer den næste på cc60 - tæt på!

eftersom det er rammespær, måske man skal bygge sig et gulv i mellemrummet og forlænge efterhånden som man monterer dem, så kommer man nok til at kunne afstive ganske meget i det mellemrummet...

ellers ved jeg ikke rigtig om man tør klatre op omkring 8 meter på spærstolene for at afstive dem...

ja nu ville nogle tips være dejlige! :)

S
man bestiller fragt og løftet på stedet,
du behøver ikke komme helt op og stræbe måske halvdelen af overrammen på hver side.
vinkelplade eller fleksibånd spær får store laster på sig.

anbefaler du at bestille løftet fra nogen ekstern, når jeg har spær hjemme samt en gravemaskine med kranarm, som jeg har tænkt mig at løfte med?

okay, det lyder godt, at man ikke behøver at afstive helt oppe... loftsrummet er cirka 4,2 meter bredt og 2,4 meter højt... hvis jeg afstiver i det rum op til cirka 2-2,2 meter eller noget, måske er det nok?

så kræves der jo også, at jeg bygger en form for gulv i rammeværket, så man kan gå der... men træ har jeg jo en del af...

du anbefaler altså vinkler alligevel... typ sådanne her? https://www.byggmax.se/spik-och-skr...plattor/vinkelbeslag-med-forstarkning-p234290
hmm 4 per spær bliver 36:- x 25 stk = 900 + skruer sikkert 500:- til... men dette bør jeg alligevel satse på altså?

hvad tror du om at rejse 2 regler på gavlen i vægreglerne, som man også kan fastgøre første spær i, så det står stabilt, det bliver jo svært at afstive et enkelt spær...

tak for svar, jeg værdsætter, at man kan diskutere spørgsmål med mere kyndige folk end sig selv :)

• Synes
pstrand
  • Laddar…
S
mest for at selv slippe løfte skönare å løfte med lastbil telelskop.
arbejd aldrig alene når du skal løfte ting.
nogle gange har det sket at man har lagt planker på underrammen og stået med en stige for at støtte øverst når alle tagspær er på plads.
har kørt med vinkler uden forstærkning.

Glem skråskruningen, det bliver ikke stærkt! Vinkler anbefales!

• Synes
brasklappen
  • Laddar…
Tak for inputs!
Så bliver det vinkler, men de behøver altså ikke være forstærkede?
Og er det søm eller skruer til disse, der gælder? Typisk 8-10 per vinkel måske?

Jeg vil få hjælp, når de skal op, så jeg vil absolut ikke gøre det helt selv...

God idé at lægge gulv i underrammen af nogle brædder... Behøver jo ikke være verdens tykkeste, da tagspærene sidder på cc60.
Derfra kan man jo så komme højere op og understøtte i de øvre dele, når alle tagspærene er på plads...

Man planlægger i hovedet, så man bliver helt svimmel:)

Jeg bliver nok nødt til at forlænge kranarmen med ca. 1 meter for at nå op med margen.. Men tagspærene vejer jo kun 120 kg hver, så det er jo ingen sag:)

S
går hurtigere med spik. skulle bruge skrue hver gang.

vær forsigtige bare. 120kg tagstol kan gøre meget skade

Absolut... Det er højden, der er det værste.. Men jeg er altid forsigtig!

Jeg har tænkt på at bygge et stillads i regelvirket indtil man skal lægge tag, men ville man have nogen nytte af sådan en allerede når spær skal op, tror I?

Det føles som det eneste man gør ude ved hammarbandet er netop at skrue vinkelbeslagene fast.. Men det burde gå lige så godt fra en stige...

S
er altid skønnere at arbejde fra stilladset.

skal tage hjem min medhjælper en dag for planlægning... så må vi se, hvad han tror... ingen af os er snedkere, men vi plejer at finde ud af det meste :)

men duer vinkler som er 70x70x55 og 2,5mm tykke uden forstærkning
de fandtes på biltema for 5:- stykkes, varmgalvaniserede. skal man bruge på hver side af spær, dvs. 4 stk. pr. spær?
leverandøren af spær mente, det var nok med 1 på hver ende af spær på modsatte side, og at det var bedre end at skrues ned i vinkel

Mine spær satte tømrerne fast med en vinkel per side. Vinklerne satte de først ud på hammarbandet, så gik udplaceringen af spærene meget hurtigere, når placeringen på hammarbandet allerede var fastlagt. Ingen måling i nederkant var nødvendig, da vinklerne angav den præcise placering. Første spær blev fikseret med skråstivere fra pladen, men det kan blive et problem hos dig med din taghøjde og 0,6 m mellem spærene, mine spær sidder med 1,2 m mellemrum. Men fikserer du det første spær ordentligt, så er fastgørelsen af de øvrige let, da de fæstes til det første spær.

• Synes
camaro1969
  • Laddar…
eftersom mine tagstole er ret store, skader det sikkert ikke at bruge 2 styk per side, dvs 4 per tagstol...

jeg burde kunne placere ud ligesom hos dig, så målingen er klar allerede, og når man så har fået tagstolen på plads, kan man fastgøre en på den anden side med...

tak for svar!

flere der har tips og ideer? modtages taknemmeligt!

nogle gange bliver det jo sådan, at man ikke har tænkt på visse ting, som bagefter kunne have hjulpet meget!

Vær også omhyggelig med at måle dem ind, når I fastgør dem, så de ikke bliver skæve i vinkel. Mål også væggene/stammen, så de kan bevæge sig, når I skubber rundt på tagspærene deroppe.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.