Skal snart i gang med at indrette et rum i kælderen og har brug for lidt hjælp og råd med, hvordan jeg skal gøre med væggene.
På skitsen nedenfor er der to vægge, der er ydervægge (de, der står, at de skal isoleres). Disse vægge er ikke isolerede i dag. Der sidder en platonmåtte på ydersiden, men ingen isolering som sagt. Den væg, der er øverst, er en indervæg (beton) mod en indrettet og opvarmet gildestue. Væggene til venstre skal sættes nye.
Nu har jeg brug for lidt rådgivning om, hvordan jeg skal gå til værks. Skal jeg bygge nye vægge rundt om, for at få en god glat indervæg (gips)?
Skal jeg lade en luftspalte på alle vægge, også indervæggen mod gildestuen.
Er der brug for en luftspalte foroven mod loftet også, for at vi kan få cirkulation på luften?
Den væg, der er nederst i billedet, føles som om de har gjort noget ved, da man kan mærke, at det ikke er solid beton, når man banker. Skal jeg forsøge at lave et hul i væggen, så jeg kan se, hvad de har gjort, eller bare bygge en ny væg.
Vil helst bygge indad i rummet så lidt som muligt, der hvor det ikke er nødvendigt, så at sige.
Tager taknemmeligt imod alle jeres tanker, overvejelser og tips.
Du mener, at ydervæggene skal isoleres udefra? Alternativet, at isolere indefra, er en veldokumenteret risikokonstruktion. Dette selvom du har en platonmat på ydersiden af kældervæggen, vil jeg påstå. På den anden side burde man ikke altid behøve at være så pokkers bange for dette med kældre og organiske materialer. Det bliver let en hysteri omkring kældre, men i visse tilfælde fungerer det med organiske materialer, i betydeligt flere tilfælde fungerer det ikke. Kender du dit hus nogenlunde godt, tror jeg, at du kan lave en relativt god egen vurdering. Medmindre du nu lægger isolering og lægter direkte mod ydervæggen, forstås.
Lang udredning omkring organiske materialer, men hvis du nu absolut vil isolere indefra, så... Ellers er det selvfølgelig absolut bedst bare at pudse væggene op, male med silikatmaling og derefter sove roligt om natten.
Isoleringen er ikke det store spørgsmål. Iaf ikke for mig. Jeg vil bare bygge rummet på en god måde, så man kan bo i rummet uden risiko for diverse risici i efterhånd.
Så kan du nok springe isoleringen over og satse på pudsede vægge med silikatmaling. Alternativt kan du opsætte vægge med stålregler, der ikke er i kontakt med ydervæggen (seler og livrem). På dette kan du så sætte gipsplader og som du selv nævner, lade en luftspalte nederst og øverst. Jeg har selv overvejet dette, men jeg synes, der burde være en risiko for, at det bliver en betydelig støvfælde på bagsiden af gipsvæggen. Ingen har kunnet svare på mit spørgsmål vedrørende dette.