Jeg skal lige til at begynde på terrassebyggeriet, men jeg føler mig usikker på dimensioneringen af terrassetaget. Jeg har et hus med en taghældning på 47 grader, så der kommer til at komme en del sne på terrassetaget, da jeg bor i Västernorrland.
Tanken er, at terrassen skal stå på havefliser/leca-blokke, og alle spær og bjælker er i dimensionen 195x45. Hvad tror I, fungerer dette?
Det der bliver nok stærkt og godt. Læg en 45x45 mod bærbjælken, der kommer på husvæggen, sav ud og lad tagbjælkerne hvile på den, så bliver det pænere. Synes jeg.
Det der bliver nok stærkt og godt. Læg en 45x45 mod bærende bjælk, som kommer på husvæggen, sav ud, og lad tagbjælkerne hvile på den, så bliver det pænere. Synes jeg. [billede]
Gamle tråd... Men hvis man laver en sådan udsavning. Bliver det ikke en svækkelse? Tænker at bjælken måske splintrer ved savsnittet. Men det er måske sådan, at dimensionen er bare vel rigeligt for at mindske bøjning og derfor ikke vil blive påvirket af en udsavning.
Gammel tråd... Men hvis man laver en sådan udskæring. Bliver det ikke en svækkelse? Tænker at bjælken spjækkes ved savsnittet.
Men det kan være at dimensionen er bare vel tiltaget for at reducere bøjning og vil derfor ikke påvirkes af en udskæring.
Bliver kun en marginal forskel. Udtagnelsen er i enden af bjælken, der er næsten ingen vertikal belastning langs husmuren overhovedet. At det skulle spjækkes er ingen risiko.
Bliver kun en marginal forskel. Udtagniningen er i enden af bjælken, der er næsten ingen vertikal last op ad husvæggen overhovedet. At det skulle splintres er ingen risiko.
Det der er vel alligevel en helt forkert udtalelse. Der bliver jo en ordentlig vertikal last, der skal ned der, hvis der samles meget sne på taget.
Det bliver præcis som påpeget en svækkelse at gøre på denne måde, og jeg synes nu, at det alligevel er bedst at regne på dette eller vælge en anden løsning.
Det der er vel alligevel en helt forkert udtalelse. Der bliver jo en betydelig vertikal last, der skal ned der, hvis der samles meget sne på taget.
Det bliver præcis som påpeget en svækkelse at gøre på denne måde, og jeg synes nok, at det alligevel er bedst at regne på dette eller vælge en anden løsning.
Hvis taget er fladt. Eftersom du har en taghældning, bliver den mindste vertikale last ved tagets højeste punkt..
Og eftersom endetræet hele vejen ligger tæt imod reglen op ad væggen, vil udtagningen kun svække marginalt.
Hvis taget er fladt. Eftersom du har en taghældning så bliver den mindste vertikale last ved tagets højeste punkt..
Og eftersom endetræet hele vejen ligger tæt op mod reglen op ad væggen, så vil udtagningen kun svække marginalt.
Kan du forklare, hvorfor du mener, at det bliver mindre vertikal last ved højeste punkt. I dette tilfælde vil der selvfølgelig være mest vertikal last i midtoplaget, men det bliver ikke mindre vertikal last, fordi taget hælder.
Og hvordan mener du, at det spiller nogen rolle, at endetræet ligger mod den øverste bærelinje? Pillerne under den yderste bærelinje er ikke momentstyve i deres indfæstning. Man kan ikke regne med, at de "holder imod," så at sige. Og selvom de gjorde det ved hjælp af skivekraft eller afstivning, så vil jeg mene, at det ikke påvirker risikoen for spaltning ved det indre opplag.
Hvad jeg mener er bare, at denne type "udhulet" af bjælkelementer er et skolebogseksempel på, hvordan man ikke skal gøre. Så kan jeg være enig i, at det æstetisk ser bedre ud, men så må man jo kontrollere, at det faktisk holder ifølge de regler for dimensionering, der findes.
Konstruktionen er uegnet af flere grunde. Risikoen for revner i udskæringen er betydelig. Det ville have været bedre, hvis listerne på væggen havde siddet et trin længere nede, så hele bjælken havde fået støtte. Derefter skal man huske, at der kan blive ret høje tværkræfter ved lejet, ikke mindst i Västerbotten, hvilket kræver en tilstrækkelig materialemængde på bjælken. En 45x145 C 24 bjælke tåler en tværkraft på højst ca. 8 kN (Träguiden), hvilket er en fuldstændig mulig værdi for en tagbjælke i Västerbotten. Hvis man skærer ud, reduceres kapaciteten tilsvarende.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.