Efteråret 2017 og forsommeren 2018 lagde jeg terrassebrædder og kan konstatere, at efter den varme tørre sommer, så har
1. Mange brædder skålet sig ordentligt
2. De bevæger sig op og ned, når jeg går på gulvet, fordi kanterne stikker op (kanterne får det meste af vægten pga. punkt 1)

Terrassebrædderne er fra Byggmax 28x145 og skruet med rustfri skrue (A2). Terrassebrædderne var meget våde af imprægnering, da de blev lagt, der pressedes væske ud ved næsten hver skrue. Vi lagde "fine siden op", altså ikke glad eller sur mand. De fleste brædder havde en grim side, så der var ikke meget at vælge imellem.

Lidt yderligere info:
Jeg lavede en skabelon til, hvor jeg skulle sætte skruen, og det blev tilfældigvis 28mm fra hver kant - jeg kan se, at på den anden side af huset, hvor håndværkere lagde terrassebrædder, så er det lidt mindre, varierer omtrent mellem 18-22mm.

Spørgsmål:
* Hvordan sætter I skruen? Nærmere kanterne end jeg har gjort?
* Findes der en god måde at få terrassebrædderne til ikke at bevæge sig - ville det f.eks. virke at slibe, så det bliver plant (uden opstående kanter)?
* Ville det have hjulpet at sætte skruen nærmere kanterne, eller ville træet alligevel have skålet sig og trukket skruen ud (eller skruen gravet sig igennem brættet måske)?

P
Svært det der. Skruerne tættere på kanterne øger risikoen for revner eller at skruerne knækker. Tror ikke, at det hjælper at slibe brædderne ned. Er der nogen med erfaring med det på forumet? Så bred en trall havde måske været bedre egnet med 34 eller 45mm tykkelse.

Har du købt dårlig skrue, kan de være knækket om vinteren. Sådan har jeg det på bagsiden.

Nyfniken Nyfniken sagde:
Har du købt dårlig skrue så kan de have knækket under vinteren. Sådan har jeg det på bagsiden.
Det er HECO 4.2x55 Rustfri A2, jeg tror ikke, at de er alt for dårlige. Jeg er bevidst om, at der er forskel mellem rustfri og dem, der kun har korrosionsbeskyttelse, men rustne skruehoveder er så ... grimt, håndværkerne brugte "guldskrue", men de er rustne efter 3-4 år. Jeg bor på vestkysten et par km fra havet og det blæser en del salt her nogle gange, så rustfrit føles rigtigt...

Rigtigt kolde vintre har jeg hørt enkelte ”pistolskud” fra trædækket, jeg antager, at det er skruer, der har trukket sig af.

P Prosit sagde:
Rigtigt kolde vintre har jeg hørt enkelte "pistolskud" fra trædækket, jeg antager, at det er skruer, der er trukket af.
Jeg tror, at det også kan være isen mellem trallen, der slipper. På min forside smælder det hele tiden om vinteren, og der har jeg aldrig set en ødelagt skrue.

• Synes
Prosit
  • Laddar…
En tanke - de her skruvsystemer hvor man trækker i skruen i kanten for at undgå synlige skruehoveder, kunne det hjælpe mig? F.eks. https://www.heco.se/deckingtool

Det bliver selvfølgelig en besværlig løsning at trække sådanne skruer efter at have skruet terrassen på almindelig vis først, og det er nok tvivlsomt om jeg kan tvinge den terrasse fast, som har skålformet sig, men måske kan jeg holde den fast, så den ikke bevæger sig i kanterne og så slibe nogle mm, så det bliver plant?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.