Skal igen til at fikse lidt lister, paneler og andet i vores nyrenoverede køkken. Jeg tøver lidt med denne del, da jeg tidligere har haft svært ved at få det pænt >
Det, jeg synes, er mest udfordrende, er at få præcision i "skæve" kløvninger...
Rundsaven (grøn Bosch 54) føles lidt stor og grov til at få et godt resultat på millimeteren, og snittet med stiksaven (AEG step 800) bliver let som en slalombane.
Skal man købe sådan en superfint festool sav, eller er der nogle gode tips, I kan dele?
Kap og gerninger klares uden problemer med EB KGS 303, både til groft og fint.
Tak,
T
Det, jeg synes, er mest udfordrende, er at få præcision i "skæve" kløvninger...
Rundsaven (grøn Bosch 54) føles lidt stor og grov til at få et godt resultat på millimeteren, og snittet med stiksaven (AEG step 800) bliver let som en slalombane.
Skal man købe sådan en superfint festool sav, eller er der nogle gode tips, I kan dele?
Kap og gerninger klares uden problemer med EB KGS 303, både til groft og fint.
Tak,
T
Min erfaring er, at det der adskiller snedkeren, der får dette til at fungere godt, fra den, der leverer et halvgodt resultat, er noget helt andet end de værktøjer, der anvendes.
Hemmeligheden består i at skjule disse svære snit på en god måde, og det kan næsten altid gøres, hvis man tænker sig lidt om.
Hvis du tager nogle billeder af, hvad du skal gøre, kan du sikkert få nogle gode tips her!
Hemmeligheden består i at skjule disse svære snit på en god måde, og det kan næsten altid gøres, hvis man tænker sig lidt om.
Hvis du tager nogle billeder af, hvad du skal gøre, kan du sikkert få nogle gode tips her!
Jeg vil ikke være gnaven, men :-? :-? 
Jeg spurgte hverken om, hvordan man skjuler fejlslagne kløvesnit eller hvordan man skærer geringslister. Mit spørgsmål er og var, hvordan man på bedste vis kløver f.eks. passtykker og vindueslysninger på bedste og enkleste måde, når det gælder skæve kløvesnit (mao kan man ikke bruge anslaget på rundsaven)
På en plade kan man jo tvinge fast en støtteliste at save langs med, men på mindre stykker (lister), der helt forsvinder ind under pladen på rundsaven, er det sværere.
For at tage to eksempler:
1. Jeg skal kløve 22 mm perlespånt til et spisekammer inkl. dør. Vil ikke have en masse lister rundt om døren, men vil selvfølgelig kløve spånten til den rigtige bredde. Hvordan gør man bedst?
2. Almindelige vindueslysninger, der i yderkant støder til vindueskarmen uden nogen liste og i inderkant møder vinduesrammen. Vinduet er ikke parallelt med væggen, så lysningen skal have en vis kileform. Hvordan gør man det bedst?
Mvh,
T
Jeg spurgte hverken om, hvordan man skjuler fejlslagne kløvesnit eller hvordan man skærer geringslister. Mit spørgsmål er og var, hvordan man på bedste vis kløver f.eks. passtykker og vindueslysninger på bedste og enkleste måde, når det gælder skæve kløvesnit (mao kan man ikke bruge anslaget på rundsaven)
På en plade kan man jo tvinge fast en støtteliste at save langs med, men på mindre stykker (lister), der helt forsvinder ind under pladen på rundsaven, er det sværere.
For at tage to eksempler:
1. Jeg skal kløve 22 mm perlespånt til et spisekammer inkl. dør. Vil ikke have en masse lister rundt om døren, men vil selvfølgelig kløve spånten til den rigtige bredde. Hvordan gør man bedst?
2. Almindelige vindueslysninger, der i yderkant støder til vindueskarmen uden nogen liste og i inderkant møder vinduesrammen. Vinduet er ikke parallelt med væggen, så lysningen skal have en vis kileform. Hvordan gør man det bedst?
Mvh,
T
Ok, et ugnavet svar da: Køb en svinedyr bordrundsav og skærp dig, når du saver..... :Mr_T sagde:Jeg vil ikke være gnaven, men :-? :-?
For at tage to eksempler:
1. Jeg skal kløve 22 mm perlespånt til et spisekammer inkl. dør. Vil ikke have en masse lister rundt om døren men vil selvfølgelig kløve spånten til den rette bredde. Hvordan gør man det bedst?
2. Almindelige vindueslysninger som yderst støder op til vindueskarmen uden nogen liste og ind mod møder vindueskarmen. Vinduet er ikke parallelt med væggen, så lysningen skal have en vis kileform. Hvordan gør man det bedst?
Mvh,
T
#1 ved jeg ikke, forstår ikke rigtigt, hvordan det skal se ud.
#2 er let. Sav den kant, der skal være mod vinduet, på frihånd med din billige bordrundsav (1500sek på bauhaus), slå din lysning og træk en stribe malerfug i samlingen mellem lysning og vindue. Selvom du skulle lykkes med at save et helt perfekt snit, vil træet alligevel bevæge sig og skabe sprækker => malerfug. Lim og søm karmen i lysningen. Brug MDF, det er godt at arbejde med til dette.
Præcis, sav med et par millimeters margen og derefter høvler du - passerer - sluthøvler. Med høvl får du fine kanter og glatte overflader, skal det være let buet, så går det også godt.
Det er det her, som adskiller snedkeri fra "byggeri".
For en bygherre skal alt passe fra starten, ellers resonerer de: "Jeg savede jo vinkelret og smækkede op skidtet! Glipperne må maleren fikse med latex..."
En snedker løser opgaven i stedet: Hvis en flot kant kræver 46 grader og lidt snittearbejde, så saver man rigtigt og snitter lidt hvor det er nødvendigt. Alt er ikke maskiner. Men jeg ved, at mange tænker som sådan, at "jeg har jo en skruetrækker, og det er jo sjovt, så må jeg skrue ALT, også egkanter, stuk og laminatgulv..."
Spørg ikke hvad maskine du har, men spørg hvad resultatet skal blive! Inden man kan bygge med håndværktøj, er maskinerne en risiko for resultatet. En nabo har jeg set gå på husfacaden med sin nye MiniMouse vibrosliber. Jeg smiler...
Tænk på at sætte pasbits, så indtrykket af evt. glipper og kilespalter mindskes og ikke forøges! Ofte er huse ikke tilstrækkeligt vinkelrette for at fx. parketlaminat eller køkkenrammer skal passe perfekt mod alle vægge. Så må man snedkerere listeværk mm for at det ikke skal se ud som det skæve hus. Efterlad ikke spalter, der viser, hvor skævt det er! Passer, byg ind og jævn sådan noget.
Det er det her, som adskiller snedkeri fra "byggeri".
For en bygherre skal alt passe fra starten, ellers resonerer de: "Jeg savede jo vinkelret og smækkede op skidtet! Glipperne må maleren fikse med latex..."
En snedker løser opgaven i stedet: Hvis en flot kant kræver 46 grader og lidt snittearbejde, så saver man rigtigt og snitter lidt hvor det er nødvendigt. Alt er ikke maskiner. Men jeg ved, at mange tænker som sådan, at "jeg har jo en skruetrækker, og det er jo sjovt, så må jeg skrue ALT, også egkanter, stuk og laminatgulv..."
Spørg ikke hvad maskine du har, men spørg hvad resultatet skal blive! Inden man kan bygge med håndværktøj, er maskinerne en risiko for resultatet. En nabo har jeg set gå på husfacaden med sin nye MiniMouse vibrosliber. Jeg smiler...
Tænk på at sætte pasbits, så indtrykket af evt. glipper og kilespalter mindskes og ikke forøges! Ofte er huse ikke tilstrækkeligt vinkelrette for at fx. parketlaminat eller køkkenrammer skal passe perfekt mod alle vægge. Så må man snedkerere listeværk mm for at det ikke skal se ud som det skæve hus. Efterlad ikke spalter, der viser, hvor skævt det er! Passer, byg ind og jævn sådan noget.
Nu begynder det at ligne noget...
Jeg mener, vores hus blev bygget længe før latex og andet blev opfundet, og trods det er mange snedkerarbejder meget flotte. Man kan se, at meget tid er brugt på at få stykkerne til at passe præcist. Det er en fornøjelse at se på håndværk, der ikke er skjult bag et tykt lag spartelmasse.
Naturligvis ligger en stor del af succesen i selve konstruktionen og planlægningen, så man ikke gør det sværere end nødvendigt.
Se for eksempel til venstre i billedet fra Gysingekök, hvordan en køleskabsdør i perlespor passer fint i åbningen uden lister:
Jeg indser, at hverken dyre værktøjer eller et hurtigt tip hurtigt forvandler en kontorrotte til en dygtig indretningssnedker, men der må vel findes forskellige gode fremgangsmåder for at opnå et flot resultat?
Vil forsøge at få taget mere konkrete fotos i løbet af ugen, så I kan se, hvad jeg mener.
/T
Jeg mener, vores hus blev bygget længe før latex og andet blev opfundet, og trods det er mange snedkerarbejder meget flotte. Man kan se, at meget tid er brugt på at få stykkerne til at passe præcist. Det er en fornøjelse at se på håndværk, der ikke er skjult bag et tykt lag spartelmasse.
Naturligvis ligger en stor del af succesen i selve konstruktionen og planlægningen, så man ikke gør det sværere end nødvendigt.
Se for eksempel til venstre i billedet fra Gysingekök, hvordan en køleskabsdør i perlespor passer fint i åbningen uden lister:

Jeg indser, at hverken dyre værktøjer eller et hurtigt tip hurtigt forvandler en kontorrotte til en dygtig indretningssnedker, men der må vel findes forskellige gode fremgangsmåder for at opnå et flot resultat?
Vil forsøge at få taget mere konkrete fotos i løbet af ugen, så I kan se, hvad jeg mener.
/T
Skal du kløve mindre stykker, synes jeg en båndsav passer bedst. Brug anslaget, du får lige stykker, og en repeterbarhed inden for 0,5 mm. Desuden kan det ofte lade sig gøre at indstille båndsaven til båndslib, hvis/når du har brug for ekstra finpudsning.
På biltema findes en klyv til under 1000 spänn som jeg købte en dag, da jeg havde glemt min egen... Den fungerer ret godt faktisk...
Tegn en streg, hvor du skal save (som normalt altså), fjern så anholdet, og sav i frihånd med klyven... Vær forsigtig bare, så du ikke glider..
hej hej.
Tegn en streg, hvor du skal save (som normalt altså), fjern så anholdet, og sav i frihånd med klyven... Vær forsigtig bare, så du ikke glider..
hej hej.
Hvis man skal kløve et bræt kileformet, kan man jo bygge en simpel jig med støtte på begge sider og derefter en lineal eller en retsskive som anslag mod saven. Personligt synes jeg, at en håndrundsav er det bedste værktøj, når man skal kløve skråt.
Jeg synes, at den letteste måde er, som nogen allerede har skrevet, at save omtrent og høvle eller slibe det sidste til.
Jeg synes, at den letteste måde er, som nogen allerede har skrevet, at save omtrent og høvle eller slibe det sidste til.
Stor tak for gode synspunkter.
Er begyndt lidt småt med snedkerarbejdet, og det ser ret lovende ud indtil videre. Desværre er det nok ikke det bedste oplæg at starte med finliret kl. 20-21 om aftenen, når man har arbejdet i 10-11 timer forinden. Man må bare forsøge at indse, at skal det blive godt, må det tage tid (ret svært, jeg bliver let ivrig, når målstregen er i sigte)
/T
Er begyndt lidt småt med snedkerarbejdet, og det ser ret lovende ud indtil videre. Desværre er det nok ikke det bedste oplæg at starte med finliret kl. 20-21 om aftenen, når man har arbejdet i 10-11 timer forinden. Man må bare forsøge at indse, at skal det blive godt, må det tage tid (ret svært, jeg bliver let ivrig, når målstregen er i sigte)
/T
Diskussionen er måske over, men jeg kunne ikke lade være med at komme med et par synspunkter. At kløve lister og pasningsstykker i kileform eller lignende er jo selvfølgelig nemmest med en god kløvsav (på fri hånd uden anlæg). Men det går også udmærket med en stiksav, sav blot fra undersiden, så du har 100% kontrol over bladet. Stiksav fra bagsiden med skarpt blad har forbløffende præcision. Afslut med en elhøvl og evt. håndhøvl (hvis det er nødvendigt).
Men det er jo præcis til dette, man vil have en festo sænkesav med tilhørende skinne....Larsa sagde:Diskussionen kanske er over, men jeg kunne ikke lade være med at komme med et par synspunkter. At kløve lister og passtykker i kilerform eller lignende er jo selvfølgelig nemmest med en god kløvesav (på fri hånd uden anslag). Men det går også udmærket med en stiksav, sav blot fra undersiden så du får 100% kontrol over bladet. Stiksav fra bagsiden med skarpt blad har forbløffende præcision. Afslut med en elhøvl og evt. håndhøvl (om nødvendigt).
Festo'n har sine fordele men at stå og gentage en opgave med den er ligesom ingen succes.
At kløve 2000 i længde kræver >2000 i skinne og alle har ikke disse længder.
Selv slår jeg et slag for en god bordrundsav, f.eks. DW744, den giver præcision ned til en tiendedel millimeter med en skarp klinge. Anholdet på den er fantastisk.
/Kent
At kløve 2000 i længde kræver >2000 i skinne og alle har ikke disse længder.
Selv slår jeg et slag for en god bordrundsav, f.eks. DW744, den giver præcision ned til en tiendedel millimeter med en skarp klinge. Anholdet på den er fantastisk.
/Kent
Klik her for at svare