Meget snak om tape her! Jeg bruger denne nu, mens jeg laver garagen, den er fandeme utrolig til at hæfte, samme som en masse andre allerede har anbefalet:
http://www.tectis.se/SE/Catalog/Byggsortiment/Byggtejp/01801100.html

Samme mærke som byggerne brugte i huset.

Jeg har hæftet alting fast, og så har jeg tapet samlingerne, selvom det er blevet overlappende mange steder, på visse steder gik det galt så det er lige akkurat at tapen holder det sammen. Ved ikke om jeg burde lægge en plastfolie ovenpå der, eller om det bliver OK når reglen kommer under og støtter op.

Jeg har ikke tapet helt nede mod gulvet, jeg er ikke sikker på hvordan jeg burde gøre der, skal det også tapes eller lægger man bare på gipsplade? Med tanke på hvor nidkær man har været, føles det som om man burde tape der også, men fanden hvad det kommer til at gå meget tape der, sikkert 4 ruller.

Måske kunne man trække en silikonstreng eller akrylfuge?
 
Senest redigeret:
A
Hej Dennis. Ifølge anbefalingerne for fuldt tilstrækkelig fugtisolering skal sammensætningens overlapp være 20-40 cm, afhængigt af størrelsen. Samlinger skal altid tapes. Man kan desuden også klemme fast, typisk over regler, med endnu en regel, men man skal være meget omhyggelig med at tætne skruehullerne. Hvis man både taper ved samlingen, samt klemmer ved overlappet, opnår man god lufttæthed.

Svar på dine spørgsmål:
- du skal absolut klippe til store stykker med plast og tape ordentligt rundt om de steder, hvor det knap nok holder sammen.
- ja, man skal tape ved gulvet, men det er ikke bare så enkelt at svare på dit spørgsmål. Fugtspærren på væggen og loftet skal hænge sammen med væggen nedad og gulvet. Ideen er, at varm indeluft ikke skal kunne trænge forbi plasten nogen steder overhovedet. Hvis varm fugtig indeluft kommer forbi din plast, så kan den kondensere indeni ydervæggen, og da luft naturligt indeholder skimmelsporer, kan den vokse frit i den kondenserede fugt, der danner vand i væggen. Så ja, sørg for, at du tætner ordentligt og adskiller ude fra inde.

At det "går galt" kan jo ske, men primært skal du tage store stykker plast og overlappe over samlingerne. Vi bruger 40 cm overlapp og taper samt klemmer hvor det går, og når det ikke går, bliver det nogle gange dobbeltklæbende tape i stedet (roxremsa eller butylbånd af anden slags). Der findes referencemålinger, der viser, hvor vigtigt dette er, og at gennemtrængning gennem bare 1 mm i et hus med overtryk kan blive betydelig luftstrøm pr. time…. Bedre godt gjort arbejde i dag, end at gøre det hele om senere :)
 
Fik at vide andetsteds, at det skulle gå lige så godt at tætne plasten ved bunden med akryl eller silikonefuge. Anvend mod træbjælken og pres plasten, så fugen spreder sig og fastgør det, så det bliver en lufttæt fuge. Så kommer gipspladen over det hele. Du nævnte ikke noget om det i stedet for at tape, det ville være den løsning, jeg foretrækker, for jeg har meget fugemasse til overs fra huset alligevel.

Overtryk tror jeg ikke det bliver, garagen skal ventileres med selvtræk og opvarmes måske til en 10 grader maks.
 
Hejsa.

Købte Byggmax lyseblå transparent aldersbestandig tape, som er godkendt af Sitac ifølge mærkningen. Denne er fuldstændig værdiløs til at sammensætte og tætne byggeplasten med. Det ser godt ud i starten, men efter nogle dage løsner den, hvor det er ujævnt, og især i hjørner og ved vinduer. Det virker som om, det kræves, at man klemmer samlingen med en lægte eller lægte, og det fungerer måske ikke at gøre overalt. Jeg har desværre købt omkring 30 ruller af denne, som jeg nu ikke kan bruge, hvilket føles surt.

Da rigtig god tape koster 200-250 kr. per 25 m rulle, bliver det hurtigt mange penge. Jeg søgte rundt på nettet og fandt en diffusionsspærringstape, som så ud til at fungere mod de fleste materialer. Tæppet hedder TACKOFLEX Dampfsperre Klebeband. Jeg bestilte det i weekenden fra BefestigungsFuchs i Tyskland (http://www.befestigungsfuchs.de). Den kostede 8,89 Euro per 25m rulle og i dag onsdag kom DHL med kassen med 50 ruller. Jeg betalte ca. 4500 SEK inkl. fragt.

Jeg har lige testet tapen hjemme ved skrivebordet, og det lader til, at den virkelig er af højeste kvalitet. Den klistrer sammen, så man knap kan få det fra hinanden, så det er nok nødvendigt at planlægge, inden man tager beskyttelsesremsen af og taper rundt om vinduer osv.

Indenfor de næste par uger vil jeg udskifte den eksisterende Byggmax tape med denne. Jeg vil også teste at tape, hvor bjælkelag går igennem diffusionsspærren. Tapen skulle tilsyneladende fungere på alt, så jeg håber, at alt vil gå godt.

Jeg vender tilbage med rapport senere.

Med venlig hilsen

Anders
 
  • Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Enig i, at den grønne tape med beskyttelsesremse, som byggmax sælger, er fantastisk. Kan ikke sammenlignes med den blå, som er uduelig.
 
  • Synes
CalleSpeed og 1 anden
  • Laddar…
Anders Stuve sagde:
Da rigtig god tape koster 200-250 kr per 25 m rulle, bliver det hurtigt mange penge. Jeg ledte rundt på nettet og fandt en diffspærringstape, som så ud til at fungere mod de fleste materialer. Tapen hedder TACKOFLEX Dampfsperre Klebeband. Jeg bestilte den i weekenden fra BefestigungsFuchs i Tyskland ([link]). Den kostede 8,89 Euro per 25m rulle, og i dag onsdag kom DHL med kassen med 50 ruller. Jeg betalte ca. 4500 sek inkl. fragt.

Jeg har netop testet tapen hjemme ved skrivebordet, og det ser ud til, at den virkelig er af højeste kvalitet. Den klæber sammen, så man næsten ikke kan få den fra hinanden, så det kræver nok en planlægning, før man fjerner beskyttelsesstrimlen og taper omkring vinduer osv.

Mvh

Anders
Den tape har været oppe tidligere i tråden, og den er virkelig god. Da jeg sammenlignede Tacoflex med T-Flex (T-emballage), så er begge rullet på samme inderrulle med samme tryk på rullen. Altså samme tape...?
Jeg har sat den i hele mit byggeri, og den sidder, selv efter knap to år! Købte desuden Tacodecht for at lime plasten på sværttapede steder samt mod pladen. Konstaterer, at Tacodecht var vel investerede penge. Har lidt billeder med denne tape i projekttråden http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/196446-casa-di-montagne-5.html?perpage=15#post1734643

Konstaterer, at jeg trods alt burde have købt endnu mere tape og lim... :(
 
Nogen der kan linke til nogle gode indkøbssteder fra Tyskland med Tacoflex? Skal købe en del tape men Isover's 450kr/rullen føltes ikke ok :(
 
Køb denne i stedet:
Tesa Seal Flex 60073
Hvis du køber et større antal, bør du kunne få den ned til 160-170:-/rulle.
Hvis vi antager, at limet ikke påvirker plastikken, hvilket jeg ikke kan udtale mig om, så er det svært at finde en tape, der er bedre og bider sig bedre fast. Den er også lidt tykkere end T-flex mfl, hvilket gør, at den ikke går i stykker, hvis du skal justere lidt, inden den har sat sig helt fast. Når den først har sat sig, er den umulig at få af. Jeg brugte den til at holde en liste fast mod en klinkerflise, og nu kan jeg ikke få klisterresterne af. Jeg har prøvet alt inklusiv alle opløsningsmidler, jeg havde hjemme, men intet virker! Træls med en så god tape i netop dette tilfælde!
 
Køb den grønne tape på byggmax i stedet. Koster ca. 130 kr, hvis jeg husker rigtigt, og den er præcis lige så god som taco tape fra Tyskland. Af en eller anden grund har de ikke den med i deres sortiment på deres hjemmeside.
 
Jeg har brugt Siga-Rissan 60 på arbejdet men den ser ud til ikke at blive solgt i Sverige. Men den hæfter utroligt godt
 
Hej Aion!
Jeg læste dit svar på Dennis spørgsmål og undrer mig over, hvordan man i alverden gør for at samle fugtspærren på over- og undervåning.
Jeg har et hus med uudnyttet overetage, som jeg nu er begyndt at indrette.
Så vidt jeg kan se, kommer jeg ikke engang til den fugtspærre som nu ligger på underetagen.
Jeg kan ikke se, hvordan det skal være muligt at samle dem? Hvordan gør man så?
Den eneste gang jeg så underetagens fugtspærre var, da jeg skar hullet op til trappen op.

Hvordan bærer man sig ad med fugtspærren?
 
Kan bekræfte, at Tacoflex-tapen er kanon. Klæbestoffet sidder som et bjerg, og tapen er også lidt fleksibel. Har sat tapen både i minusgrader og over 15 grader C, og den fungerer lige så godt.

mvh

Anders
 
Vi lader vel denne lange tråd fortsætte lidt endnu.

Jeg står overfor at købe tape til 180m2 villa og ca. 100m2 garage, så jeg indser jo, at det vil blive nogle ruller.

Hvad jeg har kunnet læse mig frem til i denne og andre tråde, så virker T-flex/Tacoflex-tapen jo til at være the shit.
https://www.befestigungsfuchs.de/Ba...-Dampfsperre-Klebeband-60-mm-25-m?action_ms=1

Dog er det jo også mange, der har anbefalet byggmax tape
https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029#ReadMore

Så spørgsmålet er ganske enkelt, om der er nogen, der faktisk har sammenlignet disse to mod hinanden? Prismæssigt ligger de på omtrent samme penge, men Byggmax er jo betydeligt lettere at komme til.

Videre funderer jeg over, hvor meget tape man skal bestille i første omgang. Jeg leger lidt med 25 ruller i mit hoved. Hvor mange ruller gik der til lige netop DIT byggeri?
 
Snailman
Købte først en kasse fra befestigugs...... så for nylig nogle af byggmax grønne, ingen større forskel præcis, ved ikke hvor mange ruller man skal købe fra tyskland for at det skal blive billigere end byggmax per rulle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.