Hej!

Planlægger en balkon til huset, med et udestue nedenunder, som vi tænker at isolere.

Udseendet er lignende denne (fra Myresjöhus’ hjemmeside):

Moderne hus med glasomgivet uterum og stor balkon ovenpå, omgivet af lys og planter.

Har tænkt at bygge den selv, størrelsen er ca. 13 m2. Ville være taknemmelig, hvis man kunne finde en slags byggevejledning til en sådan balkon? Jeg har en nogenlunde idé om, hvordan man gør, men er usikker på nogle ting som antallet af stolper og hvordan man skal blande trykimprægneret og almindeligt høvlet træ, da stolperne vil være en del af indervæggen og skal males. Man skal jo bygge en bjælkelag til balkonen og terrassebrædder i trykimprægneret træ, og så under terrassebrædderne en skrånende "kasse" med tagpap, der opsamler regnen. Mod væggen må det jo være tæt på en eller anden måde, antageligvis med blik. Huset har lektesål, så jeg antager, man får skåret disse med drypnæse og så under placere blik, der bøjer mod altangulvet så vandet, der kommer mod husvæggen, går ovenpå blikket og så ned i "kassen" under terrassebrædderne.

Nogen, der har tip til en tegning eller kan give lidt vejledende tips? Vi skal ikke lave lige så luksuriøst udestue som på billedet, men det bliver stolper ned på støttesten, så bygger vi terrasse under og sætter derefter almindelige forår-efterårs-glasskydedøre i. Vi vil have en varmekilde, så lidt isolering skal der i loftet og gulvet.

/Hr. HLH

Jeg ville nok have valgt at først bygge den nedre del af almindeligt tømmer og lægge et papptag på det.

For derefter at bygge terrasse og rækværk ovenpå det, fordelene med den konstruktion er, at det er nemt at få tæt og ser mere solidt ud.

• Synes
Kallebo
  • Laddar…
Du bør starte med at finde ud af forudsætningerne for at anlægge "tillbyggnaden". Hvis jordens beskaffenhed er sådan, at den ikke let kan optage de laster, som byggeriet medfører, skal du vælge en løsning, hvor udestue og balkon står på egne ben uden at hænge på huset. Dette giver en anderledes konstruktion end hvis jorden har ordentlig bæreevne.

larsbj larsbj sagde:
Jeg ville nok vælge først at bygge den nederste del af almindeligt træ og lægge et papptag på det.

For derefter at bygge terrasse og rækværk ovenpå det, fordelen med den konstruktion er, at det er let at gøre tæt og ser mere gedigent ud.

Hej Lars!

Du har en meget interessant idé, dog kan jeg ikke rigtig se for mig, hvordan det skal gøres. Er det ikke sådan, at man normalt set bygger verandaer med balkon ovenpå? Det er netop dette, jeg søger en detaljeret byggevejledning på, specielt hvordan man får lavet dette "papptag" og specielt hvordan tilslutning mod det eksisterende hus skal gå til, da det er lockläkt der. Jeg har bygget et skur i løsvirke og har nogenlunde styr på, hvordan man anlægger et tag med råspont, pap og trekantslist langs hjørnerne og så sømmet pap på det, og med tagrende foran. Dog kan jeg ikke se for mig, hvordan jeg skal tilslutte "bjælkelaget" i trykket træ mod denne konstruktion, da papptaget hælder mere nedad end, hvad terrassegulvet skal gøre?

Har brug for lidt hjælp med detaljerne her;)

/Herr Hlh

J justusandersson sagde:
Du bør begynde med at finde ud af forudsætningerne for at grundlægge "tilbygningen". Hvis jordens beskaffenhed er sådan, at den ikke let kan optage de belastninger, som byggeriet medfører, må du vælge en løsning, hvor udestue og altan står på egne ben uden at hænge på huset. Dette giver en anderledes konstruktion end hvis jorden har ordentlig bæreevne.
Hej!

Jorden består af granit-undergrund og et 80 cm dybt lag af betonhård ler, og ovenpå det muldjord 10 cm. Jeg havde tænkt mig at grave/hugge to eller tre huller til stolperne og i med lidt singel og så en stolpefundament. Dette burde tåle de belastninger, som den forreste bærende bjælke udsættes for. Så vil jeg selvfølgelig hælde støbefundamentet for det nederste terrassegulv som når man bygger en terrasse, man vil jo ikke have et svigtende gulv i udebygningen.

Konstruktionen måler 3x4,5 meter, det burde være nok med tre stolpefundamenter for at holde den forreste bærende bjælke/stolper. Hvis man bruger C16 kvalitet for det hele? Føles som overkill med limtræ.

/Herr Hlh

Har lavet en skitse, der måske tydeligere opsummerer, hvordan konstruktionen ser ud i hovedet. Det rødt markerede er ting, jeg er usikker på. Naturligvis skal råspont og tagpap følge samme hældning som reglarne, det blev lidt underligt tegnet... Dimensioner på altan og reglar er ikke virkelige mål, men se det som konceptskitse.

Skitse af terrassekonstruktion med tagpap, råspont og bærende bjælker. Rød tekst markerer usikkerheder omkring installation og tætning mod facade.

Hej igen!

Håber nogen snedker eller anden erfaren bygherre har tid til at kigge igennem mine spørgsmål?

Jeg har funderet videre og er kommet frem til en fornuftig konstruktion for at kunne bygge terrassegulvet ovenpå papptaget som nogen foreslog. Se billede nedenfor

Diagram af konstruktion til trægulv over papptag, viser gavlbrædder, snedskårne regler og trall. Spørgsmål om trekantsliste i rødt felt.

det eneste jeg ikke begriber er, hvordan jeg skal gøre med de trekantslister, man lægger yderst mod gavlbrædderne på et normalt papptag. Der skal man jo bukke op og sømme pappen og derefter en dækkende plade, der beskytter ovenfra og fra siden. Men hvis jeg skal bygge altan vil jeg jo have to skråskårne gulvregler, der hviler på papptaget yderst. Kan man på nogen måde kombinere disse to, så jeg dels kan gøre papgulvet vandtæt og dels kan bygge et terrassegulv ovenpå? Jeg kan ikke se den løsning for mig. Nogen må gerne lave en rudimentær skitse i paint eller noget, plejer at være nemmere at forstå da.

Tak på forhånd
Hr. Hlh

• Synes
cliffton
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg sagde:
Vi er i gang med at bygge en veranda med balkon ovenpå og er kommet et stykke. Det er ikke samme stil og der er forskelle i konstruktionen, men måske kan denne tråd give noget inspiration og tips til et eller andet problem:

[link]

Hej og tak for svar! Jeg begynder at tro, at jeg har postet i det forkerte forum, måske skulle jeg have lagt det under "tag" i stedet.

Vel, I har gjort en ret stor indvirkning på det eksisterende hus, hvilket er forståeligt, da meget var råddent. Man kan konstatere, at I ikke har sat den indre bærelinie udenpå bræddebeklædningen, men har savet det væk og skruet direkte mod facade/indre regler. Tak, det gav mig svar på et af mine spørgsmål. Dog kan jeg ikke se, hvordan I har lavet tætningen mellem bræddebeklædning og tag, det er det eneste billede der mangler af jeres flotte tag hehe ;) Jeg antager, at pladen/tagpappen sidder bag bræddebeklædningen på en eller anden måde, for at lede vand som løber ned ad facaden ud på taget, så det ikke kommer mellem facade og tilbygning på en eller anden måde?

/Herr HLH

Jeg foreslår også tankegangen "byg først verandaen/udestuen og sæt så balkon ovenpå".

Gulvreglerne til terrassen skal kileskæres, så terrassen bliver i niveau, men reglerne hviler på taget, gerne med en lille afstand til taget. Jeg foreslår valmet tag/kuverttag, så tagfoden holder samme højde hele vejen rundt, men det bliver endnu nemmere med et pulttag.

Forbindelsen af verandataget mod facaden afhænger lidt af, hvilken tagdækning I vælger, men som du er inde på, er der brug for en plade (stående plade), der går op bag panelet og derefter vinkles ud over taget.

Bernieberg Bernieberg sagde:
Jeg foreslår også tanken "byg først verandaen/udestuen og sæt så altan ovenpå".

Gulvbjælkerne til terrassen kan kilesaves, så at terrassen bliver i vater, men bjælkerne hviler på taget, gerne med en lille afstand mod taget. Jeg går ind for valmet tag/kuvert-tag, så at tagfoden holder samme højde rundt om, men endnu enklere bliver det med et ensidet tag.

Tilslutningen af verandataget mod facaden afhænger lidt af, hvilken tildækning I vælger, men som du er inde på, behøves der en plade (stående plade), som går op bag ved panelet og så vinkler ud over taget.

Tak for svaret. Da vi skal have veranda ovenpå udestuen, tænker vi at lægge et enkelt papptag på råspont.

Så man behøver ingen trekantliste, men vi placerer simpelthen den kilesavede trykimprægnerede regel direkte mod råsponten, og derefter vipper pappen op mod denne? Fra indersiden tager papen sig af vandet, og fra ydersiden sidder der en beskyttende plade, som tager sig af vandet fra ydersiden af den kileformede regel, hvor der ingen papp er? Det kan jo fungere.

Tror du, det er nok, hvis man går op med plade/papp bag ved lægten, eller skal man ind i selve facadebrædderne? Jeg har læst, at hvis pladesmeden gør dette, fjerner han lægten, fræser en rille nogle dm over taget og presser en plade ind der, som er bøjede så den sidder fast i rillen og så går ned og dækker sidste dm af facaden og så ud over taget. Derefter sætter man lægten tilbage, som vel mest er til dekoration? Man kan jo tætne med lidt ekstra silikone...

/Tak for svarene!
Hr. HLH

Hmm, jeg tror ikke, du fik det samme billede af, hvordan balkonen bygges, som jeg har. Først og fremmest skriver du "veranda ovenpå". Jeg tolkede det indledende indlæg som, at det skulle være en åben balkon med trægulv, omtrent som på dit inspirationsbillede? Jeg antager det sidstnævnte i svaret. Måske lidt begrebsforvirring.

Jeg mener, at du laver taget på verandaen helt færdigt, som om der ikke skulle være nogen balkon. Derefter lægger du et løst bjælkelag ovenpå, som trægulvet kan hvile på (ja, en eller anden fastgørelse i huset er vel nødvendig, men gulvbjælkerne hviler bare på taget). Ved dog ikke med sikkerhed, hvor okay det er med en langvarig belastning ovenpå et papptag; selv har vi valgt plade.

Angående pladen ved tilslutning mod huset, så er det bestemt ikke nok at få den bag bræddebeklædningen. Jeg ved ikke, hvordan din vægkonstruktion ser ud, men gætter på, at du har en vindtæt membran eller udendørs gips på reglarne. Hvis du skal gøre det rigtigt, bør pladen op bagved denne. Du må regne med at skifte lidt panel omkring tilslutningen.

At sætte inddækning på ydersiden af yderpanelet ser man jo ret ofte f.eks. ved overinddækninger på vinduer, men det er virkelig en nødløsning, når nogen har glemt inddækningen fra starten eller sådan noget. Efter min mening har man allerede fejlet, hvis man desuden bliver nødt til at blande silikone ind. I dit tilfælde føles det endnu vigtigere at gøre det rigtigt, dels fordi konsekvensen bliver meget værre, hvis vand ledes ind i dit isolerede tag, end hvis en overinddækning ikke opfylder sin funktion fuldt ud, og dels fordi dit byggeri forhåbentlig skal overleve et par skift af panel, og da vil du ikke bygge tag og panel sammen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.