Nu har jeg lavet en tegning (om end sjusket og dårlig) over min underetage, hvor jeg skal lægge et Dalaflodagolv oven på gammelt trægulv.
Jeg er i tvivl om, hvilken retning jeg skal lægge plankerne i. Har fået en del tips her på forumet, men tænker, at måske nogen "ser det endnu klarere" nu, hvor jeg har lavet denne skitse.
Dette indlæg findes også under "Gulve", håber på forståelse for det. Ellers må admin selvfølgelig gerne fjerne den ene tråd.
Faktorer som jeg ved, man kan tage hensyn til:
Lysindfaldet. At gulvet skal lægges i samme retning som perlespanten i lofterne (desværre forskellig længderetning i forskellige lofter). At gøre som man gjorde tidligere, lægge gulvet i husets længderetning.
At måske ikke lægge gulvet i samme retning som underliggende gulv, da gulvet derved muligvis kan føles "bølget", hvis det underliggende gamle gulv er bølget, at dette så forstærkes. (Det gamle trægulv ligger i øvrigt i husets længderetning). At overveje, i hvilket/vilka rum det er vigtigst at lægge gulvet i en bestemt retning og lade dette styre resten.
Jeg skal lægge gulvet i alle rum undtagen i vaskerummet. Også i den glasindfattet veranda og på det lille toilet.
I skitsen har jeg med orange farve tegnet, hvilken retning perlespanten går i lofterne, i de respektive rum.
Længderetningen i stuenes loft adskiller sig altså fra både spisestue og køkken. Hvordan loftet går i entréen, er jeg usikker på, jeg kan desværre ikke komme ind i huset lige nu...
Det er værd at bemærke, at den allerstørste åbning mellem to rum er åbningen mellem stuen og spisestuen. Denne åbning er virkelig stor.
Også åbningen mellem entré og stue er stor, om end ikke lige så stor som den mellem stue og spisestue.
Kære byggevenner, hvad tror I? Hvilken længderetning bliver bedst på gulvet?
Men jeg har faktisk gjort omvendt:
Gulvet ligger altså på tværs, som den røde pil viser.
Men det ligger
a) I alle rummenes længderetning
b) I lysets retning og
c) I samme retning som loftpanelet (som sidder på glespanel som sidder i husets længderetning, da den er sømmet tværs loftstolperne.
Det ser nok lidt underligt ud, hvis loft og gulv går i forskellige retninger, hvis retningen er synligt markeret.
Hmm, du gjorde modsat altså..
Bliver nok aldrig rigtig klog på dette.
I mit hus går desværre visse tage en vej og andre modsat. Altså, umuligt at få til en ensartethed der, uanset hvilken vej jeg vælger at lægge gulvet.
Hvad er det, som adskiller dit og mit hus egentlig?
Jeg har jo faktisk også visse rum, som er "langsmalle", fx køkkenet. Også spisestuen er længere end den er bred.
Men, den største åbning, den mellem stue og spisestue, gør at det på en eller anden måde føles som om, jeg burde binde disse rum sammen med planker øst-vest. Hvad angår lyset ind i huset, hvad er det, der gør, at du har lagt gulvene i lysets retning? Jeg mener, du har jo også lys fra flere retninger, præcis som jeg har.
Nej jeg tror, det bliver bedst med gulvet øst - vest hos dig.
At jeg lagde gulvet på tværs er fordi lyset hovedsageligt kommer fra langsiderne.
Den eneste undtagelse er et lille vindue i køkkenet, den anden gavl er (desværre) vinduesløst.
Og mine rum er lange tværs gennem huset.
Stue - spiseplads/entré ca 8 x 5 meter.
Det eneste sted, hvor det ser lidt mærkeligt ud, er i den lille korridor udenfor soveværelserne og badeværelset.
Men hvem ved, hvad der er bedst? På 14 dage bliver man alligevel hjemblind
Hvis jeg lægger gulvet i samme længderetning som det underliggende gamle trægulv, skal jeg så lægge en tynd masonitplade eller lignende mellem gulvene? Tilsyneladende kan gulvet, hvis man lægger det i samme retning, blive "bølget" og/eller bevæge sig hvis det underliggende gamle gulv ser sådan ud/gør det.
Taknemmelig for gode råd!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.