Hej,

Indså at dette måske passede bedre i dette forum end facade.

Vi skal lave et hul i en murstensfacade (med trækonstruktion) for at indsætte et nyt vindue. Jeg har gennemgået de tråde, jeg fandt her om emnet, men følte, at jeg havde lidt flere spørgsmål. At det er muligt at gøre, er jeg klar over, men det store spørgsmål for mig er murstensbjælken. Jeg får lidt forskellige forslag fra forskellige tømrere osv. En gruppe siger, at man bruger en præfabrikeret murstensbjælke fra typisk Tegelmäster, dvs. en række med fræsede mursten, hvor man sætter en form for metal i og lidt cement. Det baserer sig jo på, at man kan finde samme murstenstype, som allerede findes, så der ikke bliver en stor forskel. Det er muligt, det kan findes. Andre siger, at man kan sætte en ren L-bjælke (eller I-bjælke?) med passende dimensioner og så at sige tilpasse murstenene i dem, og at selve bjælken (eller dens kant da) skjules af mørtel/fugen. Andre siger, at den sidste variant risikerer, at der kommer fugt ind osv.

Hvad er egentlig standarden og den bedste løsning? Givet at det er præfabrikeret murstensbjælke, hvad gør man så med et gammelt hus, hvor denne type mursten ikke er til rådighed? Accepterer man, at den øverste række over vinduet/døren ser helt anderledes ud?

Stort tak for svar

N noupe sagde:
… hvad gør man så med et gammelt hus, hvor den type teglsten ikke er tilgængelig? …
Vælger en teglsten i en kontrasterende farve, så bjælken markeres tydeligt?

H Hajjen sagde:
Kan dette være noget?
[link]

Har selv brugt det ved om-muring over vinduer med godt resultat.
Tak, det var et anser system. Men får man så en synlig bjælke? Men er det rigtigt forstået, at det enten er synlig bjælke eller præfabrikeret teglbjælke? Dette føles jo ikke som et så usædvanligt scenarie (at lave hul i en murstensvæg), så der bør vel være en normal fremgangsmåde?

N noupe sagde:
Tak, det var et anser system. Men så får man en synlig bjælke? Men er det rigtigt forstået, at det enten er synlig bjælke eller præfabrikeret murstensbjælke? Dette føles jo ikke som et så usædvanligt scenarie (at lave hul i en murstensvæg) så der bør vel være en normal fremgangsmåde?
Ja, man får en synlig bjælke, så det afhænger jo lidt af, hvordan de øvrige vinduer ser ud. Det er også muligt at male i valgfri farve, så den kan falde bedre ind... Men du fik et alternativ i hvert fald :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.