Den første fuge i murstenene over et par vinduer på huset er begyndt at give sig p.g.a. rustne armeringsjern. Tidligere ejere af huset har "fikset" dette over et par vinduer ved simpelthen at fjerne det ydre armeringsjern og omfuge murstenene. Det holdt sig i knap ti år, så nu skal det gøres på den rigtige måde.

Der findes jo forskellige løsninger med vinkeljern eller færdige L-vinkler, der understøtter det første skifte over vinduet. Jeg er dog lidt nysgerrig på færdige murstensbuer, eller snarere hvordan man fremstiller sådanne selv.

Jeg overvejede lidt, om det er værd at banke det første skifte ned, bore langsgående huller, føre rustfrit armeringsjern igennem og støbe det på plads samt montere den egen balk over vinduet. Er der nogen, der har gjort noget lignende selv?

Vil bestemt huske, at der har været en artikel om præcis dette i bladet Gör-Det-Själv. Hvis jeg husker rigtigt, var metoden præcis som du beskrev til sidst. Jeg vil lave en hurtig søgning og sende dig artiklen, hvis jeg finder den.

Eller så gjorde man den to skift tyk og havde armeringen imellem.

Senest redigeret:
Finder du noget, må du gerne råbe op. Aviserne kan man jo altid finde frem på biblioteket. Det jeg er lidt bekymret for, er at bore et langsgående hul gennem ~250mm hulsten. Føles som om det nemt bliver til teglsalat, når man begynder at komme ind med boret i hulrækkerne. Noterer dog at jeg nemt kunne skaffe et 26mm kernebore med diamantkroner til min kerneboremaskine og køre skidtet med vandkøling. Plejer at gå som en dans i tegl.

Søgte en del på GDS, og er overrasket over, at jeg ikke fandt noget. Minder bestemt, at jeg har set artiklen deri.
Måske har de ikke alle artiklerne fra aviserne online. Men det troede jeg.
Blev derefter ret overbevist om, at de lavede bjælken i to skift med armering imellem skiftene. Armeringen var, så vidt jeg husker, lignende den, man har i glasblokvægge, typisk som en stige med to langsgående armeringsjern med tværstænger med jævne mellemrum. Helst rustfri da som du har noteret ;)

Spørgsmålet er, om der er nogen ulempe ved en teglbjælke versus vinkeljern eller Murmas færdige "bjælkeoplæg"?

Jeg fremstillede teglbjælker, da vi lavede en muret emhætte ved at save flere spor i almindelige massive mursten med vinkelsliber og diamantskive og derefter knække stykkerne i midten, så det blev som et tomt U.
Derefter lagde vi teglene på række, med to armeringsjern på afstandsholdere, så de kom i passende afstand fra kanterne, tættere enderne og fyldte med beton.
Vi lagde murstenene tæt mod hinanden, så der blev ingen fuge, men da kappen skulle pudses, gjorde det ikke noget. Vil man have en bjælke med fuge, kan det måske lade sig gøre at tætne mellem murstenene.
Bjælken blev derefter monteret med betonen nedad, det bedste er, hvis armeringen kommer i underkanten af bjælken.
Ved ikke om metoden passer til dig? At tænke på er, at det i så fald skal være tegl til udendørs brug.

Senest redigeret:
Ja jeg har læst en hel del af Murmas materiale tidligere samt haft kontakt med dem vedrørende cementbaserede farver. De har altid været meget imødekommende. Deres vægbjælkesystem er sikkert glimrende, men jeg får en synlig plade i overkanten af vinduet, som forstyrrer med de eksisterende pladearbejder. Desuden føles det næsten lidt overkill på smalere vinduer, reelt set fungerer det nok udmærket med armeringsjern i det første skifte, så længe de ikke ruster. Har mange vinduer på huset som stadig ser godt ud.

Hvis jeg får lyst til at fremstille egne bjælker, bliver det nok med eksisterende mursten. Det spiller egentlig mindre rolle, da murstenen skal slammes og males med cementfarve igen.

Vover man at vække liv i en så gammel tråd mon.....

Jeg har selv det samme problem, løse sten over et par vinduer.
Jeg er fristet til at bruge løsningen med en hjemmelavet teglbjælke af mine eksisterende sten.

Mit problem er at få fat i rustfri armeringsjern, almindelig glat stang er ingen problem. Kan man skære i sådan en for at få mørtlen til at binde godt?

Jeg har også læst at man bruger dobbelte 6mm jern. Lyder spinkelt, der er jo ingen styrke i sådanne. Så forstår jeg jo at alt "låser sig" når man støber og fuger med mørtel.

Hvad tror I om en L-profil i rustfrit? Udfræse stenene og støbe sådan ind. Burde jo kunne tage lidt belastning.

Under alle omstændigheder. Er der nogen, der har noget at tilføje her? Jeg kunne virkelig bruge lidt råd og tips.
Og ja, jeg har læst om murmas vægbjælke. Men jeg vil have, at det kan se ens ud i alle vinduerne og jeg vil kun reparere det, der er dårligt lige nu.

X xydix sagde:
Tør man vække liv i en så gammel tråd tro.....

Jeg har selv det samme problem, løse sten over et par vinduer.
Jeg er fristet til at bruge løsningen med en hjemmelavet teglbjælke af mine eksisterende sten.

Mit problem er at finde rustfri armeringsjern, almindelig glat stav er ikke noget problem. Kan man skære indsnit i sådan én for at få mørtlen til at binde godt?

Jeg har også læst, at man bruger dobbelte 6mm jern. Lyder spinkelt, der er jo ingen stabilitet i sådan nogle. Så forstår jeg, at alt "låser sig", når man støber og man fuger med mørtel.

Hvad tror I om en L-profil i rustfrit stål? Skære ud i stenene og støbe en sådan ind. Burde jo kunne tage lidt belastning.

Hvordan som helst. Er der nogen, der har noget at byde ind med her. Jeg kunne virkelig bruge nogle råd og tips.
Og ja, jeg har læst om Murmas vægbjælke. Men jeg vil have, at det kan se ens ud i alle vinduerne, og jeg vil kun reparere det, der er dårligt lige nu.
Hvordan gjorde du til sidst? Jeg sidder i samme situation, hvor jeg nok burde montere teglbjælke eller lignende for at sætte vinduer i en væg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.