Min første tanke var, at murstensvæggen skulle være bærende, men ved ikke, hvilken dybde der er minimum for det - altså to murstenslag og om der bør være ekstra indvendig isolering?
Som på dette billede f.eks.
En af naboerne har bygget et hus, der har to skift mursten som bærende på første plan og et skift på anden plan (overetagen). Derudover ca. 170 mm stenuld på ydersiden. Godkendt af kommunen!
Jeg mente spændvidden på spær, men med 25m2 bliver det jo ikke så stort, så 70x45 bør fungere, men en kontrolberegning er god at lave. Sneszone spiller jo også ind
Godt. Så hvis jeg har forstået rigtigt, 108mm tegl + 20mm luftspalte + osb-plade + 70mm regler med isolering 50mm + 1,2 x2 gipsplader fungerer. Noget jeg mangler?
TS vil jo have mursten på ydersiden, sandsynligvis af æstetiske grunde. På grund af forskellige varmeremissioner er det nok ingen god idé at have både mursten og regel (godt ordvalg, ikke?) bærende.
Hvis du bygger et godt bærende rammeværk med 45x90, fylder det med 90 mm isolering, sørger for at undgå kuldebroer og træk, og derefter en tynd murstensvæg udenpå, så bliver det en god hytte.
Godt. Så hvis jeg har forstået det korrekt, 108mm mursten + 20mm luftspalte + osb-plade + 70mm regler med isolering 50mm + 1,2 x2 gipsplader fungerer. Er der noget, jeg mangler?
Hvis du absolut vil have OBS-plade, så sæt den på indersiden i stedet for gips, så har du noget at hænge billederne i.
På ydersiden af regelværket sætter du bedre vindpap.
TS vil jo have tegl på ydersiden, sandsynligvis af æstetiske grunde. På grund af forskellige varmerørelser er det nok ingen god idé at have både tegl og regel (godt ordvalg, hva?) bærende.
Hvis du bygger en god bærende ramme med 45x90, fylder den med 90 mm isolation, sørger for at undgå kuldebroer og træk, og derefter en tynd teglvæg udenpå, så bliver det en god hytte.
Stemmer. Delvis for det æstetiske men også fordi når jeg sammenligner min første plan, dvs med Finja Isolerings blokke 290mm og pudset væg, at hvis jeg kører teglvæg med træreglar så "måske" jeg vinder indvendigt et par dm (her taler vi totalt 80cm totalt, bedre for hjemmebio)
Ville gerne vælge træ som bærende fra, hvis det kan løses med murblokke eller dobbelte lag tegl..
Man bør forsøge at holde flere bolde i luften samtidig. Tegl har som bedst en isoleringsværdi, der svarer til 1/9 af mineraluld, men en teglfacade er praktisk talt vedligeholdelsesfri. Bygger du en fuldmuret væg med isolering i midten, kan du få en indendørsvæg, der er vedligeholdelsesfri og som giver en rustik følelse. Samme type af resonemang kan man føre omkring trækonstruktioner og løsninger baseret på lecasten. En bærende teglmur bør være en fuldmuret væg. Det er muligt at bygge bærende konstruktioner baseret på 45x70 reglar i stedet for 45x95 reglar. En 45x70 regel i en vægkonstruktion kan tage en last på 9 kN (ca. 900 kg). Tilsvarende værdi for en 45x95 regel er 21 kN (ca. 2100 kg). 9 kN hver 600 mm klarer de fleste behov, der opstår i en etplansbygning.
Man bør forsøge at jonglere med flere bolde i luften samtidig. Tegl har i bedste fald en isoleringsværdi, der svarer til 1/9 af mineraluld, men en teglfacade er praktisk talt vedligeholdelsesfri. Bygger du en mur af helsten med isolering i midten, kan du også få en indendørs væg, der er vedligeholdelsesfri og giver en rustik følelse. Samme type ræsonnement kan man føre omkring træstammer og løsninger baseret på lecasten. En bærende mur af tegl bør være en mur af helsten. Det er muligt at bygge bærende rammekonstruktioner baseret på 45x70 bjælker i stedet for 45x95 bjælker. En 45x70 bjælke i en vægkonstruktion kan bære en last på 9 kN (ca. 900 kg). Tilsvarende værdi for en 45x95 bjælke er 21 kN (ca. 2100 kg). 9 kN ved 600 mm klarer de fleste behov, der opstår i en et-plansbygning.
Hmm. Ja, mur af helsten var min første idé, men så med gips indvendigt, for lydisoleringens skyld. Men da jeg regnede på det, ville jeg miste plads indvendigt og tænkte videre med fint tegl i stedet, billigere og vedligeholdelsesfrit som du siger, men mest for at vinde lidt ekstra plads.
Så hvis jeg vælger tegl, tolker jeg alle svar som, at jeg uden problemer kan konstruere en ramme med 70mm/eller 90mm bjælker med teglfacade og sove godt derefter?
Som det ser ud nu, vil jeg køre som på billede 1 - tegl - ude-gips - 70mm reglar med 50mm isolering og gips.
Andet alternativ er Billede 2 - Tegl - 50mm isolering - 95mm murblok - 45mm reglar og gips.