Hej,
Skal bygge 25 kvm hus med tegelfacad og vil vinde hver ekstra cm indvendigt, da huset primært skal bruges som hjemmebiograf og delvis gæstehus.- hvad er anbefalingen ved isolering og luftspalte mellem facade og træregler, hvis huset skal have træ som struktur? fx 45x95mm regler. (eller kun tegl som struktur?)

Eksempel 1. Ca 211mm. 3,5x5,5m indvendigt. Tilstrækkelig isolering?
Diagram over en vægkonstruktion med tegelfacade, isoleringslag, træramme og gipsvæg, der viser luftspalter og isoleringsmateriale i detalje.
Eksempel 2. 525mm. 3x5m indvendigt. Mange lag isolering. Overdrevet?
Vægoverflade med lag: tegl, luftspalt, isoleringsplader, vindbeskyttelse, træramme, plastfolie, gipsplade. Skitse over vægkonstruktion til hus med biograf.
 
Senest redigeret:
Rickard.
Forstår ikke rigtig problemet, det er vel helt op til dig, hvor tyk isolering du sætter ind. Selvfølgelig vil Isover bruge masser på deres "forslag".

Det vigtige er vel at have en luftspalte og sørge for, at vandet i luftspalten kan slippe ud nederst.

Eller overvejer du, hvor tykt du bør bygge? Så er det godt at vide, hvor i landet du befinder dig.
 
Senest redigeret:
Rickard. Rickard.ag sagde:
Forstår ikke rigtigt problemet, det er vel helt op til dig, hvor tyk isolering du sætter der. Selvfølgelig vil isover bruge masser på deres "forslag".

Det vigtige er vel at have luftspalte og sikre, at vandet i luftspalten kan komme ud nederst.
Godt så. Bedre at spørge end at gå isover vejen :)

Oprindeligt ville jeg bruge 290mm murblok og med indvendig isolering ville jeg have haft 400mm dybde.
Men jeg overvejer nu tegl i stedet for at øge den indvendige størrelse, plus at det er pænere og mere holdbart. Det bliver 290mm dybde, så gevinsten er 4x100mm.
 
Vil du have en tyndere væg, er en måde at vælge en mere højværdig isolering. Typ PIR i stedet for mineraluld. Det samme gælder med facadetegl.
 
Du bør starte med funktionskravene. Skal huset være konstant opvarmet til stuetemperatur? Hvor i landet ligger det? Når du ved, hvilken mængde isolering der er relevant, kan du begynde at se på forskellige løsninger.
 
  • Synes
Rabbithole
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Du bør starte med funktionskravene. Skal huset være konstant opvarmet til stuetemperatur? Hvor i landet ligger det? Når du ved, hvilken mængde isolation der er aktuel, kan du begynde at kigge på forskellige løsninger.
Der vil være gulvvarme i bundpladen, men det skal ikke være stuetemperatur året rundt, mere som en ekstra legehus/gæstehus på en eksisterende grund. Hovedbygningen er et sommerhus. Det skal bygges i Söderbärke udenfor Fagersta. Huset vil primært blive brugt om sommeren.
 
Den typen af bygninger, sporadisk opvarmet, behøver ikke mere end højst 95 mm mineraluld eller tilsvarende. Vil du have en ydervæg med facadetegl, er det tilstrækkeligt med en 70 mm isoleret regelstamme inden for teglet.
 
  • Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Er det virkelig en så god idé med vandbåren gulvvarme, hvis det ikke skal være konstant opvarmet?
 
Teglvæggen kan være halvtegl som bygger kun 45 mm.
 
  • Synes
Sebkarlbjork
  • Laddar…
Ved sporadisk brug er faktisk direktevirkende el (vægmonterede elementer) et godt alternativ: lav investering, sporadisk brug giver moderate driftsomkostninger.
 
  • Synes
Sebkarlbjork
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Den typen af bygninger, sporadisk opvarmet, behøver ikke mere end højst 95 mm mineraluld eller tilsvarende. Vil du have en ydervæg med facadetegl, er det nok med en 70 mm isoleret regelstamme indenfor teglstenene.
Men er 70mm nok som stamme?
 
Det afhænger af, hvor stort et tag der skal bæres op.
 
Kan teglvæggen ikke være bærende?
 
  • Synes
AndersPS
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Det afhænger af, hvor stort et tag der skal bæres op
Det bliver 38 grader vinkel på tag og formentlig med tagsten
 
Jeg mente spændvidden på spærbukkene, men med 25m2 bliver det jo ikke så stort, så 70x45 bør fungere, men en kontrolberegning er god at lave. Snezone spiller jo også ind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.