Hej!
Skal snart påbegynde min 60 cm høje mur af teglsten til drivhuset.
I bunden er der en betonsål, et lag leca og derefter teglsten. Alt mures med weber base 222.
Til spørgsmålet, jeg vil have noget udhæng på teglstenen fra lecalaget, påvirker det holdbarheden meget, hvis jeg ofrer 16 mm af 108mm (dansk DNF mål), eller bliver det så stabilt, at disse 16mm ikke "behøves" fra et holdbarhedsperspektiv? Altså vil murens nederste rad da have 92mm muret overflade.
Taknemmelig, hvis en konstruktør eller sagkyndig kan svare!
Skal snart påbegynde min 60 cm høje mur af teglsten til drivhuset.
I bunden er der en betonsål, et lag leca og derefter teglsten. Alt mures med weber base 222.
Til spørgsmålet, jeg vil have noget udhæng på teglstenen fra lecalaget, påvirker det holdbarheden meget, hvis jeg ofrer 16 mm af 108mm (dansk DNF mål), eller bliver det så stabilt, at disse 16mm ikke "behøves" fra et holdbarhedsperspektiv? Altså vil murens nederste rad da have 92mm muret overflade.
Taknemmelig, hvis en konstruktør eller sagkyndig kan svare!
Svaret er stabilt som f*nden, om det tåler en efterårsstorm, må tiden vise!R RBK sagde:Hej!
Skal snart påbegynde min 60 cm høje murstensmur til drivhuset.
I bunden er der en betonsokkel, et lag lecablokke og så mursten. Alt mures med weber base 222.
Til spørgsmålet, jeg vil have lidt udhæng på murstenen fra lecablokkene, påvirker det meget på styrken, at jeg ofrer 16 mm af 108mm (dansk DNF mål) eller bliver det så stabilt, at disse 16mm ikke "behøves" ud fra et styrkeperspektiv? Altså murens nederste række vil da have 92mm muret overflade.
Jeg ville være taknemmelig, hvis en konstruktør eller sagkyndig kan svare!
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 461 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,461 indlæg
Kommer til at fungere helt fint.R RBK sagde:Hej!
Skal snart påbegynde min 60 cm høje murstensmur til drivhuset.
I bunden er der en betonsokkel, et lag leca og derefter mursten. Alt mures med weber base 222.
Til spørgsmålet, jeg vil gerne have lidt udhæng på murstenen fra lecablokken, påvirker det meget på styrken, at jeg ofrer 16 mm af 108mm (dansk DNF mål), eller bliver det så stabilt, at disse 16mm ikke "behøves" i et styrkeperspektiv? Altså vil murens nederste række have 92mm muret overflade.
Taknemmelig hvis en konstruktør eller sagkyndig kan svare!
Dog kan der ikke ligge sne mod murstenen om vinteren, der er brug for en sokkel.
Klik her for at svare