Jeg har længe været interesseret i at sætte teakplaywood på en af væggene i lejligheden, og nu skal jeg realisere "drømmen". Tanken er en hyldest til 60'ernes case-study huse med en af væggene i lejligheden i teak.
Men til det praktiske. Teakplaywood findes på calexico og hos diverse båd-butikker. Fik anbefalet K-5650638ABJ Teakplaywood, 6x1250x2500 (3.78 kg, enkelsidig) af Calexico. Stykkerne er standard 1250x2500 og væggen, jeg skal sætte det op på, er ca. 5x2,7 meter.
Hvad anbefaler I som metode til at sætte det op? Tænkte først et stolpeskelet fastgjort i betonvæggen cc 600 mellem stolperne, og så fastgøre pladerne i det med dykkersøm. Væggen bagved er en almindelig indendørs væg i letbeton.
Findes der enklere og smukkere løsninger til at fastgøre teakplaywoodpladerne på væggen end stolper og dykkersøm?
Findes der flottere måder at montere teakplaywood end med dykkersøm? Jeg bekymrer mig om, man vil kunne se sømmene.
Da det er en lejebolig, skal det også være relativt let at fjerne ved en evt. flytning.
Vedhæftet to billeder af et hus, der har teakrægge.
Kult projekt! Det går jo med en del krydsfiner på disse overflader, men bare kør på!
En regelramme eller noget bagved er absolut nødvendigt. Din idé om at lave regler på cc-600 er fuldt tilstrækkelig for din relativt lette teak-krydsfiner til at holde sig selv oppe. Dog bliver det naturligvis udfordrende at hænge eller fastgøre noget på denne væg, da din krydsfiner ikke vil have videre bæreevne og være meget ustabil. Hvis du absolut ved, at dette vil være en ren flade og måske kun hænge nogle billeder, fungerer det selvfølgelig, men alle korte og langskarver skal have støtte under.
Hvis det er sådan, at du måske vil fastgøre ting alligevel, kan du selvfølgelig i stedet for regler sætte en krydsfiner, som du monterer i din letbetonvæg med forsænkede skruer. Denne kan så fungere både som underlag og bære last for de ting, du eventuelt skruer op. At fastgøre den i den bagvedliggende letbeton bør være forholdsvis let, selvom der bliver en del skruehuller, som du så skal spartle over. Tykkelse som tillader både ophængt last og fastgørelse af teak-krydsfiner. Her er der selvfølgelig også tykkere fineret krydsfiner med en teaksida allerede fra start, men det afhænger af, hvordan vi accepterer, at fastgørelsen bliver synlig.
For teak-krydsfiner har du flere måder at fastgøre det, den mest skjulte fastgørelse vil nok være med søm med små hoveder, og hvis du vil have meget lidt synlighed på disse hoveder, kan man forsænke dem og vokse over. Denne type fastgørelse vil dog være meget svag. Et mellemtrin med en retro-vibe er selvfølgelig sporhovedskruer af messing, hvor formålet er, at de skal være synlige og mørkne med alderen. Usynligt er selvfølgelig at lime det op, men så ryger al genbrug fremover i papirkurven.
Sjovt projekt! Der skal jo bruges en del plywood på disse overflader, men fortsæt endelig!
En regelramme, eller noget bagved, er absolut nødvendigt. Din tanke om at lave regel på cc-600 er fuldt tilstrækkelig til, at din relativt lette teakplywood kan holde sig oppe selv. Dog vil det naturligvis blive udfordrende at hænge noget op eller fastgøre noget på denne væg, da din plywood ikke vil have meget bæreevne og vil være meget ustabil. Hvis du absolut ved, at dette bliver en ren flade og måske kun skal have et par billeder hængende, så fungerer det selvfølgelig, men alle korte og lange samlinger skal have støtte under.
Hvis det er sådan, at du måske vil fastgøre ting alligevel, så kan du i stedet for regler opsætte en plywood, som du fastgør i din letbetonvæg med forsænkede skruer. Denne kan så tjene som både underlag og lastbærer for hvad som helst, du eventuelt skruer op. At fastgøre den i den bagvedliggende letbeton skulle være rimelig enkelt, selvom det vil blive en del skruehuller, som du så skal spartle over. Tykkelsen skal tillade både ophængning af last og fastgørelse af teakplywood. Her findes selvfølgelig også tykkere finéreret plywood med en teaksida allerede fra begyndelsen, men det afhænger af, hvor meget vi accepterer, at fastgørelsen er synlig.
Til teakplywood har du flere måder at fastgøre på, den mest skjulte fastgørelse vil nok være søm med små hoveder, og hvis du vil have meget lidt synlighed på disse hoveder, kan man forsænke dem og vokse over. Denne type fastgørelse vil dog være meget svag. En mellemting med en retro-følelse er selvfølgelig messingskruer, hvor formålet er, at de skal være synlige og mørkne med alder. Usynligt er selvfølgelig at lime det op, men så ryger al genbrug fremover i skraldespanden.
Tak for svaret! En tanke, der slog mig, er at bygge en gipsvæg direkte på væggen, fastgøre med forsænkede skruer i plug og så selv lime finér på gipsen. Forudsat da at finér på rulle er billigere i indkøb end finér på plywood?
tak for svar! En tanke som slog mig er at bygge en gipsvæg direkte på væggen, fastgøre med forsænket skrue i plugg og så selv lime finer på gipsen. Forudsat at finer på rulle er billigere at købe end finer på playwood?
Det lyder som en dårlig idé, da du vil få mange huller i din lejlighedsvæg. Gipsen skal skrues relativt tæt. Hvis det ikke var nødvendigt at genskabe, kunne jeg måske acceptere det, men da ville jeg have anbefalet at lime gipsen på betonvæggen bagved.
Hvis du tjekker nogle af grossisterne (Fredricssons, Holms mfl.) så bør der være teakfiner i større størrelser, så du undgår horisontale samlinger. 18ga dyckert bliver næsten usynligt og vil fungere godt til at fastskyde finer med.
Så tror jeg, at jeg satser på at sætte osb plader eller krydsfiner mod væggen med sænkede skruer som du anbefalede, og sømmer Teakplywood mod den med små dykkere.
Opdatering: nu indflyttet og tid til at starte dette projekt. Opdagede positivt at væggen, jeg havde planlagt at sætte teakfiner på, er en gipsvæg med regler på cc 60. Mit spørgsmål nu er. Det nemmeste er vel at sømme 6mm teakfiner direkte på gipsen med dykkere? Hvor mange søm per plade tror I er nødvendige, eller skal jeg stadig skrue en plywood- eller OSB-plade op først for at fastgøre teakfineren i?
Ingen? Vægger mellem osb-plade på gipsvæggen (tykkelse?) og teakfiner 6mm på den med dykkert eller om en løsning er 6mm teakfiner direkte på gipsvæggen med længere dykkert ind, hvor gipsvæggens reglar sidder. Forudsat jeg finder teakfiner med længde over 270cm.
Det var jo længe siden ... hvordan gik det, og indsæt gerne et foto med beskrivelse af, hvordan du gjorde. Jeg er på vej til at gøre noget lignende, men i egen ejendom.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.