Jeg planlægger at bygge et skærmtag og har nogle overvejelser omkring belastningerne, når jeg undlader en stolpe i hjørnet.
Sådan har jeg tænkt:

Diagram af skærmtak konstruktion ved hus med glastag og limtræbjælker, ingen støtte stolpe i hjørnet og dimensioner angivet.

Mine grove beregninger giver:
Snesone 1,5*1,2x4,1m=738kg snebelastning
Vægt af træ ca. 70kg (gæt)
Vægt af glas ca. 100kg (flere lag lamineret solcelleglas)
=ca. 900kg
Denne belastning vil blive fordelt 50% mod huset og 50% på frontbjælken, dvs. 450kg på frontbjælken.
Næste tanke er, at 50% af belastningen på frontbjælken ender på reglen, som sidder som en løftestang på huset, dvs. 225kg.

Det er jo ikke præcis sådan i virkeligheden, da det er distribuerede belastninger, men det burde give et rimeligt korrekt svar på, om det kommer til at holde, tænker jeg.

Spørgsmålet bliver da, om "løftestangen" vil kunne klare 225kg uden at bøje sig for meget. Det føles ikke som om, der vil være nogen problemer, så det vil knække eller huset vil tage skade. "Løftestangen" vil blive boltet i husets mellemetage.

Hvad tror I?

Hvis du monterer sidestangen således, at den kan betragtes som fast inspændt, bliver nedbøjningen yderst QL^3/3EI. Det betyder, at en 45x220 C 24 bjælke vil bøje ned ca. 4 mm yderst, forudsat at den er nogenlunde klimasikret (klimaklasse 2).

Tak, det er jo ikke meget nedbøjning (og i praksis vil vi nok fjerne sneen).
Hvor mange % af lastkapaciteten er det? Ikke engang i nærheden af brudgrænsen gætter jeg?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.