Vi har længe overvejet frem og tilbage omkring den ultimative pool-tildækning. Intet har føltes helt hundred, og vi overvejer nu i stedet at forsøge at bygge en helt egen løsning.

Min spanske far foreslog, at mange af hans naboer havde pooltag på skinner, der blev hejst lige op i luften, så det udgør et tag, når poolen er åben. Jeg kan ikke finde noget om dette nogen steder, men synes, at det virker som en fantastisk idé!

Dette er en meget ny idé for os, så vi er ikke rigtig kommet i gang med planlægningen. Det ville være interessant at drøfte lidt tanker med jer!

overvejelser indtil videre:
Hvilke tilgængelige løfteanordninger findes der? Bør kunne løfte 2-2,5 m..
Ramme af træ eller metal? Poolen er rund med en diameter på 5m

Andre spontane tanker? Er der en grund til, at dette ikke er en almindelig løsning?

Her gælder det om at tænke sikkerhed.
Skal pooltaget i sænket position også være en beskyttelse mod at nogen falder ned i poolen, eller er poolen indhegnet?
Hvis der findes en anden beskyttelse, kan det blive en let konstruktion, omtrent som en parasol.
Men hvis dette skal være beskyttelsen, dvs. muligt at gå på, bliver det meget tungere. Man bør da overveje, hvordan man sikrer det mod at falde ned, når personer befinder sig under det.
Løfteanordninger skal da have dobbelt sikkerhed, tænk omtrent at hvis en løftewire brister, skal beskyttelsen ikke falde ned. At løfte et "låg" kan man gøre med en elektrisk vinsch, men derefter skal låget sikres med andre spærrer, der kan holde det, hvis wiren eller løfteanordningen går i stykker.
Hvis du har plads til det, er et låg der svinger til siden måske en enklere løsning.

En enkel og let konstruktion kan være PVC-rør, 16m, bøjet til en cirkel og med en strammet plastikdug (fx en presenning). Tre wirer der går sammen til en, derefter til en lille vinsch, elektrisk eller hånddrevet. Da behøves en stolpe ved poolen, som wiren går op til og ud over centrum.

• Synes
Tompsa
  • Laddar…
Godt tænkt! Tomten er indhegnet, så "taget" behøver egentlig ikke være faldsikkert. Derimod ønsker vi, at det skal fungere som vinterdækning, og så skal det jo kunne bære en del snelast.

Det ville også være dejligt, hvis taget bidrog med lidt isolering. Jeg forestiller mig måske en konstruktion med kanalplast?

Da vi ikke har nogen plads rundt om poolen til at "samle" noget af standardtagene, føles et svingbart tag ikke optimalt. Jeg faldt lige for pladseffektiviteten i at opbevare taget over poolen.

Jeg tænker spontant på 4 stolper, hvor poolen hejses op til ønsket højde. God input med ekstra sikring! Måske en form for sprint, som sættes i efter ophængning?

Har selv overvejet dette, da det er meget bøvl med beskyttelse som man skal tage af og på.
Hvis man har 2 stolper på hver side og så løfter det og forankrer på en eller anden måde.
Har du haft held med at få lavet et tag, som også er beskyttelse om vinteren?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.