Hej!
Jeg er i gang med at overveje, hvordan jeg skal bygge min garage.
Stolperne skal være af træ, og jeg har her vedlagt et eksempel på, hvordan jeg har tænkt mig det.
Lyseblå farve - for spær, har jeg tænkt mig skal bestå af enten savet tømmer 50*125 mm eller høvlet tømmer 45*145 mm.
Gul farve - for stolperne, har jeg tænkt mig skal bestå af 125*125 mm. Jeg antager, at dette er i overkanten og sikkert ret dyrt, men det bør blive meget stabilt.
Grøn farve - Remmen, har jeg tænkt mig skal bestå af AB-imprægneret savet tømmer 125*125 mm.
Jeg vil nu være meget taknemmelig, hvis nogen, eller gerne flere, kan give deres mening om mine valg og ideer. Måske har jeg dimensioneret for svagt eller alt for groft? Måske er mine mål for brede mellem spær og regler? Alle synspunkter er velkomne! Bemærk, at der ikke er tegnet nogle korte bindere ind.
Tusind tak på forhånd
Fredrik
Jeg er i gang med at overveje, hvordan jeg skal bygge min garage.
Stolperne skal være af træ, og jeg har her vedlagt et eksempel på, hvordan jeg har tænkt mig det.
Lyseblå farve - for spær, har jeg tænkt mig skal bestå af enten savet tømmer 50*125 mm eller høvlet tømmer 45*145 mm.
Gul farve - for stolperne, har jeg tænkt mig skal bestå af 125*125 mm. Jeg antager, at dette er i overkanten og sikkert ret dyrt, men det bør blive meget stabilt.
Grøn farve - Remmen, har jeg tænkt mig skal bestå af AB-imprægneret savet tømmer 125*125 mm.
Jeg vil nu være meget taknemmelig, hvis nogen, eller gerne flere, kan give deres mening om mine valg og ideer. Måske har jeg dimensioneret for svagt eller alt for groft? Måske er mine mål for brede mellem spær og regler? Alle synspunkter er velkomne! Bemærk, at der ikke er tegnet nogle korte bindere ind.
Tusind tak på forhånd
Fredrik
Skal du virkelig bruge 125x125 som stolper? Det lyder meget groft.
Spær er svære at kommentere. Det mest hensigtsmæssige er at lade nogen beregne dem. Du køber dem måske færdige, og så er de korrekt dimensionerede.
Spær er svære at kommentere. Det mest hensigtsmæssige er at lade nogen beregne dem. Du køber dem måske færdige, og så er de korrekt dimensionerede.
Jeg ville tænke om, når det gælder regelstammen.
Dette af nogle forskellige grunde, 1. Isoleringen er tilpasset til 45mm reglar cc 60 så der sparer du en gevaldig masse besvær. 2. Det bliver garanteret billigere, 3. Du følger bygningsstandard. 4. Du slipper for de ret massive kuldebroer, som 125X125 ville udgøre
Stabiliteten håndterer du ved at sætte et par krydsstræbere, som låser konstruktionen. Vil du gøre det hele endnu mere stabilt, fælder du fx en liggende under murremmen 45X145
Dette af nogle forskellige grunde, 1. Isoleringen er tilpasset til 45mm reglar cc 60 så der sparer du en gevaldig masse besvær. 2. Det bliver garanteret billigere, 3. Du følger bygningsstandard. 4. Du slipper for de ret massive kuldebroer, som 125X125 ville udgøre
Stabiliteten håndterer du ved at sætte et par krydsstræbere, som låser konstruktionen. Vil du gøre det hele endnu mere stabilt, fælder du fx en liggende under murremmen 45X145
Klik her for at svare

