Dette drejer sig om en nyopført garage, model stor. En overvejelse jeg er stødt på i løbet af dagen er ventilationen af taget. Vi skal sætte tagfodspanel og beklæde tagfoden med lidt LED-spotlights og sådan noget krimskrams. I hvert fald, kan jeg bruge lægterne til at få op en plade og "fortsætte med ydervæggen" opad og lade en sprække på 3-5 cm være øverst inden tagspærrene og derigennem få starten af ventilationen? Jeg må vel fortsætte et stykke opad langs indersiden af loftet, men begynder hermed ventilationen i det mindste.

Større billede: http://i.imgur.com/lmsgI9j.jpg

lmsgI9j.jpg

Mvh Jonas

Det afhænger lidt af, hvad du er ude efter. Er du ude efter noget, der holder imod isoleringen, så bør du fortsætte med vinddugen bag panelet, så det ikke blæser igennem, da panelet ikke er helt lufttæt. Hvilket system skal du have som luftspalte? Bare dug, "masonite" eller bølgepap mm? Det bedste ifølge mig er, at du skruer en 45x45 på siden af spær op mod råspont og en 45x45 på cc 600, så skruer du masonit under det. Samt sætter et låg af masonit, hvor dit billede viser, og taper samlingen med t-vind tape eller lignende.

Skal du fx have 195 isolering i bjælkelaget, så trækker du måske bare masoniten op 400mm. Skal du have isolering i taget, bliver det jo eventuelt hele vejen op i kippen og skal også der ventileres gennem enten gavlventiler, ventileret kip eller mugstopper.

Tilbage til tagfoden... med fordel sætter du undertaket før vægpanel. Perforeret plade eller insektnet i forkanten mod fodbrættet ca. 4 cm luftspalte, og så er det bare at bygge sig op mod væggen.

Jo lidt sådan tænkte jeg.
Fortsætte med masonit op, indtil glesen stopper, fortsætte med 45x45 reglar på indersiden af tagspærene langs med sponten i taget, så det går et stykke over isoleringen. Sætter vindsække på ydersiden af masoniten og fortsætter med den op til sprækken i det mindste. Net indenfor fodpanelet og ca 3-4 stk. 1 cm sprækker på fodpanelet.
Skal have 2 stk gavlventiler i kippen.

Burde kunne fungere da?

Mvh Jonas

Hvis du taper masonitsamlingerne, slipper du for vinddug... den behøver du kun, hvis du tænkte på at fortsætte med vægpanel hele vejen op, som du skrev i starten. Masoniten er vindtæt i sig selv, ikke panelet.

T Tbone sagde:
Hvis du taper masonitsamlingerne, slipper du for vindduk... den behøver du kun at have, hvis du tænkte på at fortsætte med vægpanel hele vejen op, som du skrev i første. Masoniten er vindtæt i sig selv, ikke panelet.
Jaokey, jo det var masonit jeg tænkte "fortsætte" med op. Ok men så bliver dette kanon isf. :)

Mvh Jonas

• Synes
Tbone
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.