Hej.

Jeg er ved at bygge en udestue og har nogle overvejelser omkring, hvad jeg skal gøre omkring tagskægget, ydervæggen med ventilationen. Vi har også hævet taget, så det tilslutter lidt højere oppe.

Udestuen er isoleret i både gulv, loft og vægge samt forår/efterår glas. Den vil være sporadisk opvarmet visse weekender.
  1. Skal jeg lade udeluft komme ind fra siderne for at ventilere. Loftrummet vil blive bygget langs den grønne linje med perlestaff. Udeluften vil i så fald komme der, hvor den blå linje går. (Billede 1).
  2. Luften fra husvæggen, skal den kunne "ventilere" opad, eller kan jeg forsegle alle disse huller mod rummet ovenover, hvor listebeklædningen har siddet. Der vil senere blive en liggende panel over denne væg (Billede 2).
  3. Kan jeg tætne mellem væggen og den udvendige lægte? Jeg tænker for at undgå at trække kold luft samt skadedyr udefra. Hjørnebrædder sidder jo trods alt også over, så træk er måske ikke et problem. (Billede 3).
MVH,
Mårten

• Udsigt til halvfærdigt isoleret tag og væg i et delvist bygget udestue. Grøn og blå linje viser planlagte områder for luftudluftning og indvendigt loft.
  • Uterum under byggnation med träpanel på golvet och ofärdigt innertak, stora fönster med utsikt över en trädgård.
  • Rød væg med huller, markeret med grøn cirkel, viser åbninger mellem paneler og spær i et byggeprojekt, muligvis relateret til ventilering.
  • Udsnit af ydervæg under konstruktion, med træramme og åbning ved siden af rødt panel, markeret med grøn linje for ventilationsovervejelser.
Hallonbåten
M MartenSvensson sagde:
Hej.

Håller på att bygga ett uterum och har lite funderingar kring vad jag ska göra kring takfoten, ytterväggen med luftningen. Vi har även höjt upp taket så att det ansluter lite längre upp.

Uterummet är isolerat i både golv, tak och väggar samt vår/höst glas. Kommer sporadiskt att vara uppvärmt vissa helger.
  1. Ska jag låta uteluft komma in från sidorna för att ventilera. Innertaket kommer byggas längst den gröna linjen med pärlspont. Uteluften kommer isåfall där den blå linjen går. (Bild 1).
  2. Luften från husväggen, måste den kunna "lufta" uppåt, eller kan jag täta alla dessa hål mot utrymmet över där lockläckten suttit över. Kommer att bli en liggande panel över denna vägg smonteraen (Bild 2)
  3. Kan jag täppa till mellan väggen och spikläkten utifrån? Tänker för att inte dra in kall-luft samt skadedjur utifrån. Knutbrädor sitter ju förvisso över också, så drag kanske inte är något bekymmer. (Bild 3)
MVH,
Mårten
Montera mögelstopp i nedersida.

• Diagram der viser montering af Mögelstopper™ under tagsten for forbedret ventilation. Inkluderer målinger og instruktioner.
Ydervæggen i udestuen vil ikke få nogen regn-fugtbelastning og behøver derfor i princippet ingen ventilation. Du skal nok ikke tætne den helt, jeg gætter på, at kunne cirkulere nogle mm til luft i inderummet bør være mere end tilstrækkeligt. Udestue genererer fugt og varme fra menneskene. Hvis du slipper den luft op på loftet, som kondenserer, får du nok fugtproblemer der. At tætne op og ventilere taget med svampestopperen nævnt ovenfor virker rimeligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.