Jeg skal bygge til min bolig og har modtaget en masse tilbud fra lokale byggemarkeder, men fandt også en virksomhed på nettet, der solgte spær. De havde en billigere pris end mine lokale byggemarkeder.
Eftersom der er nye regler om, at alle spær skal være CE-mærkede, vil jeg ikke lave dem selv, og ser man også på priserne, giver det ingen mening at bruge tid på det heller. Nu har jeg to overvejelser:
1. Har nogen købt af dette firma før, www.wramstra.se, og kan anbefale dem i så fald.
2. Er der nogen, der ved en anden hjemmeside, hvor man kan købe spær.
Tak på forhånd for hjælpen.

Mikael_L
xelton sagde:
... så vil jeg ikke gøre dem selv og ser man også til priserne så er der ingen mening i at bruge nogen tid på det heller.
Korrekt tanke, i min verden.

Tjek hvad du får for pris her: De har i hvert fald før i tiden været rigtig skarpe:
http://www.takstolsfabriken.se/
Wrams har jeg ingen anelse om ....

Og for resten, tjek nøje at alle tilbud du får inkluderer fragt, for det er en stor post.

Tak for tipset. Prisen jeg fik fra Wrams var inkl. fragt, så det har jeg tjekket.

Lidt Off Topic. Krav om CE-mærkning gælder normalt set produkter, der sælges. Dvs. HVIS man køber tagkonstruktioner, skal (tilsyneladende) også de være CE-mærkede.

Men hvis man vælger at lave dem selv, bør det være OK. Dog skal man kunne fremvise konstruktionsberegninger og en form for bes. protokol om, at konstruktionen er fulgt. Bes. er vel oftest OK som "egenkontrol".

I praksis er det nok altid mere lønsomt at købe færdige tagkonstruktioner fra en fabrik, som jo altid kommer med færdige konstruktionsberegninger. End at først hyre en konstruktør, der tager frem grundlaget, og derefter selv fremstille. Fabrikkerne bruger desuden pressede sømplader til samling, hvilket kun er muligt at gøre i industriel skala. Dette giver mulighed for at bruge slankere dimensioner i visse dele af tagkonstruktionen, så materialeforbruget også er mindre for de fabrikslavede.

Den eneste situation, hvor jeg kan forestille mig, at det kan betale sig at fremstille selv, er, hvor der enten er så små eller få tagkonstruktioner, at transportomkostningerne fra fabrikken bliver uforholdsmæssigt høje i forhold til omkostningerne for tagkonstruktionerne.

Mikael_L
Jeg tror også, at både CE-mærkning og beregning med euro-kode er ting, der kun gælder for dem, der producerer erhvervsmæssigt for andre. Selvbyggede stole er nok undtaget.
Men man ender lidt i hænderne på bygningsmyndighederne og den eventuelt kvalitetsansvarlige... undskyld, det hedder nok kontrolansvarlig nu!
De kan jo enten helt uden protest godkende dine egenbyggede, til at gøre det utroligt svært og i princippet kræve beregninger, tegninger og alt mellem himmel og jord.
Nogle ting har de sikkert ret til at kræve, andre måske ikke, men prøver alligevel.

Men jeg sidder på en version af et enklere tagstolsprogram, tagbog af Bjerking. Altså det er et rigtig kompetent program, der regner rigtigt. Forenklingen ligger i en masse begrænsninger af tagstolstyper og taghældning.
Er nogen i behov for beregning og tegning, hjælper jeg gerne til.

Tagstolsfabrikkerne er dog svære at slå på fingrene prismæssigt.
En stærkt rationaliseret produktion med høj grad af automatisering, store indkøbsvolumener af konstruktionsklassificeret træ og sømplader gør, at de kan skære priserne markant med resterende marginaler.
Jeg ville generelt kunne sige, at tagstole i spændvidder på ca. 3-5 meter og derover ikke er rentable at lave selv.
Men som vanligt gælder tommelfingerregler ikke altid... ;)
Jeg sømmede selv sammen til skuret, spændvidde 2,5 meter, klart rentabelt.
Og til garagen, spændvidde 4 meter, var faktisk rentabelt det også. Men havde jeg ikke først "øvet" mig på at lave til skuret, så havde det ikke gået så hurtigt og altså ikke blevet rentabelt (med nogen som helst rimeligt sat egen timepris, jeg selv plejer at se min timepris som ca. 150:/time, når jeg arbejder for mig selv).
Til huset købte vi tagstole, fortryder ikke det et sekund.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.