Hej

Jeg er helt enig med, at han mente den kraftigere underlagspappen, men hvad jeg er bekymret for, er, at den måske ikke holder i 3 måneder eller hvor længe det nu tager, før blikkenslageren kan lægge pladen => "læg papp som tåler at være eksponeret"
Samt min "lave hældning".

OK, har talt med blikkenslageren
Skifter til 2200 eller 2500 underlagspap og returnerer det som kommer med lastfærgen i morgen.

Lyder godt. Kan vel fungere med en presenning i venten på ydertag? Gerne en rigtig, ikke en letvægter.

Med den lave hældning ville jeg anbefale en sådan springbræt, som jeg viste i tidligere indlæg.

Jeg fik lagt et lignende tag i sidste uge, også et lavhældende valmet tag på veranda. Det bliver topflot!

• Synes
Sebastian Courel
  • Laddar…
Pressenning virker ikke, huset står på toppen af et bjerg i Göteborgskærgården (det blæser som bare pokker det meste af tiden).

Der er ingen springblik på den eksisterende veranda (som rives) eller på "forbilledet", det må være nok med et nedbøjet springblik...

Jeg er enig med Bernieberg. SEP er en uegnet paptype. Jeg tror ingen pladesmed ønsker at lægge noget ovenpå den. Din forlæg er et falsede banddækket pladetag i aluzink. Det kan ikke lægges uden en tagfodsplade, der sømmes i råsponten under pappen. Fastgør derfor ikke pappen i nederkanten permanent. Hold den på plads ved hjælp af en træregel.

pas på så dit tagpap/underlagspap ikke løfter sig, hvis det ligger ubeskyttet på taget og det blæser kraftigt

hfj

Jeg vil sømme og lime, ingen drypnæse for det løser MSN gennemfart bukke ned pladen.

Hej

"Förlagan" og eksisterende plåttak mangler nævnt drypblik.

Kan ikke forestille mig, at det er nødvendigt, hvis pladen bukkes over kanten?

K

• Synes
RiKr
  • Laddar…
Inddækningen har jo både funktionen, at tagdækningen foldes rundt og derved fastholdes, samt hvis man vælger den afdækning, jeg viste, får man en flange ned i tagrenden. Den første funktion må man vel have, så du bør nok ikke helt droppe inddækningen (hvis jeg forstod dine planer korrekt).

Med den lave taghældning siger monteringsvejledningen sandsynligvis, at papiret skal sømmes skjult, så den nederste del af hvert lag kun holdes fast af klæbemidlet. Det kan som sagt slippe, hvis det blæser godt. Måske kan du sømme gennem begge lag i overlappet og smøre asfaltklæber på sømmen, men tjek i vejledningen, om det er okay.

Hej

Jeg regner med at klemme pappen med nogle lægter, midlertidigt under byggetiden.

Blikkenslageren får bøje tagpladen ind i tagrenden, sådan har han gjort det andre steder på øen.

Det eksisterende tag, som bliver revet ned, har siddet sådan i 40 år.

K

Hej

Klar til blikkenslageren, har efterladt den nederste kant uden lim. Blikkenslageren må beslutte, om han vil have fodblik eller ej.
Under opførelse af en træterrasse ved et hus. Konstruktionen er delvist afsluttet og står klar til en plåtslager for yderligere arbejde.
K

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
OBS!!! Husk at lægge pap også under springblinket. Springblinket må ikke ligge direkte mod råspånten. Ellers bliver råspånten dårlig af kondens. Findes der en side på nettet, der viser dette.

Så dobbelt lag pap nederst på taget, så lægger blikkenslageren springblinket mellem disse.

Og intet pap med sand på. Ellers kommer det til at ligge og skure under pladen, når pladen bevæger sig.

• Synes
Krypstocken
  • Laddar…
"Giver op"
Det er sand, om end fint, på denne underlagspap
Blikkenslageren må "fixe" det, om han så må lægge et lag pap mere ovenpå....

Nu er det nogenlunde regntæt, indtil han kommer, det må simpelthen være nok indtil videre.

PS, da jeg rev den eksisterende veranda ned, var der underlagspap, fodblik, grov overfladepap (med sand) og derefter falsede plader.

Jeg havde også læst om sand før jeg fik lavet lignende taglægning. Ifølge plåtis spiller det kun en rolle ved stor taghældning, da sand så sætter sig fast på skosålen og giver grimme ridser, når man træder på pladen. På lavhældende tage glider man ikke, når man står på pladen, og så spiller det ingen rolle. Ifølge ham ville slid pga. bevægelser i pladen være helt forsumbart. Uden at have erfaring med pladetage, men en del erfaring med slid i ingenjørssammenhænge, synes jeg, at det lyder meget rimeligt.

Hej

Tilbøjelig til at være enig, der lå desuden grov overfladepapp under den gamle plade.

Under alle omstændigheder vil jeg tage plåten ind, før nikkellister og eventuel plåt kommer på plads.

Taket har flere brud, se billedet.
Trætagkonstruktion med flere vinkler, set ovenfra, med en kost til højre. En have med buske og træer i baggrunden.

K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.