Hej

Jeg bygger en tilbygning med lavhældende tag, 3 grader, som til efteråret skal beklædes med plade.

Hvordan laver man tilslutning/afslutning mod tagrenden?

Gætter på, at tagfodsplade ikke er nødvendig, da pladen løser det?
Skal tagpappen stikke ud nogle mm i afventning på blikkenslageren?

K

Hvad er det for noget plade? Banddækning? Profilplade?

Jeg vil nok sige, at skal der være underlagspap, så skal der sættes fodplade, kan ikke komme i tanke om nogen tagdækning, hvor den udelades.

Tænk på, at underlagspap/dug har en begrænset modstandsdygtighed mod fri eksponering (tjek producentens anvisninger), så du kan nok blive nødt til at dække papiret, hvis der går tid, før det dækkes.

Hej

Har spurgt blikkenslageren, spring underlagskarten over men tag en grov karton "2500".., var svaret.

Hvad er det for et pladetag, der skal sættes op?

Lidt forvirret over den anvisning, du har fået. At tage en papp "2500" ville jeg tolke som underlagspapp YEP 2500, men så skulle du ikke have underlagspapp...

• Synes
The Tor
  • Laddar…
Den blikkenslager ville jeg ikke hyre, der siger sådan. Det er klart, at der skal være en underlagsfilt under et pladetag, uanset typen. Som påpeget kan underlagsfilt ikke ligge eksponeret i længere tid. Hvis du skal dække med bånd eller plader af metal, som falses, plejer blikkenslageren at sætte en tagfodplade under filtkanten, som derefter inddækningspladen foldes rundt om. I så fald skal filten ikke limes eller sømmes ved tagfoden. Du skal derfor finde en midlertidig måde at sikre filten på. YAP 2200 med klæbekant er en god filttype til formålet. Jeg kan ikke se, at en forøgelse af asfaltmængden kunne være en løsning på problemet.

• Synes
Sebastian Courel
  • Laddar…
Springfjeder kaldes den plade man sætter i tagfoden ved bånddækning om du vil google. Men den sælges så vidt jeg ved ikke færdig, så blikkenslageren burde jo tage på sig at få den klar til dit arbejde, hvis det er et sådant tag, der skal lægges.

Alt lyder lidt mærkeligt, og jeg undrer mig om nogen misforstår noget: du, blikkenslageren eller jeg.

Nja, det er ikke noget springeblik, da disse normalt er bøjede. Der behøves en lige tagrende af samme pladekvalitet som afdækningspladen.

J justusandersson sagde:
Nja, det er intet springblink eftersom disse normalt er foldede. Det behøves et lige tagfodblink af samme pladekvalitet som dækningspladen.
Det var ifølge billede nedenfor jeg mente. Sådan fik jeg af blikkenslageren inden papningen af et tag som derefter strimmelbeklædtes. Tænkte du på et andet?

Diagram over tagdækning med detaljerede instruktioner om alternative knytninger, faldet stangfals, sprængbleck og bygningspap til et tagprojekt.

Sådanne springblik har jeg kun set i forbindelse med gamle bliktag. Har man bare tilstrækkeligt spring, så virker det som overkurs. Med springblik tænkte jeg på sådanne, man kan købe på f.eks. Byggmax og som bruges i forbindelse med simple papdækninger. Tagfodsblikkets hovedfunktion er jo at holde fast bliktækningens nederkant. Vidensniveauet hos blikkenslagere synes jeg varierer kolossalt.

J justusandersson sagde:
Sådanne springskiver har jeg kun set i forbindelse med gamle pladetage. Har man bare tilstrækkeligt spring, så virker det som overkurs. Med springskiver tænkte jeg på sådan nogle, man kan købe hos f.eks. Byggmax og som bruges i forbindelse med simple papdækninger. Tagfodens hovedfunktion er jo at holde fast pladedækningens nederkant. Vidensniveauet hos blikkenslagere synes jeg varierer kolossalt.
Aha, ja i mit tilfælde så kan jeg godt lide overkursløsninger og så er det et tag på et gammelt hus, så jeg ville have sådan en plade allerede før jeg kom i kontakt med blikkenslageren, men han anbefalede desuden den, før jeg nåede at foreslå den. Synes det virker ret fornuftigt fra et vandpunkt synspunkt udover at det ser pænt ud.

Taghældning og pladetype spiller også en rolle, men jeg elsker dygtige og ambitiøse blikkenslagere!

Hej

Det er nok mig, der er lidt forvirret.
"2500" kom fra blikkenslageren, og hans svar på spørgsmålet om jeg skal lægge 2 lag var, at det ikke er nødvendigt, hvilket jeg måske fejlagtigt tolkede som, at underkagspspp ikke er nødvendigt.

Eftersom jeg ikke ved, hvor mange uger eller måneder det bliver uden plade, så har jeg købt følgende:
SEP 4100, 3 grader, selvklæbende, 7x1m, sort.
Det føltes som et OK kompromis at lægge uden underlagspap?
Jeg kan selvfølgelig også lægge underlagspap, hvis det kræves.

Har kigget på en nybygget versndatak, der ligner vores, ingen tagfodsplade og pappen slutter jævnt med rådpont. Pladen bøjet ned mod tagrenden.

Hældningen bliver ca. 3 grader eller ca. 15cm på 2,5m

Jeg er ikke ekspert men synes, at det lyder som om du er lidt på afveje. Pappen du beskriver er jo en overfladepapp og føles ikke som et fornuftigt valg at have under plade. Det er en overfladebelægning som skal lægges på en underlagspapp og så er det færdigt. Jeg synes, at det begynder at stå klart, at det blikkenslageren har sagt er, at du skal lægge en underlagspapp og at han vil have den lidt kraftigere kvaliteten YEP 2500. Ville anbefale dig at tjekke hele underlagsarbejdet med blikkenslageren igen.

Det er stadig ikke kommet frem, hvilken type af pladetag der skal lægges.

Her har I "förlagan", mit tag bliver fladere og med en altan ovenpå.

• Et metalttag med tagrende på et hus med blå himmel.
  • Et hvidt hus med rødt tegltag og en stor glasveranda med dekorative vinduer.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.