Er i gang med at lægge gulvspån, og ved murværket manglede der noget, som gulvspånet kunne hvile på, så jeg brugte lidt mørtel og byggede en lille kant, som det kan hvile på. Dette er altså indendørs på anden etage i en villa. Er der behov for noget rempapir mellem gulvspån og mørtel? Normalt set skal træ aldrig ligge mod beton eller mørtel, men er det nødvendigt i dette tilfælde? (Indendørs)

• Murkant lavet af mørtel langs væggen i en villa på 2. sal for at understøtte gulvspån, med træelementer synlige ved siden af.
Syllpappen har kun til opgave at bryde kapillar sug og burde ikke være nødvendig der. Derimod vil du måske lægge et stykke underlagsfoam for at modvirke eventuel knirken, eller knasen hvis der skulle løsne sig lidt materiale der ligger og laver støj under gulvet.

• Synes
eddiw
  • Laddar…
Ja, noget imellem er godt for at udjævne kontaktfladen mellem muren og spånpladen. Jeg ville have taget pap, som er hårdere end skum og 'flyder ud' uden at blive komprimeret for meget.

Senest redigeret:
  • Synes
eddiw
  • Laddar…
Tak for jeres svar!
Eftersom der ikke er vand nogen steder i nærheden, føltes det ikke som om jeg skulle have brug for kapillærbrydning med syllpapp, men I har helt ret i, at man nok vil have noget imellem alligevel for at undgå knaster eller lignende. Nu er det godt nok et meget lille stykke, og man vil stort set aldrig gå der, da det er bag døren ind til rummet og på siden, hvor et skab vil stå.

Jeg lægger noget udjævnende imellem, men det skal dog være meget tyndt, da jeg tilpassede kanten i højde med reglerne (den ene ses på billedet ovenfor) for at få det i lod. Men det er jo ret nemt at rufle kanten lidt ned.

Det bliver måske syllpapp alligevel, da det nok fylder mindre end foam.

Hvordan ville I fæstne gulvspånpladen ved betonkanten?
Ved træreglen er det jo let..
Er det skrue og plug der gælder ved betonen?
Sømplug? Vil jo ikke sprække kanten jeg har lavet..
Den er dog armeret med en armeringsjern.

Er det ikke nok at lægge skiven på? Hvis du lægger pap imellem, vil det spænde imod, så der ikke bliver luft.

E eddiw sagde:
Hvordan ville I fæstne gulvspånpladen ved betonkanten?
Ved træreglen er det jo let..
Er det skrue og plug der gælder ved betonen?
Sømplug? Jeg vil jo ikke sprække den kant jeg har lavet..
Den er dog armeret med et armeringsjern.
PL400

useless useless sagde:
Rækker det ikke at lægge skiven på? Lægger du pap imellem, så vil den spænde imod, så der ikke bliver et glip.
Jo det måske rækker at lægge gulvspånet på betonen og skrue i træreglen. Med hjælp af gulvlisten senere, så kan man nok trykke ned og holde alt på plads.

Semiproffset Thiger sagde:
PL400
Er jo en variant som måske også ville fungere. Så skal man dog lime både pappen mod murværket samt gulvspånet som derefter skal ligge mod pappen..

Måske lettere, som oven, at tvinge gulvspånet på plads med gulvlisten.

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.