Hej forum!
Jeg har overtaget et påbegyndt garagebyggeri, hvor fundamentet er lagt, men den øvrige konstruktion mangler. Jeg har træ til at rejse stommen og tagkonstruktionen, men har tænkt mig at ændre tagmaterialet. Tagkonstruktionen, som er vedhæftet som billede, er dimensioneret til pladetag, men jeg havde tænkt mig et grønt tag (sedum). Snebelastningszonen er 2,5. Er et sedumtag muligt med den eksisterende konstruktion?
Taknemmelig hvis nogen kyndig vil udtale sig!
Jeg har overtaget et påbegyndt garagebyggeri, hvor fundamentet er lagt, men den øvrige konstruktion mangler. Jeg har træ til at rejse stommen og tagkonstruktionen, men har tænkt mig at ændre tagmaterialet. Tagkonstruktionen, som er vedhæftet som billede, er dimensioneret til pladetag, men jeg havde tænkt mig et grønt tag (sedum). Snebelastningszonen er 2,5. Er et sedumtag muligt med den eksisterende konstruktion?
Taknemmelig hvis nogen kyndig vil udtale sig!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Et sedumtag forventes at veje ca. 50 kg/kvm ekstra, hvilket er en 10%-ig forøgelse af de belastninger, som din tagkonstruktion formodes at kunne klare. Det falder ikke sammen, det der kan ske er, at nedbøjningen bliver lidt større end ønsket. Men det er jo en garage, ikke en hovedbygning. Egnetheden er formelt set svær at vurdere, da jeg ikke ved, hvordan tagkonstruktionen er beregnet, og hvilke marginer der er. Den største belastning er snelast, at altid holde taget fri for sne er en mulighed.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg havde store vanskeligheder med at læse noget vigtigt ud af tegningen overhovedet på grund af dens lave opløsning. Det var ikke muligt at zoome ind. Det er svært at bygge om gitterspær uden at kende, hvordan de er beregnet. Generelt set, så plejer en tilpasning til større snelast eller længere spændvidde at føre til, at især over- og underrammernes dimensioner øges. Tag gerne et kig på traguiden.se. Følg dette link: https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-14-14/?previousState=100000 så kan du studere problemet nærmere. Spærene, der beskrives der, er W-spær, mens dine er WW-spær.
Ok.J justusandersson sagde:Jeg havde store vanskeligheder med at læse noget vigtigt ud af tegningen overhovedet på grund af dens lave opløsning. Det var ikke muligt at zoome ind. Det er svært at ombygge fagværksspær uden at kende til, hvordan de er beregnet. Generelt set plejer en tilpasning til større snelast eller længere spændvidde at føre til, at især over- og underrammernes dimensioner øges. Se gerne på traguiden.se. Følg dette link: [link] så kan du studere problemet nærmere. Spærene, der beskrives der, er W-spær, mens dine er WW-spær.
Jeg vil tage et kig på træguiden!
Angående opløsningen, så kan jeg i hvert fald klikke billedet op til zoomning osv, men jeg ved ikke, om det skyldes, at jeg er trådskaber eller telefonmodel (iPhone).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg udtrykte mig nok lidt uklart. Billedet har kun normal skærmopløsning, 72 dpi. Det er ikke nok til at kunne læse detaljer på en almindelig computerskærm. Jeg kan også zoome ind på min iPhone, men så bliver detaljerne slørede. Prøv at tage billeder af tegningens forskellige dele, dels selve tagstolen, dels beskrivelsen nederst til venstre. Allerbedst ville det være, hvis du havde brugt en rigtig scanner.
Klik her for at svare