ca mål.
bredde 5,5m
længde 7m
højde til etageadskillelse 2,8m (skal komme ind med lasttraktor for udmugning) og derefter ca 0,6m forhøjet væg op til hanebånd.
Det er altså en relativt lille bygning

Jeg ville satse på fire rammer i limträ, som placeres med forslagsvis 2,4 m afstand. Ydertagen, vægge og gulv skaber du ved hjælp af almindeligt konstruktionsvirke, som løber i ladens længderetning. Så behøves der ingen bemærkelsesværdige dimensioner. Du slipper for søjler midt på gulvet og bjælker langs ydervæggene.
Fire limtræsrammer med A-form, placeret med jævne mellemrum for konstruktion uden midterstolper eller yderbjælker.

• Synes
öringen
  • Laddar…
Hvis man nu vil arbejde med et forhøjet væg liv. Er der så nogen ulemper ved at lade væg bjælkelaget løbe ubrudt hele vejen op til tagskægget. Eller hvad er fordelene ved at lægge en hammerbånd og derefter placere et nyt bjælkelag på dette en halv meter op. Udover at man får et understøttelse for mellembjælkelaget. Rent spontant føles det enklere/stabilere at lade vægkonstruktionen løbe ubrudt hele vejen og derefter skabe fastgørelse for mellembjælker på anden måde, for eksempel ved at fastgøre en bærende bjælke, hvor man vil have gulvet op til loftet. Naturligvis må man sikre fastgørelsen af denne, da mellembjælkelaget vil holde sammen på væggene til en vis grad, så de ikke trykkes ud.

Den eneste chance for at få et forhøjet væggeliv til at fungere godt er, at det hænger sammen med væggen hele vejen. Det er sådan, jeg tegnede det på min skitse (dog ses det dårligt). Jeg har brugt ekstra dybe søjler, der er udskåret for at give støtte til mellemtagets bjælker. Dimensionerne på tagspærene er bare tilhugget, da jeg mangler oplysninger om snezoner bl.a. Sandsynligvis kan de laves betydeligt slankere, end billedet viser.
Skitse af et tagkonstruktion med forbundne spær og dybe stolper under et forhøjet væggliv.

Ahh. Nu forstår jeg din tegning bedre. Ser ud som en enkel og stabil løsning. Tak for den!
Mærkeligt nok når jeg googler, virker det almindeligt at man bygger som jeg beskrev før. At man ligesom stiller et nyt bjælkelag ovenpå det nederste. I min verden føles det unødvendigt med en samling på vejen. Men der kan måske være andre aspekter, som jeg ikke tænker på.

Alle er ikke professionelle, når det kommer til at tegne huse, især ikke driftsbygninger. Derimod kan man antage, at ældre lader ofte er korrekt konstrueret fra et konstruktionsmæssigt perspektiv. Både i 1800-tallet og 1900-tallet fandtes der kompetent skrevne håndbøger med principtegninger som var meget udbredte. Hvis du fortæller om din snezone, kan jeg også se på spærdimensionen. Hvis man ønsker at forhøje væglivet med udgangspunkt i en eksisterende bjælkelag kræves der en understøttende konstruktion som optager plads.

snesone 2,5

J justusandersson sagde:
din snøzone
justusandersson Har i forbifarten glemt at skrive om vindbelastningen bliver væsentlig, om nogle gange større end snøbelastningen, når man øger vinklen.
(forstår at justusandersson har denne viden men en info til andre.)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.