Jeg er i gang med at overveje en lille udbygning til et udhus. Tanken er at klemme et soveværelse med hems ind. Overvejer hvilken slags tagkonstruktion der bliver bedst. Tagrytterbalk eller en slags spærkonstruktion. Taghældningen er ca. 20g, og udbygningen bliver ca. 3m (ryglængde).
Tagrytterbalk med søjler i gavlene er nem at beregne med online kalkulatoren fra Svenskt Trä. Problemet er, at jeg vil have små gavlvinduer på hemsen, og de skal være centrerede, hvilket kræver understøttelse for balken. Jeg har kigget lidt på forskellige spærløsninger med forhøjet vægkrop, men har ingen anelse om dimensioner osv.
Sådan her:
Men jeg vil ikke have, at hanebjælken skal tage for meget af højden (kan ikke bygge så højt på grund af æstetiske årsager).
Jeg havde valgt kipbjælke og hængt tagspærene i siden af kipbjælken for at spare lidt højde. Det bliver ingen store laster, så en afveksling over vinduet behøver ikke blive så høj. Hvor stort er vinduet?
Jeg ville have valgt en rygbjælke og hængt tagspærene på siden af rygbjælken for at spare lidt højde. Det bliver ikke store laster, så en overbukning over vinduet behøver ikke blive så høj. Hvor stort er vinduet?
Hvilke dimensioner taler vi om for overbukningen mon? (Vindue som sagt 5x5)
Nockbalk er nok den eneste rimelige løsning. Man kan eksperimentere lidt med bjælkedimensionen. I et sovehems vil man ikke have en lavere brystningshøjde end 700 mm, så det gælder om at studere bjælken, evt. afveksling og vinduesudformning grundigt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.