Hej,

Jeg hyrede en snedker til at indrette min kattvind. Til at begynde med blev der skabt en luftspalte ved at lægge lægter på indersiden af spær og fastgøre masonitplader der. Derefter kommer isolering, plastik og lægter til huntoniten.

Kattvinden med synlig isolering mod masonit, træramme og plast; ventilationsåbning med insektsnet i øverste hjørne.

Nederst i hjørnet kan I se plastikken, der går hele vejen ned. Nu til problemet, snedkeren jeg har hyret siger, at nedenstående fremgangsmåde er helt i orden. At isoleringen på indersiden af plastikken, som ligger direkte mod masoniten og blottet mod udemiljøet, er godkendt byggestandard.

Når jeg googler og har talt med andre firmaer, er dette ikke i orden. Man vil bygge isoleringen ind, dels med plastik men også lidt træ. For at forhindre den fugtige luft udefra i at ramme isoleringen. Blæser det på isoleringen, vil den køle ned, og isoleringsevnen bliver dårligere.

Luftspalt med masonit og isolering synlig under, placeret ved trækonstruktion med lys gul farve og ventileret udsyn til det fri. Masonitskivor monteret med åbne luftspalter og isolering synlig, med ventilationshuller og insektsnet, i taget på et byggeprojekt. Diagram af et tagkonstruktion med luftspalte og isolering, viser masonit, plast og ventilationshuller med insektsnet ved tagfoden. Tekst: "Lufttätt mot inblåsning!

Dette er, hvad der findes i tagfoden nu, og sådan ser det ud på ydersiden. Med ventilationshuller, der også har insektsnet.

. Udvendig udsigt af husets tagfod med ventilationshuller dækket af insektsikring. Flager af sort maling ses på trælisterne.

Nu til mit spørgsmål. Er dette tilladt, og vil det kunne bestå inspektionen? Jeg vil ikke betale 10.000 kr for en inspektør unødigt. Kan det blive et problem i fremtiden? Jeg antager, at man vil miste lidt mere varmeudslip fra huset?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.