Skal renovere min eksisterende terrasse eller udskifte den. Den har nu stået der i næsten 40 år, så den har tydeligvis modstået vejrets påvirkninger. Bor i snezone 2.

Efter at have læst lidt om dimensionering på bl.a. tagbjælker og bærende bjælker her på forummet, så forstår jeg ikke, at mit terrassetag overhovedet står op. Tagets mål er 4,5 x 4,5 m.
-Terrassetagets spær 150 x 35 er fastgjort i husets spær 120 cc.
-Spærene hviler på en forreste bærende bjælke 150 x 35.
-Den bærende bjælke bæres op af 3 stolper 10 x 10 med 225 cc.
-Sømregler 70 x 45 for plasttaget er skråspikrede mellem spærene 60 cc.

Kan dette tag være godkendt? Kan det virkelig være godkendt af bygningsnævnet? Hvad ville I gøre? Beholde det, eller bygge nyt og i så fald med hvilken dimensionering?
 
källare sagde:
Skal renovere min eksisterende altan eller udskifte den. Den har nu stået der i næsten 40 år, så den har tydeligvis holdt for vejrets magter. Bor i snekzone 2.

Efter at have læst lidt om dimensionering på bl.a. tagbjælker og bærende linjer her på forummet, så forstår jeg ikke, at mit altantag overhovedet står op. Tagets mål er 4,5 x 4,5 m.
-Altantagets tagspær 150 x 35 er fæstet i husets tagspær 120 cc.
-Tagspærene hviler på en forreste bærende linje 150 x 35.
-Den bærende linje bæres oppe af 3 stk. stolper 10 x 10 med 225 cc.
-Sømregler 70 x 45 til plasttaget er skråsømmet mellem tagspærene 60 cc.

Kan dette tag være godkendt? Kan det virkelig være godkendt af byggemyndigheden? Hvad ville I gøre? Beholde den, eller bygge nyt og i så fald med hvilken dimensionering?
Ser den godt ud, desuden har klaret sidste vinters prøvelser så ville jeg penselrenovere den. :)

Føler du dig lidt usikker, kan du sætte små stræbere som ligner pynt, hvor de ville gøre gavn.
 
Takker.

Skal også skifte plankerne på terrassen. Plankerne er i dag 20 mm som er fastgjort i sømmeregler på 120 x 25 med 60 cc. Sømmereglerne ligger derefter på nedgravede telefonpæle. Terrassegulvet er ret svajende, så det bliver nok nødvendigt at gå op i dimension på plankerne, har ikke bestemt mig for, hvad jeg skal gøre med sømmereglerne endnu. Hvor længe holder telefonpæle, som er 2/3 nedgravet i jorden?
 
källare sagde:
Hvor længe holder telefonpæle som til 2/3 er nedgravet i jorden?
Personligt har jeg ingen anelse om sådan desværre. Men prøv at grave ned et par dm og stik en kniv i dem så ser du standen på træet.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.