Jeg ved ikke engang om dette er den rigtige tråd, men jeg prøver.
Jeg har et 30-tals hus, hvor jeg er lidt ivrig efter at geninstallere en brændeovn i køkkenet, som nogen ukyndig sandsynligvis smed ud i 70'erne.
Jeg kiggede oppe på loftet, og der går en tyk bjælke lige ved siden af, næsten fastpudset i murværket på "køkkensiden".
Hvordan hænger det sammen med, at brændbart materiale ikke skal ligge tæt på en varm murværk?
Beviseligt har der jo været en jernkomfur/brændeovn i køkkenet, som der er blevet fyret i i mindst 30 år?

Jeg skal selvfølgelig konsultere en skorstensfejer, men tænkte at høre mig lidt for først, om nogen ved noget

/johan

Han vil sandsynligvis sige, at I skal save den ca. 10 cm fra, hvis det går.

Ola78
Jeg har præcis samme konstruktion på vores loft. Spurgte skorstensfejeren i kommunen, og han sagde, at jeg ikke behøvede at røre bjælken, huset blev bygget efter andre brandkrav end dagens.

Men hvis jeg derimod ville bygge noget i huset f.eks. en indervæg, der skulle tilslutte til skorstenen, var det dagens brandkrav, der gjaldt.

Hej

Sandsynligvis vil de nuværende brandkrav gælde, da der ikke er et komfur på stedet i dag, så det bliver en ny...

mvh Wasa

Lidt nysgerrig, hvordan ser reglen egentlig ud? I vores hus fra 30'erne er skorstenen "udkraget" ca. 25 cm, hvor bjælkelaget tilslutter skorstenen, på samme måde ser det ud på loftet, hvor forskallingen i taget tilslutter mod skorstenen.

Jeg tolker det som, at de ekstra 25 cm skal give en form for reduktion af varmen, men rent konstruktionsmæssigt er de jo en del af skorstenen.

hempularen sagde:
Lidt nysgerrig, hvordan ser reglen egentlig ud? I vores hus fra 30'erne er murrøret "udkraget" cirka 25 cm, hvor bjælkelaget forbinder til røret, på samme måde ser det ud på loftet, hvor tagbrædder i ydertaget forbinder mod murrøret.

Jeg tolker det som om, at de ekstra 25 cm skal give en form for varmeforning. Men rent konstruktionsmæssigt er de jo en del af røret.
Samme i vores hus... der ligger den bærende hjertevægsbjælke opbygget på murrøret...

Tak til alle for jeres svar, eventuelt projekt vil under alle omstændigheder ikke påbegyndes før skorstensfejeren er kontaktet

Hempularen-- præcis i bjælkelaget bøjer murstokken ca. 15-20 cm og danner en "klods", som bjælken (ca. 20x25 cm) hviler på. Den er ikke fastmuret, men den ligger op mod murstokken.

Kan aldrig forestille mig, at det skulle være nogle problemer, i det mindste håber jeg det for min egen del... Undrer mig over, hvilken temperatur skorstenen kommer op i, hvis man fyrer i en tilsluttet kamin?

Undrer om I ved noget nyt inden for dette eller hvordan er det gået for jer, der har haft et bjælkelag, der hvilede på murstokken?

Vi havde skorstensfejeren her i går, og vi fik beskeden om, at vores bærende bjælker, der ligger på det yderste lag af vores murstokk, skal have et mellemrum på 10 cm fra murstokken. Ifølge denne var der ingen målangivelse i nogen norm, men det der blev sagt var, at det brændbare materiale ikke måtte nå en temperatur på 85 grader. Vi har sat et bøjeligt rør i vores skorsten samt isoleret og støbt for at sikre os, at den er tæt. Skorstensfejeren ville ikke trykprøve skorstenen, da han af den grund vidste, at røret holdt den tæt. Problemet ifølge ham var, at hvis der var revner i murstokken, kunne varmen nå op til 85 grader på det brændbare materiale. Kan man kræve, at en sådan måling bliver foretaget? Er det overhovedet muligt at foretage en sådan måling? Kan tilføje, at vores hus er bygget i 1895, og hvad jeg kender til, så er vel alle tømmerhuse i denne alder bygget på samme måde. Er der nogen, der ved, hvad der gælder? Eller er det bare at begynde at planlægge at rive de bærende stokke? Kan også tilføje, at vi installerer en ny kamin i eksisterende murstokk. Der har altså ikke siddet nogen kamin der før.

Kan ju bara berätta vad jag gjorde. Efter diskussion med sotaren så drog jag ner en rostfri slang, diam 110 och fyllde upp med vermiculit, I och med det så brydde sig sotaren inte om varken bjälken på vinden eller andra reglar som ligger emot.
1 år sedan det blev godkänt nu och det funkar hur bra som helst, nackdelen är väl att man går miste om värmen i själva murstocken.

• Synes
Sutteräng
  • Laddar…
Slangen du satte ind, er det en tynd bøjelig slange? Vi har sat ind en slange, rør og også hældt isolering i samt støbt. Skal forsøge at få fat i skorstensfejeren i morgen igen og prøve at føre en dialog.

Ja det er en tynd dobbeltmantlet (eller hvad det hedder) slange, købte et helt kit fra soliduct for ca 5000 kr

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.